Zrub SNP v Žarnovickej doline

23.01.16
Už mnohokrát som z hrebeňa Veľkej Fatry zostupoval cez Kráľovu studňu, potom Žarnovickou dolinou popri chátrajúcich objektoch bývalého zariadenia Cyklámen v ústí Rožkovej doliny, cez Háj do Turčianskych Teplíc. Asi v polovici cesty medzi ústím doliny (rezervácia Veľká Skalná) a TIM Kôpka, kde žltá stúpa z doliny hore na Čremošnianske lazy, som za potokom videl zrub. Až poslednú jeseň som sa ho vybral pozrieť zblízka.

Zrub stojí v južnej časti Veľkej Fatry, na okraji lesa pri vyústení Hornej Lopušnej doliny do Žarnovickej doliny. Pri zostupe od Kráľovej studne sa po strmšej časti dostanete na lesnú viac či menej rozbitú asfaltku, miniete TIM Veľká Skalná, ústie (Rožková dolina) a po asi 2 kilometroch sa po ľavej strane otvorí svah kopca Lopušná, vyholený ťažbou (veď sme len v ochrannom pásme NP Veľká Fatra). Svah sa zvažuje k ústiu doliny Horná Rumžiarka (Romžiarska) a tam sa nachádza zrub, ktorý vidno z diaľky. Z opačnej strany je krytý porastom (hlavne v lete), ale ako orientačný prvok opäť môže slúžiť spomenutý svah oproti vám. K zrubu sa treba buď prebrodiť potokom Teplica, alebo použiť hrubý kmeň slúžiaci ako provizórna lávka.

• modrá od TIM Žarnovica, horáreň, 0:40 h
  • modrá + žltá + modrá z Čremošného, 1:20 h
  • žltá + modrá z obce Háj, 1:55 h
  • žltá + modrá z Turčianskych Teplíc (cez Háj), 2:30 h
  • zelená z Turčianskych Teplíc do Čremošného (odtiaľ viď hore), 2:40 h
  • červená + žltá + modrá od TIM Kráľova studňa, hotel, 2:20 h

Samotný zrub dnes slúži pravdepodobne lesníkom a je uzamknutý. Na úkryt pred nepohodou či prenocovanie môže poslúžiť jeho krytá terasa, chrániaca kratšiu stenu pred vstupnými dverami. Má rozmery asi 1 x 3 m, s drevenou podlahou a krytom do výšky pása. Z bočných strán je otvorená a tiež horná polovica pozdĺž steny nechráni pred prudkým dažďom.

Na čelnom štíte je pamätná tabuľa pripomínajúca udalosti z príprav SNP. Prameň som v okolí nezaregistroval, voda z ľavostranného prítoku Teplice - Horná Rumžiarka (Romžiarska) by sa snáď po prevarení dala použiť.

Pačia sa ti články tohto autora/autorky?
Prihlás sa na odber nových článkov a tento si môžeš odložiť medzi obľúbené
Zrub SNP v Žarnovickej doline 23/01/16 00:00 nová téma

Túra Kláštorisko, Tomášovský výhľad a Ihrík z Hrabušíc Na druhý deň víkendového pobytu na severnej strane Slovenského raja som ešte doma naplánoval schválne mimo rokliny. Bol som si vedomý, že syn nebude na zimné podmienky úplne vybavený a vravel som si, že jedna roklina bude stačiť. Prechod Pieckami nakoniec prebehol nad očakávanie hladko, ale plán som ponechal... aj preto, že niektoré úseky potrebovali spresnenie priebehu na mape. 17/03/19 Michal Bukvai Slovenský raj
Túra Roklina Piecky v zime Slovenský raj bol pred rokmi mojím pomerne častým cieľom turistiky, či už s partiou zo školy alebo s rodinou. Prechodil som asi všetky rokliny - ale výlučne v lete. Preto som dlho neváhal, keď mi syn v piatok navrhol víkend v Slovenskom raji. Mal tam už objednané ubytovanie na jednu noc, keďže v sobotu ráno mal naplánovaný zimné preteky na Podlesku. Ubytovanie predĺžil do nedele a na mne zostal výber túr. 11/03/19 Michal Bukvai Slovenský raj
Túra Mikulov – Děvín – Dolní Věstonice Mikulov je sympatické juhomoravské mestečko s pekným zámkom a historickým jadrom. Pred rokmi som tam strávil zopár týždňov a vždy, keď nás v maskovaných mundúroch prevážali na cvičisko, vykúkal som spoza plachty V3S-ky a pozoroval panorámu nezvyklého plochého kopca a akýchsi zrúcanín. Tadiaľ by som sa niekedy chcel prejsť, letelo mi mysľou. Splnilo sa mi to po vyše 30 rokoch. 12/02/19 Michal Bukvai Česko

Túra Apuseni - čarovná tiesňava Cheile Galbenei Celé roky sme sa počas našich potuliek slovenskými horami dohadovali na tom, že konečne vyrazíme na turistiku do Rumunska. A keďže sme všetci z východu, hľadali sme zaujímavú lokalitu, ktorá bude čo najbližšie Slovensku. Voľba padla na pohorie Apuseni a krasovú oblasť Padis a ako vhodný čas sme si vybrali začiatok mája. O oblasti je na internete veľké množstvo informácií a plánovanie teda nebolo náročné. dnes Stanislav Ďurica Svet
PR Festival HORY A MESTO predstavuje dobrodružných cestovateľov Pre niekoho je cestovanie životný štýl, pre iných únik zo zabehnutého života či splnenie si vlastného sna. Divácky obľúbené Cestokluby KINO SVET prinesú do programu jubilejného 20. ročníka medzinárodného festivalu HORY A MESTO 23 prezentácií, pozvanie prijalo takmer 30 prezentujúcich, medzi nimi cestovateľské legendy späté s festivalom, ale aj nováčikovia. Priestor dostanú rozprávania o dlhodobých a ďalekých cestách, o Life Van cestovaní „s domčekmi na štyroch kolesách“, o tvárach a farbách afrických etník, a samozrejme aj o menej známych kútoch Slovenska. včera sponzorovaný článok
Extra Vybrané slovenské rozhľadne Minulý rok sa mi počas potuliek po Slovensku priplietlo do cesty množstvo rozhľadní. Samé o sebe sú pekným cieľom túry, ale ani jednu som z nich neplánoval. Na konci roka, keď som si robil záverečný sumár túr sa ich nazbieralo celkom dosť. Keďže sú takéto miesta medzi ľuďmi veľmi populárne, rozhodol som sa urobiť malý zoznam rozhľadní. O každej z nich by sa dal napísať samostatný článok a určite tu už boli viaceré v článkoch spomenuté. Preto cieľom príspevku nie je každú podrobne opísať, ale len poskytnúť základné informácie. včera Pavel Forgáč Malá Fatra, Orava a Kysuce, +

Zrub SNP v Žarnovickej doline 23/01/16 00:00 nová téma
    • Veľká Fatra: Žarnovická dolina - ústie doliny Horná Rumžiarka (Romžiarska)
    • 4 osoby, spacák a karimatka sú nutné
    • trojsezónna bez vykurovacieho telesa
    • možný zdroj je ľavostranný prítok Teplice - potok Horná Rumžiarka (Romžiarska)