Pohľad na Vysokú (skalu) zo Strelníkov
Pohľad na Vysokú (skalu) zo Strelníkov Zatvoriť

Túra Výstup na Vysokú skalu z Ľubietovej

Navštíviť neznámu oblasť znamenalo pre nás únik z pracovného tempa, nabrať pozitívnu energiu, vyčistiť si myseľ a uvoľniť telo. Vychutnávať si krásu prírody, započúvať sa do spevu vtákov, dýchať neopakovateľný čerstvý vzduch, to je pre mňa pravý oddych. Dlhotrvajúce hmly v dolinách a v nížinách nám dávajú nádej na pekný zážitok z vrcholovej inverzie. Sme dobre naladení na túru v prekrásnom kraji.

1 deň
zima – 2015
Slovenské rudohorie - Veporské vrchy Starohorské vrchy
Banská Bystrica (vlak, bus) - Ľubietová (bus, parkovanie na Starom Majeri)
» č.1101 Poľana (1:50.000)

Ľubietová, časť Starý Majer – Lósy – Vysoká (skala) a späť

Slobodné kráľovské banské mesto

Sedeli sme večer pri ligotavom vianočnom stromčeku, pozerali sme si turistickú mapu a rozhodli sme sa navštíviť neznámu Ľubietovskú Vysokú (skalu). Zaujímavosťou je, že v širokom okolí Slovenskej Ľupče sa nachádzajú tri kopce s názvom Vysoká. Plánovali sme spoznať dve krásne Vysoké. Dedina bola ráno pokrytá hustou hmlou, sneh túto zimu ešte nenapadol, iba hmla vytvárala dojem zimnej atmosféry. Mohli sme dnes sedieť doma pri horiacom krbe, ale nás to lákalo do prírody. Je to neskutočný a neopísateľný pocit, ktorý v nej zažijete. Uniknúť z hlučného mesta do ticha hôr. Autom sme prechádzali Ľubietovskou dolinou, v ktorej nás zaujal meandrujúci potôčik Hutná so stromami pokrytými machom. Vstúpili sme do niekdajšieho slobodného kráľovského banského mesta Ľubietová, kde sa vyskytuje vzácny minerál Libethenit (pomenovaný podľa mestečka).

Nachádza sa tu náučný banský chodník zameraný na históriu oblasti. Pozreli sme si dominanty mestečka, a to obecný úrad (pôvodná radnica), evanjelický kostol, rímskokatolícky kostol a pamätník rodákovi J. Messerschmidtovi. Prešli sme cez most a obdivovali sme zaujímavé domy s oblúkovými bránami. Milovníkov ľudovej architektúry určite zaujme stará drevenička s modrou fasádou.

Po prehliadke centra obce sme sa presunuli k miestnej časti Starý Majer, kde sme zaparkovali auto. Vybrali sme sa poľnou cestou a kochali sme sa výhľadmi z časti Losy (762 m) na okolité hory. Na lúke sa pásli ovečky a kravy, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou tunajšieho horského kraja. Kráčali sme pohodlnou cestičkou a naše zraky smerovali priamo na kopec Vysoká (skala), ktorej skalnatý vrchol nám pripomínal zrúcaninu hradu. Za našimi chrbtami sa vypínal Ľubietovský Vepor (1277 m), ktorý má pomenovanie asi podľa siluety horského masívu, pripomínajúci ležiaceho diviaka – vepra. Masív predstavuje výrazný pretiahnutý chrbát z vulkanických hornín. Vrchol Hrbu (1254 m) je považovaný za geografický stred Slovenska.

