Rada

Motáme lano v uzlíky (2)

17. 01. 2004
Druhá časť prehľadu uzlov a úväzov. Teraz sa zameriame na spájanie lán, zväzovanie polien, vešanie rôznych predmetov: škótova spojka, lanová spojka, tkalcovský uzol, závity, katova slučka, krížova a nožnicová väzba. Spoločným menovateľom je "urob si sám" v prírode.

Škótova spojka

Známe su aj názvy 'Škótsky uzol', 'Škótov uzol' alebo 'Tkáčsky uzol'. Požíva sa na zväzovanie povrazov nerovnakej hrúbky, špeciálne na spájanie šatky, stanového dielca, plachty s motúzom. Uzol je vhodný aj na pripevnenie vlajky ku šnúre.
Zvlášť užitočné je spojenie háku a lana.

Tkalcovský uzol

Slúži na zväzovanie hrubých a ťažkých povrazov. Ide vlastne o urobenie očka s dvomi lanami naraz.

Dvojitý krížový uzol

Vhodný na viazanie dlhých lán. Je veľmi pevný a nešmýka sa, pritom sa dá ľahko rozviazať.

Dvojitý závit (Krížový uzol)

Často sa používa na upevnenie ťažkých bremien s kovovým očkom.

Žeriavový závit

Umožňuje zavesenie bremien na žeriavový hák, je ľahko rozuzliteľný a veľmi jednoduchý.

Uzol na zaviazanie vaku

V prírode je dobre použiteľný na zavesenie vriec s potravinami na stromy. Pevne uzatvára vaky, vrecia, tašky,...

Uťahovanie

Používa sa na obväzovanie rukovätí, zväzovanie žrdí a pod.

Katova slučka

Kedysi sa používala ako nástroj lynčovania. Čím ťažší predmet na ňu zavesíme, tým sa viac zaťahuje.

Lanová spojka

Slúži na spojenie povrazov s rovnakým alebo rôznym priemerom, či vlhkých povrazov, ako aj na pripevnenie povrazu k očku.
Nenaťahuje sa viac po ťažkými bremenami.

Spojenie rovnobežných guľatín

Spôsob spojenia dvoch alebo viacerých rovnobežných guľatín.

Krížová väzba

Používa sa na spojenie dvoch na seba kolmých polien – guľatín.

Nožnicová väzba

Používa sa na spojenie dvoch na seba kolmých polien – guľatín, oproti Krížovej väzbe je omnoho účinnejšia.

Extra Fotky mesiaca jún S trochou oneskorenia prinášame hodnotenie niekoľkých fotografii, uverejnených počas mesiaca jún v hikingovej galérii. Fotoserver Photobox.sk vybral osem vašich fotografických výtvorov, ktoré pozitívne či negatívne zapôsobili a oslovili. Slovné komentáre k fotografiám sú čisto subjektívne a budeme radi, ak pomôžu k lepším fotografickým výsledkom nielen autorov vybraných fotografií, ale všetkých prispievateľov do galérie. 12/08/09 Dušan Beláň
Extra Fotky mesiaca máj Fotoserver PHOTOBOX.SK opäť zhodnotil vybrané výtvory, ktoré ste pridali v priebehu mesiaca mája do tunajšej galérie. Dnešný výber je poňatý trochu na divoko, ale viac-menej opäť v ňom nájdeme hlavne výborné fotografie alebo snímky, ktorým k dokonalosti chýba vážne už len kúsok. 23/06/09 Dušan Beláň
Extra Fotky mesiaca apríl Na základe pozitívnej odozvy na slovné vyhodnotenie súťaže s PHOTOBOX.sk sme sa rozhodli podobné hodnotenia uverejňovať pravidelne. Vždy raz mesačne dostane redakcia fotoservera priestor pre výber a komentár niekoľkých zaujímavých záberov z galérie HIKING.SK. Veríme, že to bude prínosom tak pre prispievateľov do galérie, ako aj pre ostatných čitateľov. Tu je výber za apríl. 21/05/09 Dušan Beláň

PR 100 rokov časopisu Krásy Slovenska Pred 100 rokmi vznikol časopis Krásy Slovenska – dodnes najstarší kontinuálne vychádzajúci časopis na Slovensku. Časopis je venovaný prírodným krásam a kultúrnym zaujímavostiam Slovenska, turistike, cestovnému ruchu, horolezectvu, jaskyniarstvu, ochrane prírody a tradíciám. dnes sponzorovaný článok Mapy a knihy
Správa Aký bol rok 2020 – návštevnosť a najlepšie články Prelom rokov je dobrá príležitosť na bilanciu. Návštevnosť nám opäť narástla, no minulý rok bol špeciálny kvôli epidémii koronavírusu a preto bol nárast veľmi výrazný. Objavili nás totiž aj ľudia, ktorí bežne do hôr nechodia alebo chodia len príležitostne. Vďaka pandemickým opatreniam však boli iné možnosti rekreácie obmedzené a tak turistika zaznamenala boom. Z pohľadu autorov nám opäť tradične aktívni autori aj tento rok venovali svoju priazeň, a privítali sme aj niekoľko nových. Okrem klasických popisov túr ďalej pokračujeme v rozvoji tém ochrany prírody a veľký nárast obľúbenosti zaznamenali aj naše podcasty. 17/01/21 Ľubomír Mäkký Zaujímavosti
Túra Aladár a Titicaca v Podpoľaní Zákaz cestovať mimo okres určite nepotešil viacerých turistov. Ale v živote to už tak býva, že všetko zlé je aj na niečo dobré. Konečne sme mnohí spoznali aj niektoré zaujímavosti vo vlastnom okrese. A nemusia to byť len kopce. Oko turistu sa predsa rado pristaví aj na krásnej vodnej hladine. Väčšina turistov pozná Štrbské, Hincovo či Popradské pleso, a aj keď pri nich neboli, určite aspoň počuli o Beňatine či Morskom oku. dnes Danka Tomášiková Poľana