Vrchol Gemeindealpe
Vrchol Gemeindealpe Zatvoriť

Túra Na snežniciach cez Gemeindealpe

Gemeindealpe je menším bračekom Ötschera, od ktorého ho oddeľuje iba hlboká dolina Ötschergraben. Kopec je o 250 metrov nižší ako dominanta Ybbstalskych Álp (Ybbstaler Alpen), napriek tomu ho spoznáte ľahko. Gemeindealpe má špicatý vrchol s vežami, pričom z východnej strany vedie až na samý vrchol lyžiarsky vlek.

1 deň
zima – 06.02.2016
Rakúsko: Alpy (Alpen) – Východné Alpy (Ostalpen) – Severné Vápencové Alpy (Nördliche Kalkalpen) - Ybbstalské Alpy (Ybbstaler Alpen)
Erlaufsee (veľké parkovisko)

Výstup na kopec

Posledné dni v Alpách výdatne snežilo, preto som si zvolil cieľ výletu o čosi nižší, ako minule. Pôjdem na Gemeindealpe. Tento kopec som obdivoval z Hochstadlu aj z Hochweichselu, tak teraz naň konečne vyleziem.

O 8.00 h som odstavil auto na veľkom parkovisku (827 m) na južnom brehu Erlaufsee. Priamo nad jazerom sa vypína Gemeindealpe. Človeku sa nechce veriť, že vrchol kopca leží o 800 metrov vyššie, ako parkovisko. Už ráno bolo jasno a predpoveď sľubovala pekné počasie na celý ceň.

Obišiel som jazero a začal som stúpať. Najprv bez snežníc, lebo chodník bol úzky a kamenistý. Lenže keď som vystúpal na hrebienok a začal som sa boriť do čerstvého snehu, tak som si snežnice nazul. Prešiel som vysokú smrečinu, v ktorej som značku iba tušil, nato som prekrižoval zvážnicu a prišiel som na zjazdovku. V lese nebolo okrem mňa ani nohy, no na zjazdovke bolo plno. Dolu frčali snowboardisti a lyžiari a okrajom zjazdovky stúpali skialpinisti. Jeden ma obehol, ostatní stúpali približne rovnako rýchlo (lepšie by bolo povedať rovnako pomaly) ako ja.

Zo zjazdovky sa otvárajú výhľady na východ a severovýchod, no tým smeroom sú iba nižšie zalesnené kopce. Oveľa krajšie výhľady sú z vrcholu Gemeindealpe (1626 m). Najväčším magnetom pre oči je blízky Ötscher, ale dobre vidno aj iné kopce. Keď som našiel Dürrenstein, tak som určil aj Hochstadl, a s trochou úsilia aj Hochweichsel. Na západnom horizonte pekne vidno impozantný Lugauer v Gesäuse a na východe vykúka spoza Göllera Schneeberg. Gemeindealpe ponúka ozaj nádhernú panorámu.

Na vrchole fúkal čerstvý vietor, inak bolo krásne a slnečno. Počasie pripomínalo viac skorú jar, ako zimu. Nad kopcom sa vznášali dva teplovzdušné balóny a jeden mládenec cvičil s paraglajdom. Snažil sa z vrcholu vzlietnuť, ale poryvy vetra jeho snahu marili. Ani neviem, či sa mu to vôbec podarilo.

Zostup západným hrebienkom

Navštívil som Gipfelkreuz a nato som začal hľadať zostup. Našiel som smerovník, ktorý ukazoval na západ, lenže tým smerom bol iba strmý neschodný svah. Pustil som sa po bielom páse do kosodreviny a našiel som miesto, kde bol zdanlivo neschodný svah schodným. Chodník tam schádzal serpentínami, ktoré som viac tušil, ako videl.

Tesne nad sedlom som stretol skialpinistu. Popýtal som sa ho skade ide, aby som vedel, kam ma jeho stopy zavedú. Avšak neskôr som na hrebeni stretol ďalšie dve skupiny skialpinistov a nato veľa skupín ľudí na snežniciach. Hrebeň sa zmenil na korzo.

Nad chatou na In der Brach (1468 m) som si dal obedňajšiu prestávku. Sedel som na pni starého stromu s Ötscherom pred očami. Nádherný pohľad. Od chaty Ötscher nevidno, navyše, lavičky boli beznádejne obsadené turistami. Keď som zjedol sardinky, vyrazil som po výraznej stope na juh.

Po stope som išiel asi kilometer a musel som z nej odbočiť. Viedla totiž na juh na Zelle Rain, čo je sedlo s výškou 1121 m, zatiaľ čo ja potrebujem zbehnúť na východ k Erlaufsee. Mal by som ísť po značke, ale z tej som videl iba smerovník uprostred lúky. Chvíľu som ju hľadal, no potom som to vzdal a pustil som sa dolu dolinkou. Konečne poriadna divočina. Snehu nakydalo cez pol metra, takže som sa doň poriadne zabáral. Obchádzal som malé smrečky a snažil som sa odhadnúť, kde sú skryté skalné prahy. Zväčša sa mi to darilo. Zostup dolinou zaváľanou snehom bol najkrajšou časťou dnešného výletu.

Prišiel som na lúčku, na ktorej sa zjavila značka. Zdalo sa, že prichádza práve z tej dolinky, ktorou som schádzal. Takže možno som v divočine schádzal po značke. Neuveriteľné. Postupne bolo snehu menej a menej. Ako som klesal, stúpala teplota. Dolu mohlo byť 10 stupňov a odmäk bol taký silný, že zo stromov nekvapkalo, ale husto pršalo. O pár dní bude po snehu. Pri jazere Erlaufsee ma zaujal zaujímavo pomaľovaný Lindenhof. Ešte chvíľu som kráčal po asfaltke a o 14.45 h som už bol pri aute.

Okruh cez Gemeindealpe je nenáročný, hoci letné značenie sa v zime dá usledovať iba s námahou. Napriek tomu je to pekná prechádzka, ktorej najväčšou atrakciou je fantastický výhľad z vrcholu hory.