PeakFinder
PeakFinder Zatvoriť

Predstavenie Panorámy do vrecka – aplikácia PeakFinder Earth

Konečne je to tu. Jeseň upratuje v plnom chvate. Novembrové severáky zhadzujú posledné lístie zo stromov, vzduch sa mrazivo vyčistil a hmyz kape v celých húfoch. Výhľady sa zrazu rozšírili z najbližších zaparených grúňov cez pol Slovenska. O chvíľu príde zima a Hiking galériu opäť zaplníme fotkami bielych Tatier zo vzdialených pahorkov a Fatier. Ideálny čas na... áno, na túru! A ešte na predstavenie jednej mobilnej aplikácie, ktorú si zapínam čoraz častejšie. PeakFinder (Hľadač vrcholov) razom spraví experta na panorámy aj z "nevedka", pre ktorého je Inovec len syr a pletie si Veľkú s Malou.

Dalšie info
peakfinder.org

Pred necelými 3 rokmi sa rozvírili výhľadoznalecké fóra Hikingu výborným článkom od Miša Jurdíka. Okrem iného v ňom nájdete viacero odkazov na užitočné weby, ktoré sa rôznym spôsobom orientujú na výhľady a panorámy. Tak mi napadlo znovu otvoriť vďačnú tému s jedným praktickým doplnkom, s ktorým som sa zoznámil počas leta. Vtedy som si povedal, že by bolo fajn mať takúto pomôcku k dispozícií na dosah dlane aj priamo na túre a pokiaľ možno offline. Nuž som zalovil v “obchode” Google Play a našiel som PeakFinder. Jeho funkcie ma príjemne prekvapili, tak si poďme ukázať, čo dokáže. Ctihodní experti na vymenúvanie kopcov asi budú žiarliť - aj túto doménu rýchlo preberá technika.

Čo je to PeakFinder?

PeakFinder je mobilná aplikácia pre smartfóny s operačným systémom IOS alebo Android. Je vyvíjaná od roku 2010, v roku 2014 bola predstavená jej nadstavba Earth. Funguje jednoducho - pomocou GPS čipu smartfón zistí, kde som a vykreslí mi čiernymi krivkami na bielom pozadí horizont okolo mňa s popiskami vrcholov. Panoramatický reliéf je vykreslený pomocou modelu, ktorý spracúva topografické dáta SRTM projektu s rozlíšením 30 metrov. Hlavným zdrojom geografických informácií (názvy vrcholov) sú open source mapy openstreetmap.org. To ale bežného turistu nemusí zaujímať, stačí nám vidieť, že model je pozoruhodne presný a databáza vrcholov je (takmer) celosvetová. Úplnosť a presnosť dát teda zodpovedá úplnosti a presnosti “otvorených” máp.

Samotná aplikácia má len 3 MB a po nainštalovaní si môžeme vybrať, ktoré časti sveta si chceme stiahnuť. Obdĺžnik GIS dát strednej Európy má cca 50 MB, ja som si stiahol tri také časti, aby som mal pokryté aj celé Alpy a Balkán. Tento súbor, či súbory treba mať uložené v internej pamäti smartfónu, resp. si ich tam pred použitím aplikácie presunúť z SD karty. Ďalej PeakFinder funguje výhradne offline. Nepotrebujem WiFi, dátové pripojenie, dokonca ani GPS signál - ten len urýchľuje vyhľadanie mojej polohy, ale tú môžem zadať aj manuálne výberom ktoréhokoľvek miesta (vrcholu) alebo zadaním súradníc.

Panorámy na dlani

Vzhľad aplikácie je minimalisticky jednoduchý. Hneď po spustení sa nám vykreslí okolitý reliéf z pohľadu predvoleného miesta. V štyroch rohoch obrazovky máme malé okrúhle ikonky. Ľavou dolnou spustíme vyhľadanie našej aktuálnej polohy, ľavá horná slúži na vyhľadávanie - či už v zoznamoch vrcholov (celá databáza, okolité viditeľné vrcholy, obľúbené) z mapy, alebo podľa súradníc. Vpravo hore je ikonka kompasu so zvýrazneným výsekom, ktorý signalizuje orientáciu - momentálne vykreslenú svetovú stranu. Keď kompas aktivujeme ťuknutím, panoráma na obrazovke sa bude automaticky posúvať podľa otáčania telefónu.

