Santa Fe pod Hoľazňami

30. 01. 2016
Počas potuliek východnou časťou Strážovských vrchov sme prechádzali úsekom červenej magistrály E8 medzi Trenčianskymi Teplicami a Hornou Porubou. Na okraji smrečiny pod vrchom Hoľazne značka prechádza priamo cez areál prístreškov, slúžiacich zrejme na opekačky a podobné akcie obyvateľov blízkych obcí. Keďže by mohol poslúžiť počas putovania Cestou Hrdinov SNP, informácia bude snáď užitočná.

Sústava objektov sa nachádza na úpätí Hoľazní v cípe lesa, na okraji lúk zvažujúcich sa k ceste stúpajúcej z Hornej Poruby do sedla Homôlka (cestný spoj z Ilavy do Novák). Keďže turistická červená značka prechádza priamo cípom lesa, nedajú sa minúť. Akurát pri postupe od Trenčianskych Teplíc sa netreba nechať zviesť vyjazdenou poľnou cestou cez lúky, ale po vyjdení z lesa sa vybrať doľava jeho okrajom. Na strome je síce šípka, ale veľmi vyblednutá a ľahko prehliadnuteľná.

• červená E8 z Hornej Poruby, 0:40 h
  • červená E8 z Trenčianskych Teplíc, 3:50 h
  • neznačenými chodníkmi z Dolnej Poruby, 0:50 h

V riedkom smrekovom lese sa nachádzajú tri prístrešky určené primárne na konzumáciu, takže sú pod nimi úzke drevené lavičky a stoly. Strechy sú drevené, ako podpery slúžia stromy doplnené guľatinou. Jeden z nich má steny čiastočne kryté hrubou textíliou, ale dnu bol všelijaký neporiadok. Jeden z prístreškov nesie názov Santa Fe. Prístrešky isto poslúžia ako úkryt pred náhlou búrkou a pokiaľ nebude prítomná nejaká bujará partia, dali by sa využiť aj na prenocovanie.

V rámci areálu je vybudované ohnisko s lavičkami (pozor - je to stále v lese!). Prameň som si v okolí nevšimol. Vodu si treba buď doniesť, alebo pohľadať vhodný zdroj v niektorej z dolín zvažujúcich sa k Hornej Porube alebo k Dolnej Porube. Okraj lúk poskytuje prekrásny pohľad na protiľahlý Vápeč. Od štátnej cesty č. 574 sa dá k prístrešku poľnou cestou dostať tiež autom (sami sme videli).

Santa Fe pod Hoľazňami 20/08/20 15:45 2 príspevky

Prístrešok Hrabovník V severozápadnej časti Považského Inovca spája obce Kálnica a Beckov modrá značka. Súbežne je vedený aj Včelársky NCH Jozefa Miloslava Hurbana a jeho budovatelia okrem náučných panelov postavili prístrešok. Pravdepodobne ho nik nebude plánovať na nocľah, ale dá sa využiť ako útočisko pred nepohodou. 15/08/20 Michal Bukvai Považský Inovec
Túra Prievidza – Nitrianske Rudno – Bánovce n. B. Strážovské vrchy som prebrúsil kade-tade, keďže je to jedno z mojich domovských pohorí. Stále je však možné trasu skombinovať, aby obsahovala aj čosi nové. Tentoraz som prekrižoval južnú časť pohoria od východu na západ. 11/07/20 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Túra Okolo Moštencov Mám obľúbenú túru, ktorú zvyknem s malými obmenami absolvovať aspoň raz za rok. Či už ako jarný rozbeh sezóny alebo ako operatívne vyplnenie voľného dňa. Netreba mi totiž stíhať žiadny dopravný spoj, jednoducho vypadnem z domu a po pár hodinách sa tam opäť objavím. 17/01/20 Michal Bukvai Súľovské vrchy

Túra Rudná magistrála 1. (Zlaté Moravce – Zaježová) Vydraté ramená od batohu, boľavé nohy, sem-tam otlačik a spanie na houmlesáka v spacáku na karimatke. Čo za hovadinu som si to zase vzala do hlavy, keď som fučala ako ježko na slnečnom úpeku, opretá o paličky a prehnutá v páse ako žeriav. ,,Chcela si prejsť Rudnú magistrálu?“ ,,Chcela... Tak nedaj na sebe znať, že ti to teraz nepríde ako dvakrát dobrý nápad...“ dnes Alexandra Uhlárová Javorie, Pohronský Inovec, +
Správa Po tretí raz vyberajú riaditeľa Štátnej ochrany prírody Štátna ochrana prírody je bez riaditeľa od konca apríla. Aktuálne prebieha už tretie kolo výberového konania. Dnes sa na verejnom vypočutí prezentovali Dušan Karaska, riaditeľ Správy CHKO Horná Orava, a Karol Pepich, riaditeľ Správy CHKO Strážovské vrchy. včera Soňa Mäkká Správy
Túra K rozhľadni U Jantov nad Krásnom nad Kysucou V týchto dňoch pribudla k rozhľadniam na Kysuciach úplne nová, stojaca nad Krásnom nad Kysucou. Veža sa týči v nadmorskej výške 560 metrov nad morom na vŕšku Diel pri krásňanskej osade U Jantov. Je postavená tak, aby sa z nej otváral široký výhľad na mesto. Jej autorom je architekt Stanislav Mikovčák. včera Jana Bílešová Javorníky

Santa Fe pod Hoľazňami 20/08/20 15:45 2 príspevky
    • Strážovské vrchy: lúka pod vrchom Hoľazne pri červenej značke Cesty hrdinov SNP (E8)
    • 6 - 10 osôb, spacák a karimatka sú nutné
    • trojsezónna bez vykurovacieho telesa