Recenzia Turistické mačky CT Ice Traction

Aj nenáročný turistický chodník sa v zime môže premeniť na nebezpečný terén. Najmä, keď je tak ľadovo, ako cez uplynulé vianočné sviatky. Klasické mačky majú dlhé hroty a na nenáročnom chodníku sa v nich nepohodlne chodí. Tiež sú ťažké a len tak pre istotu ich človek so sebou na krátku túru napr. na Zamkovského chatu zo Smokovca neponesie. Pre takéto účely prídu vhod kratšie hroty v kombinácii s retiazkami, ktoré sa dajú natiahnuť na akúkoľvek turistickú obuv. Ja som si pre tento účel zadovážil CT Ice Traction.

Výrobca
Climbing Technology
Model
Ice Traction
Typ
turistické mačky do ľahkého a málo exponovaného terénu
Materiály
oceľový plech, nerezové retiazky, silikónový elastický návlek
Hmotnosť
250 g – veľkosť XL
Páči sa mi
ľahké, skladné, ľahká manipulácia, univerzálne použitie, vrecko na uskladnenie
Nepáči sa mi
menej pevné uchytenie na nohe (počas túry treba kontrolovať)
Infocena
30 €

Na úvod zamyslenie nad názvoslovím. Pravoverní metodici budú iste krútiť nosom nad termínom mačky, no mne viac sedí ako "nesmeky", ktoré majú len malinké kovové výstupky na gumených naťahovákoch. Tieto sú totiž podobne stavané ako je zvykom u stúpacích želiez a majú síce menšie pokrytie plochy podrážky, no majú hroty vpredu aj vzadu. Dá sa povedať, že sú to také baby-mačky, alebo, ak chcete, mačiatka.

Konštrukcia a použitie

Celok tvorí naťahovací silikónový návlek, hroty s konštrukciou z oceľového plechu hrúbky cca 3 mm, nerezové retiazky a popruh so suchým zipsom. Súčasťou balenia je aj praktické transportné vrecúško z tvrdej tkaniny a na boku s vetracou sieťovinou. Mačky sa vyrábajú v štyroch veľkostných variantoch: S, M, L a XL. Na moje topánky veľkosti 45 patrí najväčšia z nich. Mačky sa obúvajú jednoducho. Na silikónovom návleku je označenie prednej časti (FRONT), ktorý dáte na predok topánky a druhý natiahnete na pätu. V priehlavkovej časti sa ešte upevní popruh na suchý zips.

Mačky majú spolu 13 hrotov – vpredu 9 a vzadu 4. Predná časť je delená, aby sa lepšie prispôsobila tvaru podošvy a zadná je vcelku. Tieto dve časti sú spojené dvomi retiazkami, ktoré tiež pridávajú na gripe a keďže sa počas chôdze mierne hýbu, zamedzuje to vytváraniu snehovej papuče. Ako vidieť z fotiek, všetky hroty sú zvislé a nesiahajú k žiadnemu okraju topánky.

Určenie

V prvom rade treba povedať, že uvedené mačky nenahrádzajú klasické stúpacie železá. Hroty sú príliš krátke a teda dobre držia len na tvrdom firne a ľade. V mäkšom snehu síce zlepšia grip, no spoľahnúť sa na ne nedá. Tiež nemajú hroty nasmerované dopredu a ani nesiahajú k okrajom topánok, preto v strmšom teréne či v traverze príliš nepomôžu. V zmiešanom povrchu sneh-ľad-skala pre ich konštrukciu nemožno neočakávať dlhú životnosť.

Ideálnym svetom sú málo exponované, nie príliš strmé turistické chodníky. Napríklad chodníky na celoročne otvorené horské chaty v Tatrách, prípadne dobre poslúžia na začiatku letnej tatranskej sezóny, keď je ešte veľa firnových polí, na ktorých najmä v ranných hodinách môže hroziť pošmyknutie a pád. Keďže mačky sú zároveň skladné a nie sú ani príliš ťažké, možno ich v batohu nosiť pre istotu.

Skúsenosti z používania

Produkt som si kúpil v Poprade, lebo klasické som nechal doma, keďže som neočakával, že na túrach, ktoré som mal naplánované, ich budem potrebovať. Podmienky sa však vykľuli inak – už od Hrebienka boli chodníky pre ľad takmer neschodné. Jedna prechádzka s mojim štvorročným juniorom bez mačiek ma presvedčila, že si niečo také treba zaobstarať, lebo inak presedíme krásne inverzné počasie na Bilíkovej chate.

Mačky doposiaľ dobre poslúžili na túrach z Hrebienka na Zamkovského a Zbojnícku chatu, či na Skalnaté pleso. V takomto teréne boli úplne ideálne a chodilo sa mi v nich lepšie, ako by sa chodilo v klasických mačkách. Počas túry však treba občas mačky skontrolovať, lebo vzhľadom na spôsob uchytenia na nohe sa občas trochu uvoľnia. Najmä po úsekoch na holej skale bez snehu.

CT Ice Traction sú turistické mačky do ľahkého terénu bez výraznejšej expozície. Dobre poslúžia na celoročne otvorených chodníkoch Vysokých Tatier či kdekoľvek v nižších až stredných polohách, kde môže turistu prekvapiť zľadovatelý povrch. Pokiaľ sa však dajú očakávať exponovanejšie úseky, odporúčam radšej klasické mačky, ktoré sú bezpečnejšie a samozrejme čakan pre prípadné brzdenie pádu.