Pohľad z chodníka na jazero Lago de Ercina (autor foto: Vladimír Kobza)
Pohľad z chodníka na jazero Lago de Ercina (autor foto: Vladimír Kobza) Zatvoriť

Extra Turistické značenie – Španielsko

Síce som v Španielsku strávil jeden rok ešte počas študentských čias, ale moje vtedajšie chodenie po horách sa obmedzilo viac-menej na oblasť Picos de Europa, nachádzajúca sa na severe krajiny a na jednu túru v Pyrenejach. Okrem toho moja pamäť nie je najlepšia a drahé filmové políčka som na fotenie turistických smerovníkov a značiek nemíňal.

Španielsko
waymarkedtrails.org/sk/
sigpac.mapa.es/fega/visor/

Všeobecne o značení

Turistické značenie v Španielsku nie je natoľko unifikované ako na Slovensku alebo v Čechách, napriek tomu ale istý systém majú. Značenie má tri základné farby - červenú, žltú a zelenú - a niekoľko rôznych tvarov.

Červená farba označuje dlhé trasy, trvajúce viac ako 2 dni, resp. viac ako 50 kilometrov. Žltou farbou sa značia trasy trvajúce do dvoch dní, alebo medzi 10 až 50 kilometrami. A zelené značky vytyčujú technicky jednoduché túry do vzdialenosti 10 kilometrov.

Základnú značku naznačujúcu pokračovanie trasy tvorí biely podlhovastý obdĺžnik spolu s rovnakým obdĺžnikom príslušnej farby. Okrem tejto značky majú v Španielsku dve značky pre zmenu smeru. Jednu pre ostrú zmenu, a jednu pre obyčajnú. Čiže niečo ako naše šípky a tiež značku pre nesprávny smer chodníka (krížik). Rôzne tvary značiek v príslušných farbách nájdete medzi obrázkami v článku. Zmeny smeru môžu byť samozrejme na obe strany.

Pokiaľ v určitom úseku idú spolu trasy viacerých farieb, tie sa značia tak, že na vrchu je vždy biely obdĺžnik a pod ním obdĺžniky (pásy) ostatných farieb v poradí podľa náročnosti trasy (červená, žltá a zelená). Pomerne častými sú tiež rôzne smerovníky s tabuľkami v tvare šípok, na ktorých sú napísané smery, vzdialenosti, prípadne tiež čísla daných trás.

Pútnická trasa Camino de Santiago

Špecifickou odnožou značenia je značenie Svätojakubskej cesty, alebo tiež Camino de Santiago. Keďže som časť jej severnej trasy absolvoval pár rokov dozadu, napíšem niekoľko riadkov aj o nej.

Ako iste viete, Camino de Santiago je pútnická cesta, ktorá vedie najmä Španielskom, ale jej začiatok môže byť prakticky kdekoľvek v Európe (či na svete). Napríklad aj v Bratislave na Primaciálnom námestí som si všimol značku Svätojakubskej cesty. Tým sa dostávam k tomu, ako je Camino de Santiago značené. Jej znakom je mušľa svätého Jakuba, alebo tiež hrebenatka, rovnaká, ako má v znaku holandský ropný gigant Shell.

Celá trasa je teda značená týmito mušľami v rôznych podobách. Najčastejšie je v žltej farbe na modrom podklade, ale nie je to pravidlo. S mušľami sa inak pútnik stretáva počas celej púte, nielen vo forme značenia. Vtipné bolo, že pokiaľ v Asturias smer trasy ukazovala základňa mušle, teda miesto, kde sa jej “lúče” spájajú, v Galícii to bolo naopak a bolo treba ísť smerom, kam naopak ukazovali “lúče”. V Galícii sa tiež na smerových pätníkoch popri mušliach objavovali aj tabuľky, ktoré odpočítavali kilometre do Santiago de Compostela, kde sa vraj v katedrále nachádzajú pozostatky svätého Jakuba a kde sa oficiálna púť končí. Do galérie som vybral fotografie s rôznymi formami značenia pútnickej cesty.

Španielsko nie je pre našinca úplne bežná turistická destinácia, ale rozhodne si myslím, že aj pre skúseného turistu má čo ponúknuť. Budem rád, keď v komentároch napíšete vaše postrehy z turistiky v krajine, prípadne ma doplníte, alebo opravíte.

Použité zdroje:

Pomenované TZT na Slovensku
Zaistené turistické trasy
Sezónne uzávery turistických trás

Seriál Turistické značenie doma a vo svete » pozri ďalšie články