Chata

Hostinec u Mirka – Runina

27.11.15
Pri výbere ubytovania nie som náročný. Postačí prístrešok, ktorý ma uchráni pred dažďom. V prípade Bukovských vrchov sa vhodné miesto dá nájsť priamo na hrebeni, ale sú situácie, kedy chceme o niečo väčší komfort za rozumnú cenu. Vtedy sa oplatí spraviť zachádzku do Runiny.

Runina je útulná malá dedina na mieste, ktoré snáď nemôže byť ďalej od mestského ruchu. Ležiaca priamo pod masívom hraničného hrebeňa medzi Slovenskom a Poľskom, ponúka viacero možností pre turistov. Začínajú tu modrá a zelená značka, ktoré nás dovedú na hrebeň, a ani blízke okolie netreba vynechať pri pátraní po zaujímavostiach. Kto hľadá relax na konci sveta, nájde všetko, čo potrebuje.

Centrom života v malých obciach býva krčma. Aby ste ju našli, treba odbočiť na vedľajšiu ulicu od modrej značky smerujúcej na Ruské. Na hlavnej ulici je plagát so šípkou. Hľadáme obyčajný dom s reklamnou tabuľou piva. Miestni štamgasti sú na turistov zvyknutí a s krčmárom sa dá dobre porozprávať o všeličom. Ubytovanie je situované v rovnakom dome a vchod doň sa nachádza oproti vchodu do pohostinstva. Po intenzívnej rehydratačnej terapii unavených turistov cesta k teplu a posteli nemôže byť kratšia.

Ako sa ubytovať?

Hlavným dôvodom, prečo som z viacerých ubytovacích možností v obci opísal práve túto, je okrem osobnej skúsenosti aj dostupnosť prespania bez predchádzajúcej objednávky. Odporúčam však hlavne kvôli nízkej kapacite zavolať vopred, aby sa náhodou netlačilo veľa turistov v nepohodlí. My sme prišli do Runiny pomerne vyčerpaní celodenným chodením a deň predtým sa nám nepodarilo dovolať, tak sme to riskli. Do kraja nechodia turisti na každodenné turnusy, takže by to koniec koncov nemal byť problém, ale pre istotu...

Vybavenie

V porovnaní s najbližšími dostupnými útulňami na hrebeni Bukovských vrchov – útulňa pod Čierťažou a Ruské sedlo poskytuje nepomerne vyšší štandard ubytovania, a k tomu za výhodnú cenu. Všetci sme boli spokojní. S kapacitou pri veľkom prílive ľudí môže byť problém – nachádza sa tu len 6 postelí, ale ďalší teoreticky prespia v dvoch kreslách a na gauči, možno aj na zemi. Elektrina, sprchy, WC, vykurovanie je samozrejmosť. V spoločnej miestnosti s veľkým stolom je kuchynská linka, na dvojplatničke sa dajú pripraviť jedlá. Skrinky sú plné riadu a rôznych drobností ako soľ, cukor, čaj, a pod. V obci je obchod s potravinami, ale nečakajte plné regály, zeleninu v čase našej návštevy nemali, a chlieb sa vozí v neveľkom množstve. Odporúčam sa informovať u krčmára ešte pred túrou. Von pred krčmou sa dá posedieť pod strechou altánku alebo tiež opekať na grile.

Runina

Ďalšie ubytovanie poskytuje Chalupa u Mariána (pri kostole). Ako som spomínal, nachádza sa tu obchod s potravinami. V krčme kúpite keksy a iné pochutiny. Pri rázcestníku je zdroj pitnej vody. Pod cintorínom nájdete rybník a miesto, ktoré sa zdá byť vhodné na stanovanie, ale aj nočné posedenie pri vode a hviezdach. Verejné osvetlenie sa vypína o 21.00 hodine a v lete sa nezapína vôbec. Obec takto podporuje Park tmavej oblohy Poloniny.

Zelená TZT a lokálna žltá značka vás dovedie k pútnickému miestu Tri studničky. Na hlavný hrebeň s prebiehajúcou Východokarpatskou magistrálou je neďaleko. Modrou sa dostaneme najprv do zaniknutej obce Ruské, a potom k Ruskému sedlu so spomenutou jednoduchou útulňou. Po ceste sú aj ďalšie búdy - prístrešok v Ruskom a prístrešok pod Hrabom, vhodné na bivak a núdzový nocľah, tiež sa však nevyrovnajú popísanému ubytovaniu. Južne, pri príjazdovej ceste pozornosť upúta mohylka týčiaca sa nad rybníkom. Na vrchu mohylky nájdeme pamätník venovaný padlým v I. svetovej vojne.