Reakcie aplikácie sú veľmi rýchle, horizont sa vykresľuje plynulo bez pozorovateľného načítavania. Klasické roztiahnutie palca a ukazováka funguje ako priblíženie až pod úroveň jedného stupňa kruhového výhľadu. Na pravom okraji obrazovky máme posuvnú lištu, ktorou upravíme výšku pohľadu oproti horizontu. Ťuknutím kamkoľvek mimo ikoniek sa nám na obrazovke objaví “ďalekohľad”. Tým sa nám zvýraznia všetky vrcholy, ktoré máme vykreslené v zornom poli. Keď ťukneme na názov vrcholu, zobrazí sa nám zopár podrobností - nadmorská výška, vzdialenosť, zemepisné súradnice a ikonka škriatka, ktorý nás tam v okamihu prenesie, aby sme sa pozreli, ako vyzerá výhľad opačným smerom. Model poskytuje “dohľadnosť” do 300 kilometrov, čo približne zodpovedá aj matematicko-fyzikálnym limitom reálnej dohľadnosti, ktoré sú bližšie opísané v spomínanom článku.

Zaujímavé bonusy aplikácie

Zámerne som zatiaľ vynechal pravú dolnú ikonku “informácie”. Poskytuje nám totiž viacero ďalších detailov a možností. Základom je možnosť (cez “Coverage”) stiahnuť si geografické dáta výberom z mapy Európy či celého sveta. Ako som spomenul v úvode, pre rádius bežného slovenského turistu stačia jeden až tri mapové obdĺžniky. Pomocou “Update” si sem-tam aktualizujem stiahnuté dáta, keďže tie sú na openstreetmap.org a v iných zdrojoch stále priebežne dopĺňané.

Okrem informácií o samotnej aplikácií a návodu tu nájdeme aj doplňujúce informácie o “viewpointe” - mieste, odkiaľ sa pozeráme. Zaujme počet “viditeľných” vrcholov s odklikom na ich zoznam. Tento zoznam sa dá zoradiť podľa nadmorskej výšky, smeru, abecedy, ale aj podľa vzdialenosti. To nám pomôže identifikovať najvzdialenejšie možné výhľady, na ktoré sa môžeme zamerať v teréne. Pri každom vrchole v zozname je kruhová ikonka, ktorá nás zavedie späť do vykreslenej panorámy a ukáže vrchol, ktorý sme si vybrali. Ďalej tu máme možnosť postaviť si virtuálnu rozhľadňu až do výšky 1000 metrov nad povrch - a vidieť, ako by vyzeral výhľad z nášho miesta, keby sme sa vznášali desiatky, či stovky metrov nad zemou. Z takejto “rozhľadne” som v aplikácií “dovidel” aj za hranicu 300 kilometrov, ale napr. Júlske Alpy (Julijske Alpe) z Ďumbiera sú stále len fatamorgánou. Doplnkom je priamy odkaz na zdieľanie aktuálne zobrazenej panorámy. Viete si ju tak poslať na e-mail a pozrieť doma na obrazovke počítača vo vyššom rozlíšení (príklad).

Ak vám stručné predstavenie nestačilo, na stránke peakfinder.org/about sa dozviete o aplikácií viac. Samozrejme, najlepšie je vyskúšať ju priamo. Nie je síce zadarmo (aktuálne stojí 3.39 EUR), ale myslím, že žiadny turista túto investíciu nebude ľutovať. Treba mať aspoň 50 MB voľného miesta v internej pamäti telefónu, s čím by snáď nikto nemal mať problém. Pre objektívnosť musím podotknúť, že existuje viacero iných aplikácií s podobným obsahom. Nerobil som porovnávací test, žiadnu inú som ani len neskúšal. Orientoval som sa len podľa recenzií, vybral som si hneď PeakFinder a som s ním spokojný. Ak máte s nejakou podobnou aplikáciou skúsenosti, budem rád, keď sa o ne podelíte v diskusii.