Santa Fe pod Hoľazňami

30.01.16
Počas potuliek východnou časťou Strážovských vrchov sme prechádzali úsekom červenej magistrály E8 medzi Trenčianskymi Teplicami a Hornou Porubou. Na okraji smrečiny pod vrchom Hoľazne značka prechádza priamo cez areál prístreškov, slúžiacich zrejme na opekačky a podobné akcie obyvateľov blízkych obcí. Keďže by mohol poslúžiť počas putovania Cestou Hrdinov SNP, informácia bude snáď užitočná.

Sústava objektov sa nachádza na úpätí Hoľazní v cípe lesa, na okraji lúk zvažujúcich sa k ceste stúpajúcej z Hornej Poruby do sedla Homôlka (cestný spoj z Ilavy do Novák). Keďže turistická červená značka prechádza priamo cípom lesa, nedajú sa minúť. Akurát pri postupe od Trenčianskych Teplíc sa netreba nechať zviesť vyjazdenou poľnou cestou cez lúky, ale po vyjdení z lesa sa vybrať doľava jeho okrajom. Na strome je síce šípka, ale veľmi vyblednutá a ľahko prehliadnuteľná.

• červená E8 z Hornej Poruby, 0:40 h
  • červená E8 z Trenčianskych Teplíc, 3:50 h
  • neznačenými chodníkmi z Dolnej Poruby, 0:50 h

V riedkom smrekovom lese sa nachádzajú tri prístrešky určené primárne na konzumáciu, takže sú pod nimi úzke drevené lavičky a stoly. Strechy sú drevené, ako podpery slúžia stromy doplnené guľatinou. Jeden z nich má steny čiastočne kryté hrubou textíliou, ale dnu bol všelijaký neporiadok. Jeden z prístreškov nesie názov Santa Fe. Prístrešky isto poslúžia ako úkryt pred náhlou búrkou a pokiaľ nebude prítomná nejaká bujará partia, dali by sa využiť aj na prenocovanie.

V rámci areálu je vybudované ohnisko s lavičkami (pozor - je to stále v lese!). Prameň som si v okolí nevšimol. Vodu si treba buď doniesť, alebo pohľadať vhodný zdroj v niektorej z dolín zvažujúcich sa k Hornej Porube alebo k Dolnej Porube. Okraj lúk poskytuje prekrásny pohľad na protiľahlý Vápeč. Od štátnej cesty č. 574 sa dá k prístrešku poľnou cestou dostať tiež autom (sami sme videli).

Santa Fe pod Hoľazňami 30/01/16 18:10 1 príspevok

Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). 24/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Rokoš Ďalšiu možnosť úkrytu pri potulkách Strážovskými vrchmi ponúka prístrešok, vybudovaný pár metrov od vrcholu Rokoša. Jeho výhodou je, že má vytvorený v podkroví priestor pre zopár nocľažníkov (hoci možnosť nocľahu je limitovaná neprítomnosťou vodného zdroja v okolí). 17/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Chata Chata Lesov SR Čierny vrch V južnej časti Strážovských vrchov sa dá prejsť pekným hrebeňom z Uhrovca po Homôľku s kopcami okolo 1000 m (Rokoš, Čierny vrch, Suchý vrch). Nájde sa aj zopár miest, kde sa dá uchýliť pred nepriaznivým počasím či stráviť noc. Jedným z nich môže byť chata (resp. jej terasa) Lesov SR pod Čiernym vrchom. 10/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Ferrata Dolomity – Tofana di Mezzo a Tofana di Dentro Tofany sú jednou z najznámejších častí Dolomitov. Výstup na Tofanu di Rozes som opísal v minulom článočku, v tomto opíšem okruh cez Tofanu di Mezzo a Tofanu di Dentro, ktorý som absolvoval hneď ďalší deň. Až večer pred túrou som si pozrel odhadované časy ferrát a trochu som sa naľakal. Naštudoval som si zopár ústupových trás, avšak dúfal som, že okruh zvládnem celý podľa pôvodného plánu. dnes Martin Knor Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Extra Štátne lesy TANAP-u neuznávajú niektoré pralesy a rúbu v nich Kým LESY SR v pralesoch vymapovaných občianskym združením PRALES nezasahujú, ich sesterská organizácia Štátne lesy TANAP-u spochybňuje existenciu viacerých pralesov a rúbe v nich. ŠL TANAP-u fungujú samostatne, na dohode medzi Lesmi a mimovládnymi organizáciami PRALES a WWF o nezasahovaní v pralesoch sa nezúčastňujú. včera Soňa Mäkká Publicistika
Túra Veľkofatranská magistrála (stretnutie s medveďom) Na Veľkofatranskú magistrálu som sa chcel vydať už od konca jari. Čakal som však na to, kým zmizne posledný sneh z hrebeňa. Koncom apríla som z okna vlaku videl, že na hrebeni je už len pár fľakov snehu, a tak som hneď celý natešený začal vyberať termín, kedy sa tam vyberiem. Rázny škrt cez rozpočet mi urobilo upršané májové počasie, a tak sa sem nakoniec dostávam až v prvom letnom mesiaci jún. 15/09/19 Pavel Forgáč Veľká Fatra a Choč

Santa Fe pod Hoľazňami 30/01/16 18:10 1 príspevok
    • Strážovské vrchy: lúka pod vrchom Hoľazne pri červenej značke Cesty hrdinov SNP (E8)
    • 6 - 10 osôb, spacák a karimatka sú nutné
    • trojsezónna bez vykurovacieho telesa