Strelnícky salaš na Bukovine

24.11.06
Kraj Podpoľania je plný zrubových stavieb senníkov a salašov. Jedným z typických zrubov je stále fungujúci salaš na Strelníckej Bukovine. Kolibu je možné využiť ako turistickú útulňu v období mimo pastierskej sezóny. Salaš je vzdialený z hrebeňovej cesty Poľanou (Rudná magistrála) 45 minút, preto je v nom možné naplánovať nocľah pri prechode pohorím.

Pastiermi využívaný salaš sa nachádza blízko vrcholu Strelníckej (Ľubietovskej) Bukoviny v pohorí Poľana. Leží hneď pri zelenej značke medzi turistickými rázcestiami Minca a Bukovina. Koliba je vzdialená 520 m na severozápad od kóty Ľubietovská Bukovina. Salaš je priamo viditeľný zo zelenej turistickej značky pri posledných vysokých smrekoch na okraji rozsiahlej vrcholovej poľany Strelníckej Bukoviny. Koliba je zrubovej konštrukcie s plechovou strechou. Podlaha je z udupanej zeminy. Nad drevenými dverami je štítové okno zakryté len igelitom. Skromné zariadenie salaša tvoria štyri lavice. Na laviciach sa vyspia 4 nocľažníci s vlastným spacím vakom a izolačnou podložkou. V kolibe nie je piecka ale iba otvorené ohnisko. K ďalšej infraštruktúre salaša patrí drevené sedenie hneď vedľa koliby (dve lavice a stôl), dreváreň a latrína s federálnou tabuľou „Chránená krajinná oblasť Poľana“.

Z obce Strelníky (bus) cez vrchol Minca smerom k turistickému rázcestiu Bukovina po zelenej turistickej značke za 1.40 h.

Z obce Ponická Huta (bus) cez dolinu Veľká Zolná, zrub Horalka a vrchol Strelnícka (Ľubietovská) Bukovina po modrej a zelenej značke za 5.15 h.

Z obce Hrochoť (bus) cez vrchy Kruhy, Žiarec (miestne červené značenie), zrub Horalka a Strelnícka (Ľubietovská) Bukovina po modrej a zelenej značke za 3.45 h.

Z hrebeňa Poľany - sedlo Jasenová (Rudná magistrála) cez Strelnícku (Ľubietovskú) Bukovinu po modrej a zelenej značke za 0.45 h.

Zdroj vody sa nachádza kúsok od salaša. Prameň je zachytený do sústavy kovových válovov, ktoré slúžia pre napájanie dobytka. Válovy ležia juhovýchodne od koliby. Vzdialené sú na dohľad od zrubu krížom cez zelenú turistickú značku.

Strelnícky salaš na Bukovine 14/08/19 14:52 33 príspevkov

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). dnes Michal Bukvai Strážovské vrchy
Podcast O Ceste hrdinov SNP za 12 dní s Julkou Batmendijnovou Bežkyňa, blogerka, autorka na HIKING.SK, organizátorka ultra trail pretekov Severný Živloplaz a členka Slovak Ultra Trail. Prešla Cestu Hrdinov SNP za 11 dní a 18 hodín! 765 kilometrov, viac ako 31 000 metrov stúpania. Julka Batmendijnová je mojou dnešnou hostkou v podcaste HIKING.SK. včera Ľubomír Mäkký Rozhovory
Túra Čertovica – Beňuška – Braväcovo Sú kopce, ktoré patria takpovediac do turistickej klasiky, ale mne sa z rozličných dôvodov vyhýbajú. Takým bol aj vrch Beňuška v Nízkych Tatrách. Má pekné meno, je ľahko dostupný, „všetci“ turisti už na ňom boli, len ja sa tam nie a nie dostať. V máji Klub železničných cestovateľov Zvolen, s ktorým občas chodíme, si dal do plánu práve tento kopec. Tak koniec výhovorkám, pridávame sa k nim! včera Danka Tomášiková Nízke Tatry

Strelnícky salaš na Bukovine 14/08/19 14:52 33 príspevkov
    • Na Strelníckej Bukovine v pohorí Poľana. 520 m na SZ od kóty Ľubietovská Bukovina vedľa zelenej značky.
    • 4 lavice pre 4 ľudí s vlastným spacákom a karimatkou
    • fungujúci salaš bez piecky, obývateľný iba v období mimo pastiersku sezónu
    • kovové válovy pre dobytok blízko salaša
    • Strelníky (bus) – Minca – Bukovina (zelená značka)
    • ohnisko, drevené sedenie pred kolibou, latrína