Predstavenie Primus Trailbreak Lunch Jug – termoska na jedlo

Termoska s čajom je po väčšinu roka základom výbavy pre každú túru. Čo by ste však povedali na teplú hustú polievku namiesto studeného lepeňáku či horalky? Polievku či iný horúci pokrm si môžete načapovať doma pred odchodom alebo na horskej chate do termosky na jedlo a máte o obed postarané. Takúto termosku sme vyskúšali v Malých Karpatoch na túre s deťmi.

Výrobca
Farebné kombinácie
čierna, červená, žltá, modrá
Páči sa mi
idea vziať si do hôr teplé varené jedlo, hmotnosť, tvar, dobre sa drží v rukaviciach, teplú polievku udrží pol dňa, ideálna veľkosť je 550 ml
Nepáči sa mi
ak príliš naplníte, tak tečie
Infocena
23 € – 400 ml verzia
25 € – 550 ml verzia

Primus Trailbreak Lunch Jug je vákuová dvojvrstvová nerezová termoska menších rozmerov. Má široký otvor pre pohodlnú manipuláciu s jedlom a vďaka nemu sa dobre čistí. Vrchnák je skrutkovací a slúži iba ako uzáver, obdoba hrnčeka z bežnej termosky na nápoje tu nie je. K dispozícii sú dve veľkostné verzie – 400 ml a 550 ml.

Pred vložením jedla je vhodné termosku najprv niekoľko minút zohriať prevarenou vodou a až následne vložiť zohriate jedlo – čím bude teplejšie, tým dlhšie vydrží. Ideálna strava pre termosku je tekutá, pretože voda má vysokú tepelnú kapacitu a najdlhšie ostáva teplá. Vhodné sú teda polievky, prívarky, kaše alebo kapustnica či guľáš. V prípade menšieho podielu vody treba jedlo dobre natlačiť a nechať čo najmenej vzduchu, lebo ten má najnižšiu tepelnú kapacitu a teda najrýchlejšie vychladne. Zároveň ale treba dať pozor a nenaplniť termosku príliš, lebo potom nejde vrchnák dostatočne tesne uzavrieť a termoska môže tiecť.

Oba veľkostné varianty termosky sme vyskúšali na neskorojesennej túre s deťmi v Malých Karpatoch, teplota vzduchu sa pohybovala okolo 6 až 8 °C. Medzi naplnením a konzumáciou šošovicového prívarku so zemiakmi uplynuli približne 3 hodiny. Po tomto čase jedlo stále pálilo, takže ďalšie minimálne dve - tri hodiny by ešte bolo horúce. Pre detského konzumenta je 400 ml verzia ideálna, no pre dospeláka treba voliť väčšiu. Najmä ak má jedlo pokryť celý obed na túre.

Hoci hlavným využitím budú jednodňovky, termoska na jedlo môže dobre poslúžiť aj počas viacdňoviek, keď si treba variť. Napríklad instantnú sáčkovú polievku, čo sa typicky varí 10 minút, môžete zaliať prevarenou vodou v termoske, zavrieť vrchnák a vložiť do batoha. Počas chôdze polievku vymiešate natriasaním a na obed už len skonzumujete pripravený pokrm. Možnosti sú samozrejme širiše, napríklad kuskus alebo ryža v kombinácii s inými prísadami, no to už chce trošku invencie a najmä praxe, aby ste trafili správny pomer vody k zvyšku.

Celkovo sa mi nápad termosky na jedlo páči a teším sa, keď ju vyskúšam v zime na skialpe či iných náročnejších aktivitách.