Búda Bývalá chata Vločka na Vrchrieke

Pri plánovaní októbrového prechodu Javorníkov som rozmýšľal, v akom stave asi môže byť Chata Vločka nad osadou Vrchrieka, neďaleko sedla Semeteš, na kopci Galkovo a či by sa nedala využiť na prespanie. Prechod sme nakoniec aj pre nevyhovujúce počasie zrušili. Aj keď sa blízko nachádzajú dve možnosti ubytovania pod strechou so stravou, môže chatka poslúžiť ako útočisko pred zlým počasím pri putovaní hrebeňom Javorníkov.

Javorníky: vrch Galkovo nad osadou Vrchrieka
835 m n. m.
Podlaha s linoleom, nutná karimatka a spacák pre minimálne 10 ľudí
celoročná (s vykurovacím telesom)
Osada Vrchrieka, Koliba Vrchrieka, Ubytovňa u Cipára
Dalšie info
opustené neudržiavané bývalé rekreačné objekty

No o mesiac neskôr, keď sa do našich končín vrátilo babie leto a potuloval som sa po kopcoch nad mojou rodnou dedinou, zatúlal som sa aj na miesta, kde sme za mojich školských čias chodili na branné cvičenia alebo neskôr s partiou sa zabávať. Chatky však mali svojho pána a po akcii muselo všetko ostať tak, ako sme to prebrali.

Ak robíte hrebeňovku od Čadce, tak zo sedla Semeteš v osade Solíkovci pokračujte po žltej, pri chatkách ste za cca 30 minút. Keď vyjdete z lesa na lúku na Galkove, nepokračujte dole do dediny ale asi 30 metrov pred poľovníckym posedom treba vojsť do lesa. Vedie sem vyjazdená poľná cesta. V zime po lúke vedie bežecká stopa Beskydsko–Javorníckej magistrály. Ďalším orientačným bodom môže byť stožiar bývalého vykrývača.

Zo smeru od Melocíka treba prejsť okolo Koliby Vrchrieka v rovnomennej osade a pokračovať do kopca na lúku. Od Melocíka to sem trvá cca 1,5 hodiny.

Na fotkách je červenou šípkou vyznačené miesto, kde treba vojsť do lesa.

História

Chata Vločka bola postavená v rokoch 1965 a 1966, bola využívaná celoročne a v zime slúžila hlavne lyžiarom – bežkárom. O 10 rokov neskôr jej pribudol sused – chatka, ktorú využívali miestni futbalisti. Čo mi z detských čias utkvelo v pamäti, tak obe chaty slúžili hlavne na akcie, ktoré mali „utužovať kolektív“ (dnes teambuilding), či už pracovníkov miestneho závodu na výrobu školského nábytku, alebo miestnych športovcov.

V súčasnosti sú obe chaty prázdne, čo sa dalo odniesť, zmizlo, v oboch však ostali aspoň krby. Chata Vločka je bez okien a dverí, do podkrovia sa dá dostať po provizórnom rebríku, no na podlahe sa nachádza množstvo skla, takže na prespatie by poslúžilo iba prízemie objektu.

Na prespatie vo vlastnom spacáku a s karimatkou je použiteľná druhá chatka. Dnu sa vchádza cez malú predsieň, dokonca aj dvere sa dajú zatvoriť a ak by na niekoho ťahalo, v prvej miestnosti s krbom sa nachádzajú ešte jedny dvere, ktoré predpokladám pasujú na zárubne, ktoré oddeľujú predsieň od prvej miestnosti. Píšem síce o dvoch miestnostiach, no v podstate je to jedna veľká miestnosť predelená drevenou priečkou s veľkými otvormi. Okná, na ktorých chýbajú sklá sú zadebnené doskami, prefukovať by nemalo. Možno len cez okno v zadnej miestnosti. O stenu je opretá okenica, ktorá podľa všetkého patrí na pánty okna.

Na podlahe sa nachádza linoleum, v čase mojej návštevy (začiatok novembra 2015) tu bol relatívny poriadok, podlaha pozametaná, na krbe bolo niekoľko prázdnych plechoviek od piva. Pri krbe bolo pripravené drevo, v krbe zvyšok po ohni, takže chatka je podľa všetkého využívaná a krb je funkčný. Nájdete tu dve stoličky a skrinku, ktorá slúži zrejme ako stôl. Podľa môjho odhadu sa tu vyspí určite 10 ľudí s vlastným spacákom a karimatkou.

Voda sa pri objektoch nenachádza, no načapovať si ju môžete buď v ubytovni u Cipára, alebo v Kolibe Vrchrieka, príp. pred takmer každou drevenicou sa nachádzajú studne, ktoré väčšinou bývajú otvorené.