Útulňa

Útulňa pod Uchánkom obnovená

06.02.16
Ako Fénix z popola... Áno, známy symbolický príbeh znovuzrodenia z gréckej mytológie má až neuveriteľnú paralelu k príbehu útulne pod Uchánkom. Písal sa február roku 2015, keď turistickú verejnosť nemilo prekvapila správa o úmyselnom podpálení koliby. Nezostalo z nej nič! Mnohí sme si mysleli, že je to koniec... A už tu nikdy nebude nič stáť. Aké radostné bolo prekvapenie, keď sme sa dozvedeli, že turisti zo Sobotišťa ju znovu vybudovali a na Silvestra 2015 ju slávnostne otvorili. Ostáva len dúfať, že nám všetkým bude ešte dlho dobre slúžiť a nestihne ju osud jej predchodkyne.

Stavba novej útulne je situovaná na rovnaké miesto, kde stál pôvodný objekt, t. j. na lúku západne pod vrcholom rozložitého Uchánka. Prístupná bude, resp. je z rázcestia Kaničkov jarok po významovej odbočke žltej značky. Značka síce v čase návštevy (január 2016) ešte nebola vyznačená, ale smerovníky so šípkami boli osadené. Od západu sa dá k útulni dostať z asfaltovej komunikácie vedúcej zo Sobotišťa k osadám Kubíkovci, Lipová, Kadlečíkovci (viď mapa).

Objekt a nocľah

Ako stará útulňa, tak aj jej nová nasledovníčka je vybudovaná na kamennej podmurovke z dreva. Zastrešená je sedlovou strechou opatrenou škridlovou krytinou. Pôdorys má takmer štvorcový tvar s rozmermi strán približne 3 x 3,5 m. Vstup je umiestnený na JZ stranu a tvoria ho masívne dvere, ktoré sa dajú zvnútra uzavrieť na háčik. Interiér osvetľujú dve podlhovasté okná. Vnútri sa nachádza stôl s dvomi lavicami. Po celej dĺžke steny oproti vstupu je vybudovaná lavica – pričňa, ktorú môžu využiť na spanie dve osoby. Ďalší musia spať na podlahe z kameňov, preto je nutné použiť karimatku. Je na škodu, že neboli vybudované poschodové prične ako v starej útulni, kde sa pohodlne vyspalo 6 až 8 osôb. Napriek tomu sa do útulne zmestí 8 nocľažníkov.

Na vonkajšom obvode JZ a SZ steny sa nachádza lavica. Bohužiaľ, ani teraz tu nie je žiadna možnosť zakúrenia. Pravidlá používania a znak Klubu slovenských turistov sú umiestnené na čelnej stene pri dverách. Pred útulňou je stále niekoľko stolov a lavíc, nechýba ani upravené ohnisko. Kúsok poniže, asi 100 m vedľa trasy odbočky žltej značky je upravená studnička, ktorá ale v suchom lete môže byť bez vody. Necelých 30 metrov pri háji stojí latrína.

Súvisiace odkazy

Webová stránka útulne
História útulne pod Uchánkom
Bývalá útulňa pod Uchánkom

Útulňa pod Uchánkom obnovená 04/06/19 19:32 12 príspevkov

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Túra Markušovský skalný hríb a Šikľavá skala Spiš, nádherná rázovitá oblasť obkolesená navôkol množstvom historických a turistických pamiatok i zaujímavostí. Na jeho území sa nachádzajú Vysoké i Belianske Tatry, Pieniny, Levočské vrchy, Branisko, časť Volovských vrchov a Slovenský raj. Destinácie s množstvom hradov a ich zrúcanín, starobylých miest, múzeí, ale aj iných čarovných zákutí, ktoré môže turista uvidieť v čarokrásnej prírode. dnes Marián Jaššo Volovské vrchy
Beh Cesta hrdinov SNP za 12 dní – Kráľova hoľa Na vysielači na Kráľovej holi je tradične napichnutý čierny mrak ako spečené Marshmallow na špajli. Vychádzame na najvyšší bod a Miki navrhuje, aby sme si na chvíľu oddýchli vnútri v domčeku. Schovávame sa dnu pred pľušťou, jedna dvojica tu už sedí a tiež sa zohrieva. Naťahujem si nohy, jem, pozerám na hodinky. Vyšli sme to za 1:55 hod, turisticky je to na 3:10. včera Júlia Batmendijnová Slovensko
Búda Prístrešok a búda pred Čuntavou Okolie Čuntavy poskytuje dostatok možností na úkryt pred nepriazňou počasia alebo k núdzovému prenocovaniu. K týmto možnostiam môžeme pripojiť aj dva drevené objekty pri turistickom smerovníku „Pred Čuntavou.“ Obe ležia len pár metrov od seba a nachádzajú sa hneď pri turistickom chodníku. včera Gabriela Ferencová Slovenský raj, Stolické vrchy, +

Útulňa pod Uchánkom obnovená 04/06/19 19:32 12 príspevkov
    • Biele Karpaty: neďaleko obce Sobotište, západne pod vrchom Uchánok
    • 6 – 8 osôb
    • celoročná, ale bez vykurovacieho telesa
    • Upravená studnička asi 100 m poniže útulne vedľa trasy odbočky žltej značky (v suchom lete môže byť vyschnutá)
    • vonkajšie ohnisko, drevené sedenie, latrína