Tatranskí nosiči

17.02.16
Chcete sa dozvedieť o tatranských nosičoch a o ich remesle? Alebo vám je táto oblasť známa a hľadáte zaujímavosti z histórie aj súčasnosti ich namáhavej práce? Potom určite nevynechajte útlu publikáciu nabitú informáciami o nosičstve v Tatrách od vzniku remesla až po dnešok.

Autorkou publikácie je vysokoškolská pedagogička a spisovateľka Katarína Slobodová Nováková, ktorá sa dlhodobo venuje problematike tradičného transportu a dopravy, ale aj turizmu na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Jej profesionálny prístup k písaniu knihy sa prejavuje najmä v množstve zhromaždených údajov o danej téme, ale aj v akademickom pojatí a štylizovaní diela. Štýl písania autorky však nebude cudzí žiadnemu milovníkovi hôr, predovšetkým tomu, kto sa chce dozvedieť prakticky všetko o nosičstve.

Na úvod je potrebné povedať, že kniha je celá zdobená množstvom kresieb a predovšetkým fotografií od rôznych známych autorov, čo celému dielu dodáva autentickosť a podporuje či ujasňuje textovú časť. Nachádzame tu historické fotografie, ktoré nás vracajú do minulosti, ale aj fotografie zo súčasnosti.

Kniha začína objasnením a vysvetlením pojmu horský nosič. Kto to je horský nosič, koľko, kedy a ako takúto prácu vykonáva. Následne nás autorka berie na poznávaciu jazdu do histórie, kde sa zoznamujeme s prvými informáciami a poznatkami o nosičstve v Tatrách. História nosičov a horského nosenia je spracovaná unikátne a akademicky presne, s dejinami nosenia sa v priebehu pár kapitol posúvame plynule až po súčasnosť. Kniha je nabitá mnohými zaujímavosťami, faktami a historickými udalosťami, ktoré tak či onak ovplyvnili nosičstvo na území Tatier. Stretávame sa aj s predstavením výrazných osobností nosičstva z minulosti, v krátkosti spoznávame ich životný príbeh a ich nosičskú ”kariéru”.

Autorka nám prostredníctvom slov skúsených nosičských legiend objasňuje aj mnohé technické záležitosti nosičstva, od vybavenia, cez oblečenie až po celú kapitolu venovanú nosičskej krošni. Cez ich vývoj v histórií môžeme sledovať materiálne a konštrukčné úpravy a zdokonalenia až po stav v súčasnosti.

Zaujímavou časťou knihy, zvlášť pre tých, ktorí nad ťažkým nákladom nosiča niekedy pokrútili hlavou, je kapitola venovaná motivácií k výkonu nosičstva. Autorka pútavým spôsobom zhromažďuje prostredníctvom poznatkov známych nosičov mnohé motívy, ktoré vedú ľudí k namáhavej profesii. Ak chcete spoznať motívy, ktoré ľudí ženú nahor s nákladom často prevažujúcim ich samých, môžete buď skúsiť začať s nosičstvom alebo jednoduchšie, nazrieť do duše nosiča prostredníctvom uvedenej knihy.

Po časti venovanej vzhľadu, oblečeniu či obuvi nosičov, nasleduje pre mnohých veľmi pútavá kapitola. Nosičské rekordy. V horách nájdu ľudia pramálo súťaženia medzi sebou, zvyčajne je to súboj samého so sebou. A aj keď to tak z hmotnostných či časových rekordov nie je očividné, rekordné kilogramy a časy rozdelené do kategórií podľa rôznych chát sú predovšetkým víťazstvom nosiča nad sebou samým.

Na záver nám autorka umožní nahliadnuť do duše nosiča. Citlivo a presvedčivo opisuje pocity, ktoré nosič znáša pri výkone ťažkej profesie, sužovaný nielen prírodnými živlami.

Dôležitou časťou knihy je jej simultánny preklad do angličtiny. Počas čítania knihy v slovenčine je celý text aj popisy obrázkov zároveň preložené v anglickom jazyku. Takéto prevedenie knihy je vítanou inováciou, ktorá nám umožňuje venovať ju i niekomu zo zahraničia.