Webová stránka obce Runina

Hostinec u Mirka – Runina 30/05/18 16:18 20 príspevkov

Túra Sikľavá skala, Vysoký vrch a Slovinská skala Hnilecké vrchy, podcelok Volovských vrchov, síce nevynikajú nadmorskou výškou ani popularitou, no prírodných krás ponúkajú dostatok. Či nás zaujme jaskyňa Šarkanova diera, výhľady z Vysokého vrchu alebo obce s baníckou minulosťou, Hnilecké vrchy nesklamú. 21/02/18 Ronald Koch Volovské vrchy
Túra 0. ročník Nízkotatranskej rozbíjačky Ako je pre našu partiu typické, veľmi radi vymýšľame túry, ktoré by predstavovali výzvu oproti bežným prechádzkam v prírode. Či už to sú zimné slnovratové nočné expedície, alebo extra dlhé pochody. Stále si nájdeme niečo, čím si raz za čas dáme poriadne do tela. Z tejto filozofie korení, dúfam, že do budúcna bude každoročná akcia, ktorej pointou je prekonať v prvý deň minimálne 2000 metrov stúpania. 31/07/16 Ronald Koch Nízke Tatry
Túra Nočná túra Braniskom a Bachurňou Minulý rok som v partii zaviedol tradíciu zimnoslnovratových nočných pochodov. Po vydarenej akcii vo Vihorlatských vrchoch nás slnovrat zaviedol do pohorí Branisko a Bachureň. Vykľula sa z toho skúška celej bytosti a zážitok, aký sme dlho nemali. 29/02/16 Ronald Koch Branisko, Šariš

Túra Javorinkou k hrebeňu Malej Magury Pekné počasie Mariánskeho leta mi spôsobilo alergické svrbenie piat. Jediným medikamentom bola možnosť to rozchodiť. Ordinujem si dva juhovýchodné podcelky Strážovských vrchov. Prechod hrebeňom Javorinky a prejdenie hrebeňa Malej Magury, ktoré lemujú v poloblúku severozápadný kraj hornej, Pravnianskej, časti Hornonitrianskej kotliny. dnes Vladimír Mikuš Strážovské vrchy
Prístrešok Chata Lesov SR Vydrica Pri mojom trojtýždňovom pobyte v kúpeľoch Sklené Teplice som neraz kráčal Vydričnou dolinou. Zatiaľ čo kroky drvivej väčšiny kúpeľných hostí sa končili pri odbočke k miestnej časti Sady, kde sa nachádzala stajňa miestneho salaša, ja som ju prešiel celú zopárkrát. Tak isto som vyšiel aj všetkými lesnými odbočkami z nej do okolitých lesov. Keď som si naplánoval, že neznačene prejdem cez Holý vrch Čečetkovým lesom na samotu Konice, narazil som pár metrov od asfaltky na chatu Lesov SR, štátny podnik Banská Bystrica, odštepný závod Žarnovica. včera Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Túra Okolo Omšenia cez Baské, Homôľku a Bartošovicu Bez mučenia sa priznám, že Strážovské vrchy sú pre mňa takmer nedotknutým terénom. Lezenie pri Omšenskej Babe a silvestrovský pobyt v Chvojnici sa odohrali ešte hlboko v minulom tisícročí. Už ani neviem, prečo som sa začal ňúrať v mape práve okolo Omšenia – vrchy, výhľady, pramene, prístrešky – každopádne sa mi zrodil v hlave hrubý koncept. Najprv som mal ísť sám, ale potom sa Monike podarilo odtrhnúť sa od povinností, a tak sme mohli vyraziť v kompletnej zostave aj s Hugom a Čili. 18/10/19 Pavol Timko Strážovské vrchy

Hostinec u Mirka – Runina 30/05/18 16:18 20 príspevkov
    • Bukovské vrchy: obec Runina (Národný park Poloniny)
    • celoročná s hospodárom
    • prameň v obci Runina (pri rázcestníku TZT)
  • Cena
    • 6 € / človekonoc
    • Pohostinstvo u Mirka, Runina č. d. 41, Miroslav Hančak: +421 910 98 35 08
    • Runina (bus)
    • v dedine sú ďalšie možnosti ubytovania a obchod s potravinami