Kaipak 28
Kaipak 28 Zatvoriť

Test Fjällräven Kaipak 28 a 38 – dva nenápadné batohy

Na konci minulého roka sme najaktívnejších autorov obdarovali tímovými batohmi Fjällräven Kaipak v dvoch veľkostných vyhotoveniach podľa toho, akým aktivitám sa ktorý autor venuje. To nám dalo možnosť napísať článok o batohoch netradičnou formou skupinového testu. Medzi testermi sa tak objavili ľudia s veľmi odlišnými aktivitami.

Výrobca
Fjällräven
Model
Kaipak 28 a 38
Typ
turistický batoh na jednodňovky (28 l) alebo víkendovky (38 l)
Materiály
28 l – pine green, black, UN blue, redwood, stone grey
38 l – pine green, stone grey
Páči sa mi
materiál, striedmy praktický dizajn, farba vhodná do prírody, chrbtový systém, predné vrecko, stabilita, zapínanie paličiek
38 l navyše – pohodlný bedrák, vrecká na bedráku, výškovo nastaviteľný vrchlík
Nepáči sa mi
chýbajú menšie vonkajšie vrecká na drobnosti, malé vrecko na spodnej strane vrchlíka
28 l navyše – absencia bedráku, nemá pútka na čakany a lyže
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 83 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Dizajn a konštrukcia

Kaipak je menší zjednodušený brat batohu Kaika, vlajkovej lode batohovej ponuky Fjällrävenu. Hneď na prvý ohmat je jasné, že ani Kaipak nie je žiadne tintítko a gramárov by nepotešil. Masívny a pomerne tuhý materiál (G-1000 HeavyDuty Eco), z ktorého je celý batoh ušitý, vzbudzuje dojem robustnosti a dlhej životnosti.

Tvarom aj výbavou ide o strohé jednoduché batohy klasickej jednokomorovej konštrukcie dizajnované tak, aby sa nemalo čo pokaziť. Majú úzky valcovitý tvar so vstupom zhora pod vrchlíkom, bez spodného či bočného otvoru – to platí pre 28- a 38-litrové varianty, najväčší 58-litrový má aj dolný vstup, avšak ten sme netestovali.

Vrchlík je priestranný, no bez dodatočného členenia, takže v ňom veci trochu lietajú. Z vnútornej strany má malé vrecko na zips, doň sa ale veľa nezmestí. Materiál G-1000 (65 % polyester, 35 % bavlna) má vodeodpudivú úpravu, ktorej môžete ďalej pomôcť navoskovaním Greenland voskom, takže mrholenie či krátku prehánku znesie. Pre silnejší dážď je s batohom dodávaná svetlomodrá pláštenka.

Takmer celú čelnú stranu batoha zaberá rozmerné vrecko, do ktorého sa dá dostať cez dlhý vertikálny zips. Ten je robustný, netreba sa oň báť ani pri nešetrnom zaobchádzaní. Vrecko je konštruované tak, že doň zmestíte naozaj dosť.

Na bokoch sú klasické kompresné popruhy – na menšom batohu po jednom z každej strany, na väčšom dvojica. Na konci horného je malý kovový háčik, ktorý slúži pre uchytenie paličiek. Spôsob nemusí byť hneď na prvý šup jasný, no vďaka tomuto detailu paličky držia, aj keď popruh povolíte (napríklad pri uvoľňovaní pripnutej výbavy na boku). Hroty paličiek sa zasúvajú do malých slučiek na spodnom konci popruhov, ktoré držia vrchlík. V asi tretine dĺžky popruhu od spodu je malá slučka, ktorá ho drží na mieste a tiež pri otvorenom batohu zabráni, aby klipsňa spadla až na zem, takže ju náhodná okoloidúca noha neprišľapí a nepoláme.

V spodnej časti na boku batoha sú veľké vrecká, do ktorých zmestíte aj veľké fľaše. Hoci batoh je kompatibilný s vodnými rezervoármi (38-litrový variant), nie každý obľubuje plastovú hadičku a radšej volí fľaškové riešenie.

Chrbotý systém je jednoduchý, no s pohodlným polstrovaním a dobrým tvarovaním. Menší z batohov je v unisex vyhotovení, väčší je k dispozícii aj v dámskom vyhotovení, ktorý sa od pánskeho líši šírkou a tvarovaním ramenných popruhov a bedrového pásu.

Odlišnosti

V doterajšom texte sme naznačili rozdielnosti batohov. Tu to uvádzame pokope:

• Vrchlík – menší variant má pevne prišitý vrchlík, väčší ho má pohyblivý.
  • Bedrový pás – menší má iba textilný popruh, ktorý možno oddeliť. Väčší má na svoju litráž pomerne masívny anatomicky tvarovaný bedrák s vreckom na drobnosti.
  • Kompresné popruhy – menší má na každej strane jeden, väčší po dva.
  • Bočné vrecká – menší ich má z plnej látky, väčší z poddajnejšej sieťoviny a so zaťahovaním.
  • Vodný rezervoár – väčší batoh je kompatibilný, menší nie.

