Celá výbava pred zabalením
Celá výbava pred zabalením Zatvoriť

Rada Čo zbaliť do batoha na jeden deň

Pri debate s autormi z Hikingu padol nedávno návrh, že by nebolo zlé dať čitateľom viac návodov na to, ako sa vystrojiť a vyzbrojiť, čo si so sebou vziať na túru, recepty na varenie v prírode a pod. Ostrieľanému turistovi sa to už možno nezdá dôležité, ale náš turistický portál často vyhľadávajú aj menej skúsení ľudia a verím, že článok pre nich môže byť užitočný. Príspevok sa hlbšie nezaoberá oblečením, obutím a stravy sa dotýka len okrajovo.

Keď som sa balil na jesennú jednodňovú túru, rozložil som si výbavu na koberec, urobil pár fotiek a tu je zoznam. Podľa čoho som ho zostavil? Mám veľmi hrubý zošit, kde si tieto veci zapisujem asi 30 rokov. Okrem turistiky tam sú ešte staré strany venované horolezeckému vybaveniu, jednodňovým túram v lete, zime či 10-dňovým výpravám mimo civilizácie. Nájdem tam zoznamy k splavom Malého Dunaja či rybárskej výprave na ostrovček na Ružíne. Dnes budeme hovoriť o jednodňovej jesennej turistike a môžete k textu vyhľadať jednotlivé predmety aj na obrázkoch. Kompletná výbava je na titulnej fotografii.

1) Lekárnička a toaletný papier

“Potento” sa môže všetko - aj turista, preto je dobré mať precízne zabalený toaletný papier, lebo s premočeným už veľa vody nenamútime. V lekárničke nosím bežný sortiment na prvú pomoc - sterilný obväz, náplasti, pružný obväz. Na otlaky po dlhom testovaní používam výhradne náplasti Compeed (nie, bohužiaľ, mi nič neplatia za reklamu). Proti bolesti mám obyčajný Ibalgin. V lekárničke nesmie chýbať tenká izolačná fólia. Keďže veľa chodíme so psami, v zálohe sú vyberače kliešťov v dvoch veľkostiach, ale občas ich využijeme aj na ľudí.

2) Čelovka

Odkedy sme raz zle odhadli trvanie túry a schádzali sme z v zime z Tlstej v úplnej tme, v batohu mi nechýba čelovka ani keď idem na hodinovú vychádzku na Železnú studienku. Som verným užívateľom značky Petzl (koťuhy, ani oni mi za chválu nič nedajú). Už som, bohužiaľ, zabudol ako sa volá model zobrazený na fotke. Ak idem na skutočne náročnejšiu akciu, tak si beriem čelovku Tactikka XP, tam mi vyhovuje lepšia možnosť prepínania svietenia do diaľky a rozptylky.

3) Doklady

Nerád vláčim do hôr peňaženky, tak preferujem obyčajný plastový obal, kam okrem dokumentov vkladám hotovosť do rezervy.

4) Slnečné okuliare

Podmienečná položka a dal som ich sem len pre úplnosť. Slnečné okuliare príliš neobľubujem, ale ak je zasnežená krajina a ostré slnko, mohlo by to skončiť snežnou slepotou a v takom prípade už nezaváham. Oči považujem za takú vzácnosť, že som sa pri ich ochrane vzdal akýchkoľvek kompromisov. Preto používam okuliare Julbo Micropore, čo majú také dobré sklá, že by som s nimi do Alpov ba aj hen, do Himalájov mohol ísť... Ale ako som povedal, bežne ich v batohu nenosím, podmienkou je sneh a ostré slnko.

5) Ďalekohľad

Väčšinou ho v batohu nemám, ale ak je túra zameraná na sledovanie zveri, prípadne je použitie ďalekohľadu vzhľadom na charakter túry dobrý nápad, potom pribalím Olympus 7 x 21, ktorý nemá ani 200 gramov. Vo všeobecnosti odrádzam ľudí, aby si kúpili s väčším než sedemnásobným priblížením, lebo trasenie rúk často znemožňuje pozorovanie detailov.

