Santa Fe pod Hoľazňami

30.01.16
Počas potuliek východnou časťou Strážovských vrchov sme prechádzali úsekom červenej magistrály E8 medzi Trenčianskymi Teplicami a Hornou Porubou. Na okraji smrečiny pod vrchom Hoľazne značka prechádza priamo cez areál prístreškov, slúžiacich zrejme na opekačky a podobné akcie obyvateľov blízkych obcí. Keďže by mohol poslúžiť počas putovania Cestou Hrdinov SNP, informácia bude snáď užitočná.

Sústava objektov sa nachádza na úpätí Hoľazní v cípe lesa, na okraji lúk zvažujúcich sa k ceste stúpajúcej z Hornej Poruby do sedla Homôlka (cestný spoj z Ilavy do Novák). Keďže turistická červená značka prechádza priamo cípom lesa, nedajú sa minúť. Akurát pri postupe od Trenčianskych Teplíc sa netreba nechať zviesť vyjazdenou poľnou cestou cez lúky, ale po vyjdení z lesa sa vybrať doľava jeho okrajom. Na strome je síce šípka, ale veľmi vyblednutá a ľahko prehliadnuteľná.

• červená E8 z Hornej Poruby, 0:40 h
  • červená E8 z Trenčianskych Teplíc, 3:50 h
  • neznačenými chodníkmi z Dolnej Poruby, 0:50 h

V riedkom smrekovom lese sa nachádzajú tri prístrešky určené primárne na konzumáciu, takže sú pod nimi úzke drevené lavičky a stoly. Strechy sú drevené, ako podpery slúžia stromy doplnené guľatinou. Jeden z nich má steny čiastočne kryté hrubou textíliou, ale dnu bol všelijaký neporiadok. Jeden z prístreškov nesie názov Santa Fe. Prístrešky isto poslúžia ako úkryt pred náhlou búrkou a pokiaľ nebude prítomná nejaká bujará partia, dali by sa využiť aj na prenocovanie.

V rámci areálu je vybudované ohnisko s lavičkami (pozor - je to stále v lese!). Prameň som si v okolí nevšimol. Vodu si treba buď doniesť, alebo pohľadať vhodný zdroj v niektorej z dolín zvažujúcich sa k Hornej Porube alebo k Dolnej Porube. Okraj lúk poskytuje prekrásny pohľad na protiľahlý Vápeč. Od štátnej cesty č. 574 sa dá k prístrešku poľnou cestou dostať tiež autom (sami sme videli).

Santa Fe pod Hoľazňami 30/01/16 18:10 1 príspevok

Cyklotúra Považská Bystrica – Papradno – Štiavnik – PB Pôvodne cyklotrasa vznikla ako výprava za hľadaním terénov vhodných na zber byliniek. Chcel som sa dostať na lúčne svahy a pokiaľ možno vyhnúť sa frekventovaným cestám. Nakoniec sa mi charakter trasy aj nenáročný rozsah tak zapáčil, že som ju s drobnými variáciami absolvoval mnohokrát. 21/09/17 Michal Bukvai Javorníky
Prístrešok Suchá dolina Počas túry na malofatranský Kľak som v Suchej doline nad Fačkovom prechádzal okolo jednoduchého, ale pomerne veľkého prístreška. Obec je síce neďaleko, ale pri náhlom zhoršení počasia poslúži ako úkryt. Pri viacdennom putovaní sa pod ním bude dať uchýliť aj na noc. 16/09/17 Michal Bukvai Malá Fatra
Prístrešok Maliništia Pri potulkách po neznačených cestách Považského Inovca som hľadal premeň, ktorý sa podľa máp mal nachádzať niekde na lúke Maliništia. Na jej okraji stojí stará opustená horáreň. Vchody sú uzamknuté, ale pomerne veľká krytá veranda môže poslúžiť ako úkryt. 09/09/17 Michal Bukvai Považský Inovec

Túra Ako sme spoznávali Liptov s našimi ratolesťami V článku by som rada priniesla niekoľko tipov, čo navštíviť s malými deťmi na Liptove. Bývali sme pri Liptovskom Mikuláši pod kopcami v dedine Smrečany. Na Liptove sme strávili celkovo dve týždňové letné dovolenky v dvoch rokoch po sebe. Presvedčili nás o tom, že je tu stále čo objavovať. Nájdete tu široké možnosti na turistiku, cyklistiku, ale aj spoznávanie kultúry, historických pamiatok alebo jaskýň. Viete si urobiť program v peknom aj škaredom počasí, ponuka je široká. Naše deti boli vo veku takmer 4 a 6 rokov, resp. o rôčik viac. Na naše obe dovolenky sme brali so sebou bicykle, pre mladšiu dcérku ťažnú tyč na bicykel, starší syn bicykloval samostatne. Program sme prispôsobovali počasiu a únave, aby bol dostatočne pestrý a pre deti zaujímavý. Čo sme navštívili? včera Jana Bílešová Nízke Tatry, Západné Tatry, +
Cyklotúra Okolo Vršatca z Pruského V letných horúčavách v poslednom čase nahrádzam turistiku cykloturistikou. Z domácich končín sa občas presúvam do atraktívnejších, horských lokalít, kde mi nejde tak o cyklistický výkon, ale skôr o „zrýchlenú“ turistiku – najmä dolu kopcom. Tentoraz padla voľba na Vršatec - jedinečné zoskupenie brál, vypínajúce sa nad Ilavskou kotlinou. Skaliská boli ešte v časoch dinosaurov súčasťou obrovskej útesovej bariéry, ktorú neskôr tlak vznikajúcich Karpát v dvoch fázach rozdrvil, zároveň však niektoré bralá vytlačil na povrch. 19/10/17 Peter Straka Biele Karpaty
Test Asolo Kongur GV – celokožené turistické topánky Toto je test a recenzia celokožených – nubukových goretexových topánok Asolo Kongur GV, v článku nájdete moje komentáre, hodnotenia, ale aj denníkové záznamy, ktoré som počas niekoľkých mesiacov zapisoval po bezprostrednej skúsenosti s používaním. Na internete som ich našiel v tom čase v cene typicky do 240,- €. Test prebiehal od júna 2017. Komu sa nechce čítať ako sa topánky správali na rôznych terénoch, nech rovno preskočí do sekcie “Hodnotenia”. 18/10/17 Pavol Timko Obutie

Santa Fe pod Hoľazňami 30/01/16 18:10 1 príspevok
    • Strážovské vrchy: lúka pod vrchom Hoľazne pri červenej značke Cesty hrdinov SNP (E8)
    • 6 - 10 osôb, spacák a karimatka sú nutné
    • trojsezónna bez vykurovacieho telesa