Magické miesto

Slniečko nám svietilo a príjemne nás hrialo. Vtáčiky preletovali z jednej strany na druhú a my sme sa započúvali do ich ľúbezného štebotania. Obdivovali sme nádherné košaté smreky, ktoré boli vyzdobené veľkým množstvom šišiek. Cestu na vrchol nám spríjemňovali pohľady na majestátne jedle. Stúpali sme strmým kopčekom, z ktorého sme prešli na lúku pod Vysokou. Z tohto pohľadu nám pripomínala skalnatého dinosaura. Pozreli sme si výhľady na okolité hory vynárajúce sa z hustej hmly. Na strome bola označená zelená značka znázorňujúca vyhliadkový bod, ktorá nás zaviedla až na vrchol Vysokej (skaly). Vstúpili sme do zmiešaného lesa, kde sa vypínali duby, buky a jedle. Stúpali sme strmo hore pomedzi skaly, ktoré boli ozdobené zeleným machom, a pred nami sa nachádzali zaujímavé skalné útvary. Vyliezli sme na vrchol Vysokej (skaly), v dávnych časoch nemeckých baníkov zvanej Hohenstein, čiže Vysoká skala.

Celé územie je tvorené početnými útvarmi, skalnými prevismi či malými jaskynnými otvormi, v južnej časti Vysokej (skaly) sa nachádzajú historicky najvýznamnejšie ložiská medenej rudy - Podlipa. Vrch Vysoká (skala) v časoch tureckých nájazdov na stredoslovenské banské mestá plnil strážnu úlohu. Bola tu vybudovaná strážna veža (vartovka) so signálnym ohňom. Sadli sme si na skalu a posilnili sme sa perníkom s teplým čajom. Kochali sme sa krásnym kruhovým výhľadom na magický Borišov, hôľnu Ploskú, skalnú hradbu Čierneho kameňa, hrebeň Nízkych Tatier, ktorý bol slabo posnežený, majestátny Vepor, divokú Poľanu, bájne Sitno, Kremnické vrchy, Ľubietovú a Strelníky (Šajba).

Dolu v dedinách vládlo hmlisté počasie ako pod kupolou a my sme si vychutnávali slnečné lúče s výhľadom na naše prekrásne hory. Dobre sme urobili, že sme sa vybrali z pochmúrnych ľudských obydlí na nádhernú slnečnú vyhliadku Vysokej (skaly). Dolu pod nami bol les ako z Pána prsteňov s bizarnými stromami vymodelovanými prírodou. Fotila som ako divá a zo žiadneho kopca nemám toľko vrcholových fotiek ako z tohto magického miesta. Bolo nám tu tak dobre, že sa nám nechcelo odísť, ale ten čas musel prísť. Len ťažko sme sa lúčili s Vysokou. Naspäť sme išli totožnou trasou.

Tri Vysoké v jeden deň

Mali sme ešte čas, tak sme sa vybrali do Podkoníc, kde sa nachádza ďalšia Vysoká. Vyšli sme ku chate na Plešiach a odtiaľ sme stúpali strmo hore zjazdkovkou až na vrchol Vysokej (988 m) - Podkonické Pleše. Slnečné lúče pomaly slabli a mali sme výhľady priamo na masív Krížnej. Z Vysokej - Pleše (988 m) bol výhľad na podkonickú Vysokú (960 m) a ľubietovskú Vysokú skalu (994 m). Som rada, že sme dnešný deň strávili v prírode a ďakujem za krásne výhľady, ktoré sme mali možnosť vidieť. Určite sa sem ešte vrátime. Večer sme si pochutili na kapustnici a pri pohári vínka sme pozerali fotky z uplynulého pekného dňa.

Zaujímavosti v okolí

Osada Tri Vody – vysoká prvá pec v Uhorsku - unikátna technická pamiatka za Osrblím
Slovenská Ľupča – Ľupčiansky hrad a Ľupčiansky skalný hríb
Poľana (1458 m) – mladotreťohorná sopka stratovulkanického typu s kalderou v oblasti lesníckej osady Kyslinky
Hrochotská dolina – 16 km dlhá dolina so zaujímavými skalnými útvarmi Jánošíkova skalou (pseudojaskyňa Abčiná) a Bátovský balvan
Strelníky – Strelnícka/Ľubietovská Bukovina (1194 m) - horské pasienky so starými bukmi a výhľadom na Nízke a Vysoké Tatry