6) Puzdro “prežitia”

Tu idú veci pre nečakané situácie, obsah objasním nižšie.

7) Batériový pack

7000 mAh batéria na nabíjanie mobilu je pôvodne zo solárneho panelu (foto č. 2), čo sa dáva na batoh, ale ten naozaj nosím len na viacdenné akcie úplne mimo civilizácie. Na kratšie túry väčšinou stačí samotný battery pack bez soláru. Kapacita mi vydržala napr. 4-dňové chodenie po Veľkej Fatre, čo je na pováženie, lebo zvyknem zaznamenávať trasu GPS-kom počas celého pochodu.

8) Mobilný telefón

Patrím k “jabĺčkovým” užívateľom. Veľmi rád chodím mimo značkovaných chodníkov k čomu si na TuristickaMapa.sk naklikám trasu, vyexportujem a pošlem do mobilu. Najviac používam aplikáciu MotionX, kde sa dajú stiahnuť mapy aj do offline módu, keďže v horách je príjem signálu často otázny. Ak by hrozili lejaky, vzal by som asi aj vodotesný obal, ale to by bol skôr prípad viacdennej turistiky.

9) Papierová mapa

Klasické mapy nosím do hôr stále menej, ale sú situácie, kedy ju mám v batohu. Máme kompletnú zbierku harmaneckých máp, aj oba atlasy. Podrobne ich študujem väčšinou len doma, v teréne sa stále častejšie spolieham na mapy v telefóne.

10) Batoh

Na jednodňovú turistiku v poslednom čase používam Fjällräven Kaipak 28. Skvelý batôžtek by si zaslúžil samostatnú recenziu, ale to by bola téma na iný článok.

11) Minikarimatka na sedenie

Od istého veku človek potrebuje myslieť aj na oddych, rozloženie síl a prestávky pri túre, táto skvelá vecička rieši situácie, keď je podklad mokrý alebo studený.

12) Páperová vestička

V článku riešim problematiku oblečenia len úplne okrajovo, ale táto položka sem patrí, lebo je to ideálna rezerva do batohu. Páperové oblečenie sa dá stlačiť do minimálneho objemu, váži veľmi málo. Vesta je vhodná na dlhšie prestávky, prípadne keď sme podcenili chladné počasie.

13) Pončo

Takmer nikdy mi nechýba v batohu klasické pončo (foto č. 3). Dávam mu prednosť pred pršiplášťom či goretexovým bundám, čo by mali brániť zmoknutiu. Patrím k nešťastníkom, čo sa veľmi potia už pri miernej námahe a v takom oblečení vyrobím zvnútra toľko vody, že to môžem rovno zmoknúť. Vždy som tvrdil, že najlepší goretex by bol dáždnik, ale pončo je ideálny kompromis. Zakryjem ním aj batoh a v núdzi z neho viem vyrobiť prístrešok, preto s ním nosím v obale aj dostatok dlhých šnúr na tento účel. Manželka väčšinou nosí v batohu rovnaké pončo, a tým pádom ich vieme v prípade potreby spojiť do priestrannejšieho prístreška.

14) Uteráčik

Zbalený do miniatúrneho balíčka ho zavesím na popruh batohu a keď mi je teplo, tak uterák rozbalím a môžem si ním počas pochodu utierať tvár od potu.

15) Šatka

Z rovnakých dôvodov zvyknem nosiť šatku, ktorú v studenšom počasí zamením za bufku. Na fotke s pončom mám na hlave presne takú istú šatku v inej farbe, vyhovuje mi to viac ako klasická čiapka, z ktorej iba sotva urobím čelenku.

16) Náhradné ponožky

Pri dlhších túrach, na ktorých hrozí väčšia námaha, býva rozumné vymeniť si na vrchole rozhodujúceho stúpania ponožky za suché. To platí predovšetkým pre ľudí, čo majú sklon k otlakom.