Skúsenosti používateľov

Na záver vyberáme niektoré z reakcií autorov (krátené).

Palo Timko, Kaipak 28: G-1000 sa javí ako neobyčajne odolný materiál. Najmä nešetrné podliezanie popod padnuté stromy nezanechalo nijaké stopy. Odolnosť proti dažďu je nadpriemerná, ešte som pláštenku nepotreboval nasadiť. Chrbtový systém netlačí, dá sa dobre rozdeľovať váha z ramien na bedrá a späť, zvlášť ak mám nabalené niečo ťažšie. Trochu som mal obavy z tenkého bedrového pásika, ale je to odolné aj pohodlné. S popruhmi sa nedá hýbať - okrem dĺžky sa nič nedá nastavovať, ale ukázalo sa, že to neprekáža. Buď mám "konfekčný" chrbát a všetko sedí ako má, alebo možno si len dizajnéri urobili dobre domáce úlohy. Používam ho na všetky jednodňové túry, veľkosť je úplne vyhovujúca a keď mám skutočne malý náklad, vyhovuje mi možnosť stiahnuť objem popruhmi. Výborná vychytávka je spôsob uchytenia paličiek. Osvedčili sa aj bočné vrecká na fľaše.

Mišo Diviak, Kaipak 28: Materiál je pevný, ľahký, mechanicky odolný, ramenné popruhy znesiteľné aj na holé telo, alebo tenký odev. Dizajn klasický, konzervatívny, jednoduchý, na klasickú turistiku pragmaticky praktický. Páči sa mi jednopriestorové riešenie a minimum zipsov a kadejakých praciek. Ako lezec a skialpoš by som uprednostnil jasnejšie farby a hodila by sa mi možnosť pripnutia lyží a zbraní. K lesníckemu a trampskému imidžu sa mi farba hodí. Bedrový pás mi na takomto batohu nechýba. Chrbtový systém sedí výborne, netlačí. Je postačujúci vzhľadom k rozmerom batoha. Šírka ramenných popruhov je akurát.

Matúš Morong, Kaipak 28: Materiál je na pohľad kvalitka. Tmavošedá farba je praktická - nevidno špinu, ani človeka, keď nechce byť videný. Dizajn je striedmy a praktický, taký mám rád. Páči sa mi tvar a veľkosť vrchlíka, veľké a aj tak nenápadné predné vrecko, veľké bočné vrecká zvládnu veľké fľaše, pútka na paličky, pláštenka. Čo mi chýba, je masívnejší bedrový pás (aj s vreckom), bol by lepší ako tenký popruh. Chrbtový systém mi sedí dobre a tým, že je malý, tak to nie je nejaké kritické kritérium. Chvalabohu, že sa dá vybrať výstuha chrbta, lebo bez nej batoh sedí na chrbte rovnako dobre, len je o 370 gramov ľahší a neváľa sa celý po zemi, keď ho položím. Používam ho na jednodňovky – pojme všetko, čo treba. A to nosievam so sebou bohatú fotovýbavu aj geocacherské haraburdie. Bez toho by sa dnu vošiel aj spacák na víkendovky.

Mišo Bašo, Kaipak 28: Skvelý materiál, špineodolný, výborný na potulky do lesa. Chrbát je maximálne pohodlný, veľmi dobre sa prispôsobí a po doladení popruhov ideál, veľmi dobre redukuje váhu nákladu. Batoh používam najmä na fotenie/kamerovanie, potulky do lesa aj na bycikel.

Palo Hreha, Kaipak 28: Materiál je na dotyk príjemný a vyzerá, že bude aj odolný a trvácny. Kvalita šitia je na vysokej úrovni. Jednoduchý dizajn sa mi páči. Chrbtový systém je tiež jednoduchý a vyhovuje mi. Batoh netlačí a je stabilný aj po úplnom zaplnení. Popruhy na ramenách sú dostatočne široké, netlačia na krk a batoh sa príjemne nosí aj s ťažším obsahom.

Zdeno Vasilišin, Kaipak 28: Nemám mu čo vytknúť. Sadol ako riť na šerbel a to sa mi pri batohoch často nestáva. Používam ho pravidelne na jednodňovky a prechádzky s krpcom.

Roman "Bazin" Matkovčík, Kaipak 28: Kvalitný pevný odolný materiál a tomu zodpovedajúca vyššia hmotnosť. Na chrbát padne aj bez skúšania. Nosí sa tak, že o ňom ani neviem.

Táňa Filipková, Kaipak 28: Dizajn hodnotím kladne aj vďaka peknej farbe, ktorá nekričí. Batoh je pohodlný a dobre sa nosí. Používam ho pri víkendových túrach a dobre sa mi osvedčil.

Vlado Prutkay, Kaipak 28: Používam ho na jednodňovky, nezvyknem nosiť veľa vecí, takže to nutné pre seba a 2 deti sa zmestí. Najväčšia spokojnosť je s tým, ako sedí na chrbte, popruhy držia nastavenú dĺžku, neposúvajú sa, dá sa s ním aj bežať.

