Chata

Koliba Vrchrieka

21.11.15
Pri putovaní hrebeňom Javorníkov narazíte na tri miesta s názvom Vrchrieka. Prvým je kopec na rozhraní obcí Zákopčie, Nesluša a Ochodnica a ďalšie dve z nich sú osady. Na Vrchrieke, ktorá sa nachádza nad mojou rodnou obcou Vysoká nad Kysucou, narazíte na objekt, ktorá nesie rovnaký názov ako osada – Koliba Vrchrieka.

Pozor, tento objekt nemusí byť v prevádzke.
Čerstvé info nájdete vo fóre k článku

Drevostavba sa nachádza v nadmorskej výške približne 777 m, asi 100 m od chodníka značeného červenou značkou. Na webovej stránke síce uvádzajú, že sa nachádzajú „na rozhraní poľskej a českej hranice“, ale to zrejme zaúradoval nejaký internetový škriatok.

Zo začiatku majitelia ponúkali iba občerstvenie, no objekt postupne rozširujú a v súčasnosti sú tu k dispozícii 2 dvojlôžkové a 2 štvorlôžkové izby s vlastnou toaletou a kúpeľňou. Ako domáci som nemal potrebu izby odskúšať, zastavil som sa tu vždy len na pivo alebo kofolu. Pri mojej poslednej návšteve (mimosezóna a cez týždeň) tu bolo pusto, koliba zatvorená, preto si fotky interiéru môžete pozrieť iba na webovej stránke objektu.

V zime, ak je dostatok snehu, tak priamo popred kolibu vedie strojovo upravená bežecká stopa Beskydsko–Javorníckej lyžiarskej bežeckej magistrály, ktorá smeruje od Husárika na Kasárne (resp. opačne) a v týchto miestach nekopíruje hrebeňovú červenú značku.

Ku kolibe sa dostanete či už peši, na bicykli, alebo na bežkách po spomínanej červenej TZT. Ak si naplánujete príchod autobusom, tak sa viete dostať do sedla Semeteš, odkiaľ je to ku kolibe po červenej asi 40 minút, no autobusy na trase Žilina – Turzovka cez toto sedlo chodia poskromnejšie. Od západu zo sedla Melocík ste tu za asi 1.15 h.

Ďalšou možnosťou je výstup z centra obce Vysoká nad Kysucou po žltej TZT, z ktorej treba na lúke pod vrcholom kopca Galkovo odbočiť vpravo a vydať sa po vyjazdenej poľnej ceste k osade. Z lúky sa ponúkajú výhľady na Malú Fatru, Súľovské vrchy a Moravsko-sliezske Beskydy. Po žltej z dediny to sem trvá asi hodinu. Žltá ďalej pokračuje cez Semeteš do osady Bielovci a ďalej do Dlhého Poľa. Ďalšou žltou TZT sa dostanete od parkoviska v osade do Veľkého Rovného.

Pre motorizovaných návštevníkov (ale aj pre peších a cyklistov) sa ponúka asfaltová cesta od autobusovej zastávky Vysoká nad Kysucou – Furmanec (alebo tiež U Arnolda). Cesta je dlhá asi 3 km, končí sa na kopci v osade Vrchrieka – U Helienka. Tu môžete auto zaparkovať, prípadne kaskadéri môžu po poľnej ceste pokračovať ďalej. Ale myslím si, že tých 600 m pešej chôdze nikoho nezabije. V zime je asfaltka upravovaná, no posledný najstrmší úsek je celý deň v tieni, tak odporúčam pribaliť reťaze. Hneď na začiatku si treba dať pozor na nechránenom železničnom priecestí, stalo sa tu už pár smrteľných zrážok s vlakom.

Ceny ubytovania

• 2-lôžková izba s prístelkou - 28,- €/noc
  • 4-lôžková izba bez prístelky – 40,- €/noc

Raňajky, obed a večeru vám poskytnú podľa objednávky. Na ubytovanie sa radšej dopredu objednajte telefonicky alebo e-mailom.

Keďže sa v okolí koliby ponúkajú krátke alebo tiež dlhšie výlety do okolia, je vhodným objektom aj na viacdňové ubytovanie. Stačí vyšliapať niekoľko výškových metrov a ocitnete sa na lúkach, z ktorých sa ponúkajú výhľady na vyššie spomínané pohoria, pri troche šťastia môžete pozorovať pasúcu sa zver hneď za kolibou, príp. na lúke pod ňou. Osada Vrchrieka je rodiskom „drotárskeho kráľa“ Štefana Hunčíka, ktorý tu dal postaviť zvonicu a neďaleko od nej sa nachádza jeho rodný dom. Pre tých, ktorí obľubujú samotu a chcú trošku rozjímať sa ponúka kaplnka ukrytá v lese, na ktorú sa spýtajte domácich, pretože chodník k nej nie je označený.

