Zelenka
Zelenka Zatvoriť

Túra Most Chucka Norrisa v Dolnej Strede

Väčšina z nás si spája pojem turistika s pohybom v horskom, resp. vysokohorskom prostredí. Rôzne zákutia na Slovensku sú však výnimočné nielen zvlneným povrchom zeme, ale majú čo ponúknuť aj vďaka pretváraniu prírody samej seba s pričinením človeka. V súčasnosti máme celkom dobre vybudovanú sieť chodníkov, cyklochodníkov, rôznych splavných úsekov riek, pričom z času na čas nás prekvapí niečo nové. Niečo, s čím sme sa ešte nestretli. No a milým, recesistickým prekvapením pre nás bolo v jedno zimné popoludnie možnosť prejsť sa po moste Chucka Norrisa v Dolnej Strede pri Seredi.

1 deň
zima – 2016
Podunajsko: Podunajská nížina - Podunajská rovina
Sereď (vlak, bus) - Dolná Streda (bus)
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

Iste si pamätáte na budovanie cyklomosta ponad rieku Moravu v Devínskej Novej Vsi. Verejnosť sa mohla vyjadriť aj k názvu mosta, pričom padol návrh, že by sa mohol volať po hrdinovi akčných trhákov Chuckovi Norrisovi. Návrh neprešiel a cyklolávka je Mostom slobody. A keďže názov po Chuckovi ostal „voľný“, rozhodla sa samospráva obce Dolná Streda v okrese Galanta pre jeho využitie na názov malého mostíka. Mostík spája brehy ramien Váhu na okružnej zóne, kopírujúcej trasu Vážskej cyklomagistrály č. 002 medzi Sereďou a Kaskádami na priehrade Kráľová.

Oddychová zóna, č. trasy 8233

Územie v okolí oddychovej zóny bolo v minulosti dosť zanedbané, našťastie sa partia nadšencov rozhodla s tým niečo robiť. Priestor upravili, pribudli lavičky, parkoviská, a ako posledná akcia bolo vybudovanie pevného asfaltového povrchu hrádze. Ochranný násyp sa ťahá od Piešťan cez Hlohovec, Sereď, Šaľu ďalej. Je to pekný, rovný úsek na cykloturistiku. Dolnostredčania sa však rozhodli, že turistov predsa len na chvíľu zdržia vo svojom katastri, a preto vybudovali popri magistrále okružnú zónu, ktorá vedie medzi riekou Váh a bočnými prevobrežnými ramenami. Prejdením trasy č. 8233 návštevník spozná rôzne zákutia riečnej pobrežnej línie, oči mu spočinú na rozsiahlych vodných plochách, no a v lete sa krása znásobí pestrofarebnou kvetenou. Chodník okružnou zónou sa vlní, zákruta strieda zákrutu a každý nový pohľad je plný prekvapení.

Je zima, ale vody Váhu sa len tak hmýria životom. Biele labute majestátne čeria hladinu, roztopašné husy a kačice svojim gagotom prerušujú ticho zimnej prírody. Všade panuje zvláštne ticho a to sa pohybujeme len niekoľko metrov od rušnej dediny a mesta. Terén je vhodný aj na bežkovanie, avšak snehové podmienky nie sú pre túto lokalitu pravidlom. Dolnej Strede sa typická, hmlová a upršaná zima predsa len nevyhýba.

Zelenka, Chuck Norris, Steven Seagal...

S budovaním okružnej oddychovej zóny sa v Dolnej Strede ešte nezastavili. Navezením hliny pribudla vyhliadková plošina, z ktorej sa naskytne pohľad ponad rameno Váhu s názvom Zelenka. Nie je to síce pravé rameno, v minulosti sa tu ťažil štrk, ale to mu nič neuberá na autentičnosti. V strede Zelenky vytŕča z vody okrúhly ostrov, ku ktorému vedie drevená lávka. Kam sa človek roky suchou nohou nedostal, je zrazu možné voľne sa pohybovať. Obďaleč je vybudované železné mólo, slúžiace v lete na pristavenie lodiek. Názov móla síce nikde nevidieť, ale ako sa dozvedáme, recesia aj tu beží na plné obrátky. Mólo sa má volať po ďalšom akčnom hrdinovi – takže Mólo Stevena Seagala. Pre niekoho možno gýčové, pritiahnuté „za vlasy“, ale nič to nezmení na fakte, že je to originálne a tiež hodné nasledovania.

Staré rameno Váhu

Pokiaľ sa budúci návštevník rozhodne zdržať počas cykloturistiky predsa len dlhšie v katastri obce, v smere cyklotrasy na Kaskády, po pravej strane hrádze sa nachádza staré rameno pôvodného koryta Váhu. Vznikol tu uzatvorený meander, ktorý je spojený s väčším jazerom. V strede jazera je viacero ostrovov, na ktorých sa usídlilo veľké množstvo hniezdiacich vtákov. Preto sa neuvažuje ani o tom, že by sa ostrovy spojili mostom s pevninou. Zachovanie pokoja pre liahnuce sa mláďatá je v prvoradom záujme. Zato rybári miesto považujú za stelesnenie najlepšieho, čo okolie ponúka.

Nuž ktovie, či páni Norris a Seagal čo len trochu tušia, akej pocty sa im dostalo. Či sú si vedomí, že aj v ďalekej Európe, v jej samom strede, nesú diela človeka ich meno. Avšak ruku na srdce – asi by sa poriadne začudovali...