Prírodné Krásy Slovenska – Plesá

10.02.16
V našej knižnici sa nachádzajú už dve publikácie týkajúce sa tatranských plies. Čiernobiela Tatranské plesá od Ľuboša Brchela z roku 1961 a Chodníky k plesám od Milana Lackoviča z roku 2011. Do tretice k nim pribudla v minulom roku vydaná publikácia Plesá z vydavateľstva Dajama, taktiež od Milana Lackoviča. Bola som zvedavá, ako autor poňal dve knihy s totožnou tematikou a tiež na nejaké nové informácie.

Treba hneď na úvod povedať, že každá z kníh je iná, nejde o žiadnu recykláciu. Nanajvýš pár fotografií bolo urobených v tom istom čase na rovnakom mieste, ale ani tie nie sú rovnaké. Preto aj tí, čo už majú doma prvú publikáciu od Milana Lackoviča a plesá ich zaujímajú, môžu pokojne siahnuť aj po druhej.

Kniha patrí do edície Prírodné Krásy Slovenska, takže ak už máte titul z tejto edície, forma vám bude povedomá. Publikácia má formát 16 x 23,5 centimetrov. Obálka je tradične z kvalitného tvrdšieho papiera v lesklo-matnej bielo-zelenej kombinácii, s veľkou fotografiou Litvorového a Zeleného Kačacieho plesa. Predná aj zadná obálka sa dajú rozvinúť, nájdeme tu zoznam plies podľa pohorí a následne podľa abecedy a mapu Slovenska, vpredu západnú polovicu, vzadu východnú s vyznačenými Tatrami a Nízkymi Tatrami. Kniha má 128 strán.

Možno po tom, ako chytíte knihu do ruky, začnete listovať a hľadať svoje obľúbené plesá. Určite ale odporúčam prečítať si začiatok, kde sa autor venuje názvu pleso, vzniku a aj zániku samotných plies. Je to napísané skutočne zaujímavo a kto pozná Tatry, si určite rád prečíta, na ktorých miestach boli kedysi tiež plesá. O niečo smutnejšie je čítanie o mnohých súčasných plesách, ktoré pomaly zanikajú, či už z nedostatku vody, zasypávaním sutinou alebo zarastaním vegetáciou.

Kniha má štyri kapitoly – plesá v Západných Tatrách, vo Vysokých Tatrách, v Belianskych Tatrách a v Nízkych Tatrách. Tie sú následne rozdelené do podkapitol podľa dolín. Hneď pod názvom kapitoly je mapka pohoria a na nej vyznačené jednotlivé doliny pomocou bodov s číslami.

Autor sa podľa vlastných slov v úvode snažil o zmapovanie všetkých plies v Tatrách. Okrem známych plies sa tu nachádzajú aj menej známe, zanikajúce plesá, rôzne malé oká, takže aj ten, kto má v Tatrách veľa pochodené, sa tu dozvie niečo nové. Veľa priestoru dostali fotografie, všetky sú farebné, mnohé na polovicu strany či na celú stránku. Je to vydarená publikácia a určite sa k nej budem opakovane vracať, napríklad v rámci prípravy pred tatranskou túrou.

Prírodné Krásy Slovenska – Plesá 10/02/16 00:00 nová téma

Túra Jesenné Grinavské jazerá Nie sú to síce žiadne veľhory, ale podhorie Malých Karpát na rozhraní lesa a vinohradov vie byť na jeseň veľmi príjemné na dopoludňajšiu vychádzku. Takto sme sa počas babieho leta s mamou a Maťkom vybrali do obľúbenej lokality nd Grinavou, časťou Pezinka. Okrem farebných vinohradov sa postupne prechádza okolo troch rybníkov. K tomu nás čakajú ešte dve pekné vyhliadky. 05/12/19 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Túra Lago d´Idro s deťmi – tipy na výlety Ako už viackrát, aj letná dovolenka 2018 dopadla tak, že sme sa vybrali do Rakúska a severného Talianska. Podmienkou boli hory, voda a zázemie pre karavan. Vodou nemuselo byť nevyhnutne more, viackrát sme boli pri Lago di Garda a tak sme sa rozhodli, že preskúmame niektoré ďalšie z jazier v oblasti. Potrebovali sme aj ciele výletov priamo v okolí kempu, pretože mladší Maťko ešte sám nebicykloval a do sedačky či cyklovozíka je už ťažký, takže presun z kempingu za atrakciami musel byť pešo alebo hromadnou dopravou. Po niekoľkodňovom prieskume sme sa rozhodli pre Lago d'Idro. 28/11/19 Soňa Mäkká Svet
Reportáž Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat Pred tridsiatimi rokmi padla Železná opona, ktorá nás oddeľovala od slobodného západu. Na celom úseku železnej opony v rámci ČSSR zomrelo podľa Ústavu pamäti národa 280 civilných obyvateľov. Na slovenskej časti opony bolo pri pokuse o prechod hranice smerom na západ usmrtených 42 osôb zastrelením, elektrickým prúdom, výbuchom mín, roztrhaním psami a inými zákrokmi príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti a Pohraničnej stráže. Dnes je režim na hranici absolútne opačný. Vzhľadom na minulosť týchto miest sa v nich zachovala viac alebo menej neporušená príroda, do ktorej sa chodí na túry, cyklotúry či len obyčajné vychádzky. Navyše, s voľným prekračovaním hranice, o ktorej niekedy v poli ani nevieme, kde presne je, a v tej chvíli to ani nie je dôležité. 17/11/19 Soňa Mäkká Publicistika

Ferrata Dolomity – Cascata Rio di Fanes Dolomity sú jedno z mojich obľúbených miest a nikdy dlho neváham, keď je možnosť sa tam vrátiť. Tento rok som ich navštívil dvakrát a zakaždým sa dostala do programu aj turisticko-ferratová prechádzka v oblasti Province of Belluno. Príjemný a relaxačný okruh s prechodom okolo vodopádov Cascate di Fanes je spojený s lezením cez ferraty, ktoré sú vybudované pri oboch veľkých vodopádoch. dnes Michal Mikuláš Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Túra Žarnovica – Paradajs – Sklené Teplice – Žiar n. Hronom Babie leto vyčíňa. Teploty lámu rekordy pre október. Denné aj nočné. Chcelo by to vyraziť do prírody aspoň na dva víkendové dni. Moje pokusy s kontaktovaním ľudí náchylných na túto aktivitu zostávajú bez odozvy. Nič mi neostáva, len zo zásobníka ešte nezrealizovaných trás vybrať jeden hrdzavejúci projekt a vydať sa na cestu sám. Treba ho stihnúť, pokiaľ sám nepodľahnem korózii. Bude to spoznávanie západných oblastí Štiavnických vrchov červenou zo Žarnovice do Žiaru nad Hronom. Väčšinu ostatných značených turistických chodníkov z a do Banskej Štiavnice som prešiel. No tento je pre mňa okrem krátkeho úseku neznámy. včera Vladimír Mikuš Štiavnické vrchy

Prírodné Krásy Slovenska – Plesá 10/02/16 00:00 nová téma
    • Dajama
    • edícia Prírodné Krásy Slovenska
    • knižná monografia o plesách na Slovensku
    • kriedový papier s mäkkou väzbou
    • 10 €
    • Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.