Rada

Motáme lano v uzlíky (2)

17. 01. 2004
Druhá časť prehľadu uzlov a úväzov. Teraz sa zameriame na spájanie lán, zväzovanie polien, vešanie rôznych predmetov: škótova spojka, lanová spojka, tkalcovský uzol, závity, katova slučka, krížova a nožnicová väzba. Spoločným menovateľom je "urob si sám" v prírode.

Škótova spojka

Známe su aj názvy 'Škótsky uzol', 'Škótov uzol' alebo 'Tkáčsky uzol'. Požíva sa na zväzovanie povrazov nerovnakej hrúbky, špeciálne na spájanie šatky, stanového dielca, plachty s motúzom. Uzol je vhodný aj na pripevnenie vlajky ku šnúre.
Zvlášť užitočné je spojenie háku a lana.

Tkalcovský uzol

Slúži na zväzovanie hrubých a ťažkých povrazov. Ide vlastne o urobenie očka s dvomi lanami naraz.

Dvojitý krížový uzol

Vhodný na viazanie dlhých lán. Je veľmi pevný a nešmýka sa, pritom sa dá ľahko rozviazať.

Dvojitý závit (Krížový uzol)

Často sa používa na upevnenie ťažkých bremien s kovovým očkom.

Žeriavový závit

Umožňuje zavesenie bremien na žeriavový hák, je ľahko rozuzliteľný a veľmi jednoduchý.

Uzol na zaviazanie vaku

V prírode je dobre použiteľný na zavesenie vriec s potravinami na stromy. Pevne uzatvára vaky, vrecia, tašky,...

Uťahovanie

Používa sa na obväzovanie rukovätí, zväzovanie žrdí a pod.

Katova slučka

Kedysi sa používala ako nástroj lynčovania. Čím ťažší predmet na ňu zavesíme, tým sa viac zaťahuje.

Lanová spojka

Slúži na spojenie povrazov s rovnakým alebo rôznym priemerom, či vlhkých povrazov, ako aj na pripevnenie povrazu k očku.
Nenaťahuje sa viac po ťažkými bremenami.

Spojenie rovnobežných guľatín

Spôsob spojenia dvoch alebo viacerých rovnobežných guľatín.

Krížová väzba

Používa sa na spojenie dvoch na seba kolmých polien – guľatín.

Nožnicová väzba

Používa sa na spojenie dvoch na seba kolmých polien – guľatín, oproti Krížovej väzbe je omnoho účinnejšia.

Extra Fotky mesiaca jún S trochou oneskorenia prinášame hodnotenie niekoľkých fotografii, uverejnených počas mesiaca jún v hikingovej galérii. Fotoserver Photobox.sk vybral osem vašich fotografických výtvorov, ktoré pozitívne či negatívne zapôsobili a oslovili. Slovné komentáre k fotografiám sú čisto subjektívne a budeme radi, ak pomôžu k lepším fotografickým výsledkom nielen autorov vybraných fotografií, ale všetkých prispievateľov do galérie. 12/08/09 Dušan Beláň
Extra Fotky mesiaca máj Fotoserver PHOTOBOX.SK opäť zhodnotil vybrané výtvory, ktoré ste pridali v priebehu mesiaca mája do tunajšej galérie. Dnešný výber je poňatý trochu na divoko, ale viac-menej opäť v ňom nájdeme hlavne výborné fotografie alebo snímky, ktorým k dokonalosti chýba vážne už len kúsok. 23/06/09 Dušan Beláň
Extra Fotky mesiaca apríl Na základe pozitívnej odozvy na slovné vyhodnotenie súťaže s PHOTOBOX.sk sme sa rozhodli podobné hodnotenia uverejňovať pravidelne. Vždy raz mesačne dostane redakcia fotoservera priestor pre výber a komentár niekoľkých zaujímavých záberov z galérie HIKING.SK. Veríme, že to bude prínosom tak pre prispievateľov do galérie, ako aj pre ostatných čitateľov. Tu je výber za apríl. 21/05/09 Dušan Beláň

Príbeh Po bežkárskej stope na Líšku Koniec roka 2017 sa blížil a s ním aj najkrajšie sviatky roka - Vianoce. S týmto obdobím sú spojené rôzne akcie, medzi ktoré patria aj "kapustnice, bašávely a vianočné besiedky" v zamestnaniach. Po jednej takejto akcii som si naplánoval nenáročnú túru, počas ktorej som zažil zimné peklo aj raj. dnes Martin Birka Príbehy
Túra Tematínsky hrad a Tematínska lesostep Alebo mrazivý novembrový slnečný kúpeľ. Sobotnú ozdravnú vychádzku sme si naplánovali v papučiach a s teplým čajom v piatok večer. Kubko navrhol hrad Tematín v Považskom Inovci, ktorý je od Bratislavy približne hodinku jazdy autom. Aby sme sa aj zahriali, pôjdeme z obce Lúka a späť cez Tematínsku lesostep. Vyzerá to aj na chôdzu mimo lesa, čo bude v predpovedanom chladnom počasí príjemné. Rada sa pridávam. včera Daniela Mäkká Považský Inovec
Správa Stane sa Čertovica bežkárskym eldorádom? Po minulej zimnej sezóne má OZ Horské spoločenstvo za sebou testovací ročník, kedy sme sprístupnili 15 kilometrov bežkárskych tratí pomocou staršieho ratraku, ktorého limity nedovoľujú pripraviť seriózne trate do ďalších sezón. Ratrak sme viac času opravovali, ako na ňom jazdili a aj tak ho presvedčili iba na zatáčanie do jednej strany. 02/12/20 Marek Šurina Správy