Rada Čo si želať pod outdoorový stromček

Uplynulú nedeľu ste premeškali možnosť poslať Ježiškovi list po Mikulášovi, no nezúfajte, ešte nie je všetko stratené a pozorný Ježiško určite načúva, čím by vám urobil radosť. V redakcii sme preto dali dokopy tipy na vhodné outdoorove darčeky – ide o veci, ktoré radi používame alebo nás zaujali. A aby ste sa nemuseli cítiť trápne pri preposielaní odkazu alebo zdieľaní na sociálnych sieťach, ide o veci do 100,- eur. Drahšie si aj tak budete musieť zaobstarať sami, lebo Ježiško, ako správny ekonóm, nemá rád tlačiarne na peniaze, a preto sú jeho možnosti obmedzené.

Pitný režim a varenie

Skladací hrnček Fold-a-cup – Malá, lacná, no veľmi šikovná vec. Plastový skladací pohárik, ktorý takmer nič neváži a pohodlne ho schováte do batoha alebo sa môže dlhdobo deliť o miesto vo vnútri vášho ešusu spolu s varičom, zápalkami a niekoľkými vrecúškami čaju. Dá sa kúpiť v dvoch veľkostiach (250 a 600 ml) a podľa toho môže slúžiť na čaj, resp. ako miska. Vďaka malému ušku sa dobre drží v ruke. Zároveň nemá neduh výsuvných skladacích pohárikov (a la harmonika) a neposkladá sa vám, keď je plný. U nás sa dá kúpiť od značky Wildo a cena je okolo 5,- eur / kus.

Termohrnček – Opäť na prvý pohľad hovadinka, ktorá však môže veľmi prispieť väčšiemu prísunu tekutín najmä v zimnom období, keď hydrovak zamŕza a z ruksaku sa vám nie vždy chce vyťahovať termosku. Veľký termohrnček pohodlne dáte do bočného otvoreného vrecka batoha, a preto ho máte na dosah ruky aj počas pohybu. Navyše, piť sa zvyčajne dá priamo z neho, nemusíte nalievať do pohárika. Vyberajte taký, ktorého telo pripomína nerezovú vákuovú termosku. Našimi tipmi sú Contigo Aria 20 alebo Primus TrailBreak Vacuum Mug. Cenovka sa pohybuje okolo 25 - 40 eur podľa veľkosti.

Termoska na jedlo – Aj na novoročnej túre si môžete dopriať domácu vianočnú kapustnicu, prípadne inú pochúťku vašej mamy. Len si predstavte závistlivý pohľad vašich parťákov, ktorí tlačia horalky alebo lepeňáky, keď vy si na vrchole vychutnávate skutočnú domácu dobrotku. Ideálna veľkosť je podľa nás v rozmedzí 500 - 600 ml a môžete si vybrať buď Primus Lunch Jug, alebo Esbit Food Jug. Cena sa pohybuje okolo 25,- eur.

Klasický ešus – Sú ľudia, čo nedajú na klasický hliníkový ešus dopustiť. Pokiaľ medzi nich patríte a ten váš zožiera zub času, môžete si nechať naježiť pod stromček novučičký. Od českej značky ALB forming bude presne taký ako kedysi a bude tiež vyrobený v Čechách. Je to príjemná nostalgia pre starších a zaujímavé retro pre mladších. Cena je okolo 10,- eur.

Ešus pre náročných – Ak medzi takých patríte, môžete si od Ježiška želať outdoorový riad s kompletnou výbavou pre jedlo a pitie v horách. Hrniec je ľahký, s nepriľnavým povrchom, ľahko sa čistí a v sade obsahuje misky, hrnčeky, skladacie lyžičko-vidličky či pokrievku, cez ktorú sa dajú ľahko scediť cestoviny. Taký je napríklad GSI Pinnacle Dualist za cenu okolo 60,- eur.

Obutie

Ponožky – Pre tradičného Ježiška bez fantázie nesmieme zabudnúť na ponožky. Ale pozor, hoci pod stromčekom možno budete kriviť ústa v silenom úsmeve, pri správnom výbere tento darček budete roky velebiť! Odporúčame značku Bridgedale a pokiaľ hľadáte univerzálne turistické ponožky, pozrite sa na model Trekker, pár stojí okolo 20,- eur. Pre menej náročných odporúčame Vavrys Trek Coolmax. Tieto ponožky autor článku náhodou raz kúpil cestou na turistickú akciu, lebo si svoje ponožky zabudol doma. Slúžili prekvapivo dobre mnoho rokov. Stoja 15,- eur, avšak ide o balík troch párov a samostatne sa nepredávajú. Takže ak nájdete pod stromčekom len jeden pár, vedzte, že vaši dvaja bratranci sa budú tiež tešiť.