Pre ďaleké výhľady si môžete vyšliapať k rozhľadni na Luboch (Luby), ktorá aktuálne ponúka takmer kruhový výhľad na blízke aj vzdialenejšie slovenské či moravské kopce.

Na Obecnom úrade vo Vysokej nad Kysucou môžete navštíviť pamätnú izbu, ktorá bola vytvorená na počesť amerického astronauta E. A. Cernana, ktorého predkovia odtiaľto pochádzali. Prípadne sa nechajte zlákať minulosťou a môžete sa potulovať po okolitých osadách.

Viac odkazov na možnosti vyžitia v blízkom i vzdialenejšom okolí nájdete v článku o penzión u Cipára, ktorý sa nachádza pár kilometrov východne od Vrchrieky.

Koliba Vrchrieka 30/10/18 09:10 7 príspevkov

Túra Z Koniakowa do Wisły – Czarne Keď sa opäť naskytla príležitosť navštíviť poľské Sliezske Beskydy (Beskid Ślaski), nezaváhal som ani na minútu a hneď som sa nahlásil, aby mi nevyfúkli miesto v autobuse. Tak ako už predchádzajúcich 16 rokov, aj tento rok zorganizovali turisti z PTTK Wisła turistickú akciu „K prameňom Wisly“. Tento rok usporiadatelia zvolili za cieľ pochodu „Karczmu Drewutnia“ v miestnej časti mesta Wisła – Czarne. Ale sem si to musíme najskôr odkráčať. 07/05/19 Zdeno Vasilišin Západné Beskydy, Poľsko
Túra Vláčikom na Plavecký hrad Alebo presnejšie do Plaveckého Podhradia a na hrad už po svojich. Od jari kujeme plány, že sa vláčikom-Zahoráčikom niekedy zvezieme a zároveň vyrazíme na túru do Malých Karpát. Motorový vlak jazdí druhú sezónu po už takmer zaniknutej trati od konca apríla do polovice októbra počas víkendov a sviatkov. Spája Záhorskú Ves s Plaveckým Podhradím a od prípojných vlakov z Bratislavy alebo od Kútov je naň možné prestúpiť v Zohore. Okrem motorovej jednotky, ktorá premáva celoročne denne na trati Zohor – Záhorská Ves, má však zaradený špeciálny vozeň na prepravu bicyklov. 03/01/19 Zdeno Vasilišin Malé Karpaty
Recenzia Peter Wohlleben – Sprievodca lesom Knihu mi podsunul kamarát Juro so slovami: „Mám pre teba dobré čítanie.“ Najskôr asi mesiac nedotknute ležala medzi ostatnými knihami na nočnom stolíku, no keď som ju otvoril, zistil som, že to ma veru bude baviť. Autor je síce Nemec, ale poznatky z jeho knihy sa dajú aplikovať aj pre našu krajinu. Z každej stránky cítiť, že Wohlleben je skutočný milovník lesa a vo svojej knihe sa delí s čitateľom zábavnou formou a v prepojení s praxou o svoje zážitky z lesa. 17/10/18 Zdeno Vasilišin Mapy a knihy

Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. dnes Vladimír Mikuš Česko
Túra Od zubačky z Tisovca cez Fabovu hoľu do Michalovej Na Muránsku planinu sme sa s priateľkou vybrali, aby sme konečne preturistikovali celý víkend. Aj napriek tomu, že sme nemali k dispozícii auto, a museli sme sa na planinu dopraviť spojmi, sme nakoniec naplánovali dve pekné trasy, ktoré sme boli schopní prejsť za dva dni, s tým že sa vieme dostať v nedeľu domov. Do toho všetkého sme ešte zakomponovali parný vláčik, ktorý práve počas víkendu išiel trasu sedlo Zbojská – Tisovec a späť. Pre počasie nehlásili žiadne pekné vyhliadky, ale to nehlásili ani týždeň predtým v Tatrách, a mali sme z toho peknú túru. Ako sa ukázalo, na Muráni sa nám počasie pomstilo aj za predchádzajúci víkend. včera Dominik Chňapko Muránska planina, Veporské vrchy
Správa Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch Dovoľujem si oznámiť turistickej a cyklistickej verejnosti, že nový most, spájajúci archeopark Mikulčice (Morava) a slovenskú časť predstavujúcu kostolík sv. Margity Antiochijskej pri Kopčanoch, je postavený a začína na ňom bežná prevádzka. 12/10/19 Boro Tomis Správy

Koliba Vrchrieka 30/10/18 09:10 7 príspevkov
    • Javorníky: Vysoká nad Kysucou - osada Vrchrieka

• 10 lôžok

• celoročná s obslužným personálom

• vodovod v objekte

• Cena
    • od 10,- € človekonoc

• Ľubomíra Odrobiňáková
      Koliba Vrch rieka 1310
      02355 Vysoká nad Kysucou
      +421 908 411 001
      lubomira.odrobinakova(at)gmail.com

• Vysoká nad Kysucou (vlak, bus)