Zrub SNP
Zrub SNP Zatvoriť

Prístrešok Zrub SNP v Žarnovickej doline

Už mnohokrát som z hrebeňa Veľkej Fatry zostupoval cez Kráľovu studňu, potom Žarnovickou dolinou popri chátrajúcich objektoch bývalého zariadenia Cyklámen v ústí Rožkovej doliny, cez Háj do Turčianskych Teplíc. Asi v polovici cesty medzi ústím doliny (rezervácia Veľká Skalná) a TIM Kôpka, kde žltá stúpa z doliny hore na Čremošnianske lazy, som za potokom videl zrub. Až poslednú jeseň som sa ho vybral pozrieť zblízka.

Veľká Fatra: Žarnovická dolina - ústie doliny Horná Rumžiarka (Romžiarska)
685 m n. m.
4 osoby, spacák a karimatka sú nutné
trojsezónna bez vykurovacieho telesa
možný zdroj je ľavostranný prítok Teplice - potok Horná Rumžiarka (Romžiarska)

Zrub stojí v južnej časti Veľkej Fatry, na okraji lesa pri vyústení Hornej Lopušnej doliny do Žarnovickej doliny. Pri zostupe od Kráľovej studne sa po strmšej časti dostanete na lesnú viac či menej rozbitú asfaltku, miniete TIM Veľká Skalná, ústie (Rožková dolina) a po asi 2 kilometroch sa po ľavej strane otvorí svah kopca Lopušná, vyholený ťažbou (veď sme len v ochrannom pásme NP Veľká Fatra). Svah sa zvažuje k ústiu doliny Horná Rumžiarka (Romžiarska) a tam sa nachádza zrub, ktorý vidno z diaľky. Z opačnej strany je krytý porastom (hlavne v lete), ale ako orientačný prvok opäť môže slúžiť spomenutý svah oproti vám. K zrubu sa treba buď prebrodiť potokom Teplica, alebo použiť hrubý kmeň slúžiaci ako provizórna lávka.

• modrá od TIM Žarnovica, horáreň, 0:40 h
  • modrá + žltá + modrá z Čremošného, 1:20 h
  • žltá + modrá z obce Háj, 1:55 h
  • žltá + modrá z Turčianskych Teplíc (cez Háj), 2:30 h
  • zelená z Turčianskych Teplíc do Čremošného (odtiaľ viď hore), 2:40 h
  • červená + žltá + modrá od TIM Kráľova studňa, hotel, 2:20 h

Samotný zrub dnes slúži pravdepodobne lesníkom a je uzamknutý. Na úkryt pred nepohodou či prenocovanie môže poslúžiť jeho krytá terasa, chrániaca kratšiu stenu pred vstupnými dverami. Má rozmery asi 1 x 3 m, s drevenou podlahou a krytom do výšky pása. Z bočných strán je otvorená a tiež horná polovica pozdĺž steny nechráni pred prudkým dažďom.

Na čelnom štíte je pamätná tabuľa pripomínajúca udalosti z príprav SNP. Prameň som v okolí nezaregistroval, voda z ľavostranného prítoku Teplice - Horná Rumžiarka (Romžiarska) by sa snáď po prevarení dala použiť.