17) Fotoaparát

Ťažko povedať, či som turista - čo fotí, alebo fotograf - čo turistikuje. Preto k tejto téme poviem viac nižšie.

18) Zatvárací nôž

Používam Magnum by Böker s 9 cm čepeľou, solídny kus ocele, ktorý rád brúsim až by sa s ním dalo hádam holiť. Vlastne ho stále nosím so sebou aj v bežnom živote a pri túre nie je v batohu, ale mám ho vždy poruke vo vrecku nohavíc. Vážne uvažujem nad tým, že si zadovážim väčší nôž napr. Schrade SCHF9. Radi totiž chodíme do divočiny, kde niet ani chodníčka a pravidelne čelíme situácii, kedy by sa patrilo presekať si cestu cez malinčie a pod. Tam moja krátka čepeľ nestačí a už som sa viackrát v takomto teréne skrvavil. Keďže radi táboríme a stále treba niečo rezať, sekať, tak to chce nejaký masívnejší nôž.

19) Rezervná poživeň

V článku neriešim celkovo stravovanie, ale nižšie objasním, čo nosím ako železnú rezervu.

20) Výbava pre psov

Čitatelia mojich článkov vedia, že berieme našich psov tak často, ako sa len dá, tak k tomu napíšem viac nižšie.

21) Zásoby vody

Aj toto rozpíšem viac ďalej.

22) Paličky

Dávam prednosť paličkám, ktoré sa po vysunutí aretujú páčkou zvonku, nie krútením expanderov skrytých v tyčke. Videl som už veľa prípadov, kedy sa klasické teleskopické paličky zasekli a nedali sa použiť, tak už im príliš neverím. Paličky nenosím vždy, no nevynechám dva prípady:
a) Ak nás čaká tvrdší strmý zostup, prípadne ideme do potenciálne neschodnej divočiny.
b) Ak hrozia búrky a lejaky, prípadne nocujeme v našom miniatúrnom stane. Ako som spomínal, vo výbave mám pončo a z neho sa dá urobiť praktický prístrešok. Keďže búrky niekedy prekvapia náhle, s paličkami netreba hľadať haluze a dajú sa použiť okamžite. A náš miniatúrny stan nemá veľkú apsidu na varenie, a tak z ponča väčšinou vyrobím dodatočný prístrešok nad vchod, čo je pri daždivom počasí veľká výhoda (foto č. 4). Tu však prekračujeme tematiku jednodňovej turistiky.

6) Puzdro prežitia

(Fotka č. 6)
6a Náhradné batérie
Batérie v čelovke zvyknem “vymlátiť” až do “nemlátom” a vtedy sa občas stáva, že ich mením priamo na túre. Doma ich potom hodím do krabice na elektronický odpad a do puzdra príde nová sada troch AAA akumulátorov.

6b Kresadlo
Oheň môže byť otázka života a smrti, preto je dobré ho vedieť podpáliť bez zápaliek. Vysvetľovať zručnosť presahuje možnosti tohto článku, každopádne magnéziové kresadlo je už tak trochu paranoická položka v batohu.

6c Zuhoľnatený knôt
Toto ešte patrí k predchádzajúcej téme. Klasický knôt z petrolejky “pečiete” v nejakej plechovici nad varičom dovtedy, až prestane dymiť a v plastovom puzdre ho nosíte v batohu. Na zuhoľnatený knôt stačí škrtnúť pár iskier z kresadla a rozfúkaním si z neho urobíte žeravý uhlík, od ktorého chytia menšie konáriky, keď chcete rozložiť oheň.

