Zrub SNP v Žarnovickej doline

23.01.16
Už mnohokrát som z hrebeňa Veľkej Fatry zostupoval cez Kráľovu studňu, potom Žarnovickou dolinou popri chátrajúcich objektoch bývalého zariadenia Cyklámen v ústí Rožkovej doliny, cez Háj do Turčianskych Teplíc. Asi v polovici cesty medzi ústím doliny (rezervácia Veľká Skalná) a TIM Kôpka, kde žltá stúpa z doliny hore na Čremošnianske lazy, som za potokom videl zrub. Až poslednú jeseň som sa ho vybral pozrieť zblízka.

Zrub stojí v južnej časti Veľkej Fatry, na okraji lesa pri vyústení Hornej Lopušnej doliny do Žarnovickej doliny. Pri zostupe od Kráľovej studne sa po strmšej časti dostanete na lesnú viac či menej rozbitú asfaltku, miniete TIM Veľká Skalná, ústie (Rožková dolina) a po asi 2 kilometroch sa po ľavej strane otvorí svah kopca Lopušná, vyholený ťažbou (veď sme len v ochrannom pásme NP Veľká Fatra). Svah sa zvažuje k ústiu doliny Horná Rumžiarka (Romžiarska) a tam sa nachádza zrub, ktorý vidno z diaľky. Z opačnej strany je krytý porastom (hlavne v lete), ale ako orientačný prvok opäť môže slúžiť spomenutý svah oproti vám. K zrubu sa treba buď prebrodiť potokom Teplica, alebo použiť hrubý kmeň slúžiaci ako provizórna lávka.

• modrá od TIM Žarnovica, horáreň, 0:40 h
  • modrá + žltá + modrá z Čremošného, 1:20 h
  • žltá + modrá z obce Háj, 1:55 h
  • žltá + modrá z Turčianskych Teplíc (cez Háj), 2:30 h
  • zelená z Turčianskych Teplíc do Čremošného (odtiaľ viď hore), 2:40 h
  • červená + žltá + modrá od TIM Kráľova studňa, hotel, 2:20 h

Samotný zrub dnes slúži pravdepodobne lesníkom a je uzamknutý. Na úkryt pred nepohodou či prenocovanie môže poslúžiť jeho krytá terasa, chrániaca kratšiu stenu pred vstupnými dverami. Má rozmery asi 1 x 3 m, s drevenou podlahou a krytom do výšky pása. Z bočných strán je otvorená a tiež horná polovica pozdĺž steny nechráni pred prudkým dažďom.

Na čelnom štíte je pamätná tabuľa pripomínajúca udalosti z príprav SNP. Prameň som v okolí nezaregistroval, voda z ľavostranného prítoku Teplice - Horná Rumžiarka (Romžiarska) by sa snáď po prevarení dala použiť.

Zrub SNP v Žarnovickej doline 23/01/16 00:00 nová téma

Prístrešok Vrchlúky Z Ružomberka je vyznačených viacero alternatív prístupu na liptovskú vetvu hrebeňa Veľkej Fatry. Všetky sa stretávajú v oblasti Vlkolínskych lúk na západnom úpätí vrchu Sidorovo. V okolí Vlkolínca je tiež viacero trás NCH a pravdepodobne v rámci ich budovania postavili aj niekoľko prístreškov. Jeden sa nachádza na Vrchlúkach. 07/12/19 Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč
Prístrešok Pod Krkavou skalou Po dlhšom čase som si ako prístup na liptovskú vetvu hrebeňa Veľkej Fatry zvolil zelenú značku z Ružomberka ponad Vlkolínec. Celý čas som šliapal hustou hmlou s dohľadnosťou len pár desiatok metrov. Zrovna keď som dorazil k malej kaplnke, hmla sa začala trhať a povyše na okraji lesa som zbadal prístrešok. 23/11/19 Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč
Túra Roháče – Plačlivé a Ostrý Roháč Týždeň uplynul a po nevýraznom studenom fronte, ktorý načas zhoršil počasie cez víkend sa od západu znova rozširuje tlaková výš. Tradične, v sobotu sa chystá prechod ďalšieho, a tak, ignorujúc piatok 13-teho, znovu si so šéfom vybavujeme voľno v práci. Trasa je tentoraz jasná – pokračovanie hrebeňa Roháčov. 31/10/19 Michal Bukvai Západné Tatry

Rozhovor Keď človek dôjde prvý, je to už len čerešnička na torte Mužské prvenstvo v Slovenskej ultratrailovej lige 2019 patrí Mikulášovi Kérimu, ktorý svojím celoročným ziskom 8195,5 bodov nasadil latku naozaj vysoko. Svoje víťazstvo si zaslúžil skvelými výkonmi počas celej ultrabežeckej sezóny. Na ôsmich podujatiach SUT si vybojoval dvakrát 5. miesto (MF100 a NTS), raz 3. (P100), trikrát 2. (SŽ77, V100, RZB) a na dvoch podujatiach do cieľa dobehol ako prvý (L100, H100). Na tropickej Hriňovskej stovke (124 km, 5200 m+) zdolal náročnú trasu v čase 15:26:30, s takmer 1,5-hodinovým náskokom pred druhým Reném Mrázom. Miki je stálica slovenskej ultratrailovej scény, a tak mi nedalo a vyspovedala som ho, ako to robí, že mu to tak behá. dnes Júlia Batmendijnová Rozhovory
Túra Potulky okolo Bukowiny Tatrzańskej Tatranskú Bukovinu (poľ. Bukowina Tatrzańska) sme už viackrát navštívili. Prostredie Podhalia (poľ. Podhale) obľubujeme najmä pre nenáročné, ľudoprázdne prechádzky s neopakovateľnými pohľadmi na Tatry. Obdivujeme kde-tu roztrúsené “živé” salaše - bacówki, či kulinárske špeciality. Okolie je posiate množstvom obydlí, čo špacírku predurčuje na bezpečnú alternatívu k vysokohorským túram v období s nepriaznivým počasím. dnes Roman Matkovčík Vysoké a Belianske Tatry
PR Po stopách Pabla Escobara v Cestovateľskom kine Najznámejší narkoštát všetkých čias sa odhalí v špeciálnom Cestovateľskom kine. Návštevníci sa v utorok 10. decembra v KC Dunaj prenesú na miesta, z ktorých vzišiel a kde nakoniec aj padol milovaný a obávaný Pablo Escobar. V pútavom rozprávaní lekára a cestovateľa Ľuboša Fellnera ožije všetko zo seriálu Narcos, a ešte viac! včera sponzorovaný článok Festivaly a premietania

Zrub SNP v Žarnovickej doline 23/01/16 00:00 nová téma
    • Veľká Fatra: Žarnovická dolina - ústie doliny Horná Rumžiarka (Romžiarska)
    • 4 osoby, spacák a karimatka sú nutné
    • trojsezónna bez vykurovacieho telesa
    • možný zdroj je ľavostranný prítok Teplice - potok Horná Rumžiarka (Romžiarska)