Vložky do topánok – Mnoho turistov máva problémy s chodidlami, či už ako dôsledok svojho koníčka, alebo sa tak vykľuli maminke. Najčastejšie ide o ploché chodilo, či už pozdĺžne, priečne alebo kombinovane. Väčšina turistickch topánok má od výrobcu vložky s minimom podpory klenby. V redakcii máme dobré skúsenosti s modelmi od značky Superfeet a Spenco. Dôležitým kritériom výberu je, aby pätu príliš nepodvihovali, lebo vám budú zle sedieť topánky v tejto oblasti, čo je zabijak pohodlia na túre. Cena sa pohybuje medzi 20 a 45 eurami podľa konkrétneho modelu.

Lepidlo – Nie je nič horšie ako rozpadnutá obuv na viacdňovke. Preto je dobré na takýto problém myslieť vopred a do batoha pridať lepidlo. Dobré skúsenosti máme napríklad s McNETT Freesole. Stojí 7,- eur.

Hroty na topánky – zámerne ich nevoláme turistické mačky, lebo plnohodnotým produktom tohto typu nie sú. No veľmi dobre sa hodia do batoha turistu, ktorý sa nevydáva na zimnú hrebeňovku ani do Vysokých Tatier či iného náročného terénu. Turistikuje však celoročne a zvýšenie bezpečnosti na klzkom povrchu sa môže hodiť. Také sú napríklad Camp Ice Master alebo CT Ice Traction za cenu okolo 30,- eur.

Oblečenie

Termoprádlo – Je to len o úroveň viac ježiškovskej fantázie ako ponožky, no netreba ani tu zúfať, lebo dobrá základná vrstva je dôležitá nielen na nohách. Trh ponúka množstvo zaujímavých kúskov s pomerne širkým cenovým spektrom. V redakcii sa nám osvedčili napríklad merino tričká Devold – zimné Expedition alebo Optimum, letné Energy alebo WoolMesh, či celoročné Sport. Komu vlna nevonia, odporúčame termo zo 100 % polyesteru, napríklad Craft Active Extreme, či Progress z materiálu DryFast. Zaujímavou chuťovkou na zimné použitie je meraklonová sieťka, ktorá zlepšuje celkové pohodlie aj tepelný komfort a máme ju dobre odskúšanú najmä pod hrubšie merino, ktoré nevie tak dobre odvádzať vlhkosť ako umelinové materiály – ide o značku Dry alebo Brynje. Ceny uvedených vecí sa hýbu od 20,- do 90,- eur podľa značky a určenia.

Multifunkčná šatka – klasická stálica a dobrý darčekový tip, lebo je to pomerne lacná a pekná vec s množstvom rôznych dizajnov. Má rôznorodé použitie a zároveň je aj módnym doplnkom. Rozhodnúť sa môžete pre originál BUFF alebo niektorú z napodobenín. Cena originálu je 15,- eur.

Detské tipy

Outdooroví rodičia môžu pod stromček svojim ratolestiam nadeliť rôzne vychytávky. Nie je však pri tom jasné, či to je darček pre dieťa alebo pre rodiča. Zvážte a náležite svojho micro outdooráka vybavte.

Detské merino – na prvý pohľad sa môže javiť ako neopodstatnená spotreba kupovať drahé outdoor veci rýchlorastúcemu štoplíkovi. Nám sa to však veľmi osvedčilo, lebo merino komplet dieťaťu vydrží aj dve sezóny, ak sa kúpi rozumne. Komfort pre dieťa je mimoriadne dôležitý, a preto to veľmi odporúčame všetkým rodičom. Nemusíte pre svojho prcka nosiť náhradné tričko v batohu, keby sa spotil. Najviac sa nám osvedčil detský Devold Active, na ktorý väčšinu zimy stačilo obliecť zateplenú bundičku bez ďalšieho cibuľovania. Cena je cca 70,- eur za komplet (spodky + dlhorukávové tričko). Ďalšie značky, ktoré možno odporúčať, je Aclima či Engel.

Bundička – nepremokavá bundička pre dieťa do prírody je opäť možno vnímaná ako zbytočný luxus, keď v Tchibo alebo v inom lacnom obchode sa dá kúpiť za polovicu až tretinu ceny. Nám sa však opäť veľmi osvedčil produkt outdoorového výrobcu. Tentokrát ide o Didriksons1913 model Casy. Náš drobec bundu používa už 2,5 roka (t. j. viac ako polovicu svojho života) a stále mu je dobrá. Strih výrobca trafil velmi dobre a navyše, rukáviky môžete odpáraním jedného švu poľahky predĺžiť. Cena sa pohybuje okolo 50 - 60 eur podľa veľkosti.

Konkrétny e-shop pre pohodlný nákup môžete Ježiškovi nájsť pomocou niektorého z porovnávačov cien. Uvedené ceny sú orientačné a platili v čase tvorby článku.

Fotografie: webové stránky výrobcov, koláž autor