6d Lupa
Okrem toho, že aj s týmto sa dá na slnku založiť oheň, prípadne pozrieť v srsti psa zahryznutého kliešťa či skúmať detaily nádherného chrobáka, ktorý sa pred vami snaží ujsť, toto je vyslovene praktická pomôcka pre ďalekozrakého človeka. Hovorievam, že oči mám dobré, ale mám krátke ruky. Na čítanie v civilizácii používam okuliare, ale do hôr sa mi ich nechce vláčiť. Pre tých pár prípadov, kedy niečo lúštim na mape či v mobile, nosím lupu radšej, ako krehké zraniteľné okuliare.

6e Repšnúra
Hrúbky 3 mm v dĺžke 3 metre považujem za štandard a pri turistike som veľmi často potreboval super pevný “špagát”.

Poznámka: Tradičný “survival kit” zvykne obsahovať aj vlasec, olovká a háčiky, resp. ďalšie predmety - prisámbohu som videl u niekoho cesnak a krížik proti upírom, niekto nosí ešte stružliny na podpálenie ohňa či dymítko alebo cigarky proti komárom, alebo krém proti UV žiareniu, čo považujem za vec osobnej preferencie.

17) Fotovýbava

(Fotka č. 7)
17a Fotoaparát
Základom môjho fotenia pri turistike je Canon EOS M - bezzrkadlovka s APS-C senzorom a s objektívom 18 - 55 mm. Mávam často problém prejsť dlhé turistické trasy, lebo sa obvykle zaseknem pri nejakom motíve a fotím do “bezseba”. A povedzme si na rovinu - ak nevládzem fučať do kopca, tak zastanem a tvárim sa, že “fotím”. Spomínal som, že s mobilom si robím záznam trasy, z neho viem potom automaticky priradiť súradnice jednotlivým fotkám a komukoľvek viem neskôr ukázať, “kde to bolo”.

17b Batéria
Väčšinou mi jedna batéria vydrží aj celý deň intenzívneho fotenia, ale občas ju zabudnem nabiť, prípadne je mráz a vtedy sa kapacita znižuje, potom je náhradná batéria v batohu hotová výhra.

17c Lenspen
Nepoznám nič lepšie na čistenie objektívu, štetec na odstránenie prachu a špeciálny karbónový prípravok na odstránenie akejkoľvek špiny na skle, bez toho by som nemohol žiť. Na zábere k článku chýba ešte bezvlasová handrička, ktorá slúži na utretie objektívu v prípade mrholenia a dažďa.

17d Statív Gorillapod Joby
Bežne ho nenosím, ale ak cielene plánujem súmračné a nočné fotenie, vtedy ho prihodím do batoha.

Poznámka: Pomerne často beriem dva aparáty, vtedy nasadím na zrkadlovku dlhé sklo 70 - 200 mm a zdržiavam našu turistickú partiu ešte viac. Zrkadlovka je na vlastnom popruhu (to najlepšie čo poznám pre nosenie zrkadlovky pri turistike sa volá Carry Speed) a EOS M visí na závese z popruhu batoha.

19) Rezervná strava

(Fotka č. 8)
O tom, ako sa zásobiť jedlom na turistiku by sa dala napísať kniha. Ale tu sa zameriavam na rezervné položky v batohu, nejdeme hovoriť o tom, čo si nabalím ako štandardnú poživeň.

19a Kávový extrakt
O tomto ešte nemôžem naplno písať, ale už nejaký čas pri bicyklovaní a turistike testujem jeden nový - práve vyvíjaný produkt, ktorý je zvláštny tým, že z kávového extraktu odstránili látky, ktoré spôsobujú ťažký žalúdok, búšenie srdca a iné možné patálie spojené s pitím kávy. Až príde správny čas, napíšem o tom viac, používa sa na mobilizáciu organizmu pri športe a pod.

19b Horalky
Toto je klasika, ktorú netreba predstavovať. Sacharidy, rýchla energia, to odjakživa patrí do batoha. Horalky sú najpredávanejšia sladkosť. V priemere každých 7 sekúnd niekto na Slovensku trúsi omrvinky pri jej konzumácii.