Vlado Kobza, Kaipak 28: Na chrbte sedí výborne. Po predošlých skúsenostiach s inými batohmi je to podstatná zmena k lepšiemu. Chrbtový systém poskytuje dostatočný priestor pre prúdenie vzduchu v medzipriestore, takže sa mi ani nepotí chrbát. Batoh požívam na bežných peších túrach v rôznom teréne (nížinnom i vysokohorskom) a v rozličnom počasí (slnečno, dážď, sneh). Počas uplynulej zimy niekoľkokrát aj na bežeckých túrach. Hodnotím ho veľmi pozitívne. Jedinou pripomienkou ktorú mám, je podľa mňa nedostatočný počet vreciek - či už vo vnútri alebo zvonka batoha, najmä na drobnosti.

Michal "Bacaardi" Buberník, Kaipak 28: Materiál je skvelý. Mám z neho pocit, že niečo vydrží. Chrbtový systém netlačí, sedí, ako riť na šerbeľ. Batoh používam na jednodňovkách, nabalím do neho, čo potrebujem a ešte aj trošku viac, napriek tomu, aký je kompakntý.

Stano Ďurica, Kaipak 28: Oceňujem odolnosť. Nebojím sa ho položiť na zem, či predierať sa krovím s obavou, že ho niekde pretrhnem. Pôsobí na pohľad aj na dotyk kvalitne. Dizajnovo veľmi podarený. Chrbtový systém je pohodlnosťou zatiaľ špička z batohov, ktoré som dosiaľ mal. Batoh používam na jednodňovky alebo aj do mesta a do práce. Jeho priestor mi bohato stačí a aj napriek tomu, že je len 28-litrový, mám pocit, že sa doň vmestí všetko, čo potrebujem.

Andrea "Adina" Grunská, Kaipak 28: Materiál nepremokne v slabom daždi. Na chrbte sedí, je pohodlný, netlačí. Používam ho na jednodňovkách. Vyhovuje mi predné vrecko, do ktorého môžem uložiť tablet s mapou - rýchlo prístupný. Vyhovuje možnosť pripnutia paličiek.

Tomáš Trstenský, Kaipak 38: Materiál vydrží slabý dážď, ale radšej používam pláštenku. Chrbtový systém mi vyhovuje – je pohodlný, netlačí. Batoh som využil na peších a lyžiarskych túrach. Na bočné popruhy sa dajú dobre upevniť BC bežky. Chýba horné uško (alebo iné pripínanie) na prichytenie čakana.

Miro Svítek, Kaipak 38: Farba je vhodná do prírody, trampami akceptovateľná. Mierny dážď zvláda bez premokania aj bez pláštenky. Tú som tiež použil a ochránila ruksak, takže dobrá. Chválim kapsičky v bedernom systéme, človek ma poruke drobné veci. Nikde netrčia nitky, vyhotovenie vyzerá byť poctivé a noseniu odolné. Batoh sedí na chrbte ako prilepený a nezavadzia ani pri lezení po reťaziach. Trošku je ťažší, ako litrážou podobný ruksak, čo mám roky doma, ale vyzerá, že vydrží dlhšie.

Andrea Morongová, Kaipak 38W: Materiály, dizajn aj vyhotovenie môže byť. Chýba mi bočný vstup do batohu a priehradka z vnútra vrchlíka je príliš malá. Chrbát sedí dobre. Batoh som používala skôr na jednodenné zimné túry, prípadne víkendovky. Celkovo je Kaipak fajn, nosí sa dobre, len mi prekáža, že nestojí pevne na zemi, ale vždy padá.

Ľubo Mäkký, Kaipak 38 + Kaipak 28: Mám odskúšané naozaj veľké množstvo batohov. Tieto dva od Fjällrävenu jednoznačne vytŕčajú svojou robustnosťou. Na tom menšom pôsobí G-1000 HeavyDuty trošku ako overkill, no predpokladám, že vďaka tomu to bude multigeneračný batoh. Boro na minuloročnom autorskom stretnutí poznamenal, že vyzerá ako moderná verzia kletráku. A presne toto ho podľa mňa celkom presne vystihuje – moderný batoh s oldschool imidžom. Chrbtový systém menšieho mi je trochu krátky. Väčší sedí dĺžkovo vynikajúco a kladne hodnotím aj tvarovanie bedráku. Ten je tak masívny, že batoh poľahky zvládne aj poriadnu dávku ťažkého nákladu. Keďže na technickejšie účely a skitúry používam iný batoh, neprekáža mi sparťanská výbava, ktorá je cielená na turistiku a nie horolezectvo či skialp. Podobne ako Adushka postrádam spodný vstup, lebo to, čo práve potrebujem, musí byť ausgerechnet na spodku batohu. Musím ale uznať, že čím menej namáhaných zipsov, tým lepšie z hľadiska životnosti. Celkovo hodnotím oba batohy veľmi pozitívne a na moje účely lepšie slúži väčší, ktorý je super na víkendovky, čo je u mňa prevládajúci typ akcií.