Ako bolo uvedené v úvode, publikácia je určená pre každého, kto sa o nosičstvo zaujíma, alebo sa chce o ňom niečo zaujímavé dozvedieť. Môže sa stať vhodným darom pre priateľa či priateľku, ktorých ste prvýkrát zobrali do Tatier a on či ona s údivom sledovali postavu s nákladom, ktorý ju násobne prevyšoval. Vďaka anglickému prekladu ju môžeme venovať aj zahraničnému návštevníkovi. A knihou určite nepohrdne ani skúsený horal, pretože je nabitá mnohými zaujímavými informáciami, faktami a príbehmi, ktoré spolu tvoria veľmi presný pohľad na krásnu a zároveň ťažkú profesiu.

Tatranskí nosiči 07/09/16 17:36 9 príspevkov

Cyklotúra Okolo Strážovských vrchov Téma túry bola vždy pre mňa dôležitým motivátorom. Cyklistika ponúka obrovské množstvo športového vyžitia, no to pravé orechové pre mňa prichádza až po pridaní silného, tematického základu. A tak mi niekedy počas zimy v hlave skrsla myšlienka trasy s názvom „Okolo Strážovských vrchov.“ 28/06/18 Michal Bašo Strážovské vrchy, Súľovské vrchy
Ferrata Dolomity – Monte Paterno zo všetkých strán V Dolomitoch každý cestovateľ, turista či horolezec určite nájde dostatok príležitostí na realizáciu svojich aktivít. Nespočetné vrcholy ihiel, štítov a veží tvoria pestrú paletu pre výber každému dobrodruhovi. Ale jeden z týchto vrcholov ma zaujal natoľko, že som sa rozhodol vám sprostredkovať zážitky a skúsenosti z ciest naň. Ide o nádherný a exponovaný vrchol Monte Paterno. 17/01/17 Michal Bašo Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Lezenie Sextenské Dolomity - výstup na Cima Grande Tre Cime di Lavaredo sú jedným z najznámejších symbolov Dolomitov. Mnohým sú veže známe aj napriek tomu, že v Dolomitoch nikdy pred tým neboli, nakoľko sa nachádzajú na každej druhej fotografii z danej oblasti. Ja som ich mal prvýkrát možnosť vidieť naživo pred tromi rokmi, keď som bol na feratách v ich okolí. Každého bez rozdielu nadchne predovšetkým ich monumentálna expozícia z každej svetovej strany. Už vtedy, pri prvom pohľade som vedel, že na ich vrchol sa chcem dostať. 01/11/16 Michal Bašo Svet

Príbeh Večer pelendrekom, ráno metlou?! Som už postarší človek – čas uteká okolo mňa ako splašený kôň. Ale s tým už nič nenarobím. Sem-tam sa vrátim mysľou do minulosti. Spomeniem si na niektoré zážitky, ktoré som zažil v mojom živote. Keď si už spomeniem, tak si ich radšej aj zapíšem, možno už za 20 rokov si na ne nespomeniem, tak ak bude všetko v poriadku – aspoň si ich potom prečítam. dnes Vladimír Popluhár Príbehy
Podcast Pacific Crest Trail s Filipom Valúchom (trojdielna miniséria) AKTUALIZOVANÉ – Diaľkové trasy sú dnes populárne. Nedávno sme sa v HIKING podcaste rozprávali s Julkou, ktorá prebehla Cestu hrdinov SNP za 12 dní. Teraz vám v trojdielnej podcastovej minisérii spolu s Filipom Valúchom predstavíme 4265 kilometrov dlhú Pacifickú hrebeňovku, tzv. PCT. Filip diaľkovú trasu z mexicko-americkej na kanadsko-americkú hranicu cez Kaliforniu, Oregon a Washington prešiel tento rok za 136 dní. 11/11/19 Ľubomír Mäkký Svet
Túra Južný Cyprus – pohorie Troodos s deťmi Po týždni strávenom pri mori sa presúvame do hôr. Málokto, kto počuje Cyprus, si predstaví hory. A pritom tu sú. Troodos National Forest Park - najvyšší vrchol – Mount Olympus má 1952 m. V zime sa tu lyžuje. A ak patríte medzi ľadové medvede, iba hodinka cesty autom a po lyžovačke sa môžete v Limassole okúpať v mori. V letných horúčavách je pohorie Troodos vítaným vyslobodením – chladnejšie počasie a tieň stromov vytvorí priam oázu. včera Danka Laciková Svet

Tatranskí nosiči 07/09/16 17:36 9 príspevkov
    • Vydavateľstvo I & B, Ivan Bohuš
    • edícia Potulky po Tatrách
    • knižná monografia o horských nosičoch v Tatrách
  • Ostatné info
    • rozmer: 16 x 17cm
      tvrdá väzba
      kriedový papier
      plnofarebná tlač
    • 10 €
    • Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.