19c Sušený steak
Patrím k ľuďom, ktorí sa pri dlhodobejších výkonoch občas dostanú do situácie, kedy prísun sacharidov nestačí, zreteľne pociťujem nedostatok iných živín. Vtedy si pomôžem týmto produktom, ktorý mi trošku pripomína pemikan. Sú to sušené kúsky mäsa, ktoré mojej žene nechutia, ale mňa už “zachránili” mnohokrát.

19d Jablko
Netreba to komentovať, ovocie je niečo, bez čoho sa nedá existovať, jablko jednoducho nemá chýbať v batohu.
Poznámka - na dlhšie túry zvyknem nosiť sušené jablká z vlastnej záhrady, nepoznám nič lepšie na prevenciu proti kŕčom zo straty minerálov.

19e Lyžička a kompót
Zvyknem používať ako úplne poslednú záchranu, keď sa mi minie voda, studnička v nedohľadne a človek je "vyšťavený".

20)Výbava pre psov

(Fotka č. 7)
20a Píšťalka
Psov mám vycvičených tak, že na povel chodia v tesnom závese za mnou. Ale väčšinou ich nechám pobehovať okolo, zvlášť náš Hugo rád chodí vpredu ako prieskumník. Nejako to má náš jorkšír popletené, lebo keď objaví zvieraciu stopu, tak sa prihrbí, zdvihne labku - “vystavuje” a pozerá na mňa, či ideme loviť. Píšťalka slúži na to, aby psy okamžite pribehli, to je bezpečné vtedy, keď sa objaví väčší pes alebo v situáciách, kde by náš pes vbehol do rany nejakému poľovníkovi, čo si veľmi potrebuje vystreliť.

20b Misky na vodu a jedlo
Pes nemá problém napiť sa z potoka či mláky, ale občas sa stáva, že dlhé hodiny nenarazíme na nijaký zdroj. Vtedy je lepšie, keď máme misku, do ktorej nalejem vodu. Keďže aj pes potrebuje jesť, vždy nosím zásobu granúl.

20c Psia klobáska
Na doplnenie energie a ako odmenu za poslušnosť dostávajú naši štvornožci kúsky svojej obľúbenej klobásky.

21) Zásoby vody

(Na fotke č. 6)
Plánovanie príjmu tekutín ja dôležitá záležitosť. Všetci máme rozdielne skúsenosti so spotrebou vody pri rôznych teplotách a námahe, preto sa nedajú napísať presné a univerzálne rady. Ale vždy je rozumné mať v mobile GPS súradnice zdrojov vody a vedieť aký obsah potrebujem nosiť so sebou, aby som mohol opäť natankovať.

21a Nalgene fľaša obsahu 0,7 l, do ktorej zvyknem dávať čistú vodu, považujem za najlepší nápoj. V teplotách pod nulou používam na ňu ešte izolačný obal Sigg (foto č. 8), do ktorého sa zmestí v prípade potreby fľaša s obsahom 1 litra.

21b Nerez termoska obsahu 0,7 l, do tej dávame klasicky čaj s citrónom a medom. Nezvyknem ju nosiť inokedy ako počas chladných dní, vtedy horúci nápoj príde vhod. V lete by som termosku nahradil hliníkovou fľašou s obsahom 1 liter.

Niekomu sa bude zdať môj zoznam zbytočne rozsiahly, inému zas budú nejaké položky chýbať. Tu by som mal dodať jednu vec. Nemám najmenší problém zmeniť plány a z dvojhodinovej prechádzky sa preorientovať na 10-hodinovú túru. Stalo sa mi to veľakrát a zoznam vecí v batohu to len odráža. Moja žena isto nezabudne, ako sme vyrazili na automobilový výlet po slovenských hradoch, ktorý sa počas jazdy zmenil kvôli 35-stupňovej teplote na dvojdňovú turistiku po hrebeňoch Nízkych Tatier. Dávno hovorím, že iná by ma už dávno zabila alebo sa dávno rozviedla…