Túra Prechádzka Tribečom

Sú pohoria, v ktorých na absolvovanie peknej túry nie je potrebná nejako zvlášť veľká kondícia, výbava ako do veľhôr, či kopec voľného času. Jedným z nich je aj pohorie Tribeč. Nájdete tu zaujímavé miesta spojené s históriou, hustá sieť značkovaných chodníkov dovolí naplánovať si túru podľa vlastných predstáv.

13,2 km
1 deň
zima – 05.01.2005
Tribeč
Obchody a krčmy v obciach Ladice a H. Lefantovce
bez nocľahu
SAD Ladice, H. Lefantovce
VKU č. 137 Tribeč, Pohronský Inovec

Pohorie Tribeč

Pohorie Tribeč je situované do pomyselného trojuholníka, ktorého vrcholy vymedzujú mestá Nitra, Zlaté Moravce a Partizánske. Je budované kryštalickými horninami. Nachádzajú sa tu preň charakteristické tzv. kremencové hôrky. Delí sa na južnú skupinu Zobora a skupinu Veľkého Tribeča s najvyšším vrcholom rovnakého mena (830 m. n. m.). Prevládajú tu listnaté lesy. Osídlenie je sústredené takmer výlučne v podhorí. V oblasti pohoria je najväčšia hustota hradov (6), hrádkov (19) a hradísk (13) na Slovensku.

Ladice – Studený hrad – hrad Gýmeš (Jelenec) – Červený kríž – Pusté – Horné Lefantovce

Nad obcou Ladice

Do obce Ladice sa z Bratislavy dostávam cez Nitru prvými rannými autobusmi. Tu vystupujem hneď na prvej zastávke, pri ktorej sa nachádza tur. smerovník. Ten ma nasmeruje po zamrznutej poľnej ceste, ponad záhrady a vinohrady k lesu. Po dvoch kilometroch by som mal podľa mapy dosiahnuť výhľadový bod. Tentokrát sa mapa nemýli. Moje skúsené oko ľahko odhadne, kde treba odbočiť na vrcholovú plošinu skalného zrázu. Z tejto nízkej kóty vidieť celú Kostoliansku kotlinu s obcou Kostoľany pod Tribečom, najvyšší vrch pohoria – Veľký Tribeč, jeho menších bratov vrchy Veľký a Malý Lysec, Ploskú, vrch Dúň s hradom Gýmeš. Zaujímavé na týchto vrchoch je hlavne to, že ich dominantnosť nad okolitou krajinou bola ľuďmi využitá od pradávna. Na každom vrchole sa nachádzajú pozostatky hradísk alebo hradov. Aj v centre kotliny, v obci Kostoľany pod Tribečom, sa nachádzal opevnený veľmožský dvorec. V jeho areáli dodnes stojí jeden z najstarších kostolov na Slovensku. Aj pri pohľade južným a východným smerom vidieť dobre do diaľky. Z ranného oparu sa vynárajú Zlaté Moravce, nad nimi Pohronský Inovec, na juhu mierne zvlnená Podunajská pahorkatina.

Hrady na vrchu Dúň

Za týmto výhľadovým miestom značka vedie prevažne dubovým lesom. Mierne stúpajúc ani nie za polhodinku stojím v Sedle pod Gýmešom, kde je tur. smerovník Studený hrad. Tu by som sa rád trochu viac zmienil o vlastnom vrchu Dúň. Ide o rozložitý masívny vrch, z ktorého na juhu vybiehajú viaceré výbežky. Na jednom z nich, ktorý sa nachádza v tesnej blízkosti vyššie uvedeného sedla a je zakončený skalným bralom, stál v stredoveku malý hrádok – Studený hrad (Várhegy). Na lokalitu hrádku, ktorá je zároveň aj výhľadovým bodom, vedie zo sedla významová značka výhľadu. Výrazné skalné útvary sú využívané ako cvičné horolezecké skaly.
Na vrchol Dúňu idem spočiatku lesom. Za ním, na lúke, sa dá jasne rozoznať pôvodná prístupová cesta na hrad Gýmeš (Jelenec), ktorý zaberá vrchol. Aj zelená značka využíva jej trasu. Popod hradné múry sa dostávam k hradnej bráne, kde stojí tur. smerovník. Prehliadku hradných ruín nemôžem vynechať. Z veže a z ostatných stavieb hradu vidím kompletný hrebeň Tribeča, ďalej Veľký Lysec, Žibricu a Pohronský Inovec. Na hrade sa dá v zaklenutých priestoroch núdzovo bivakovať, treba mať ale na pamäti riziko zrútenia sa kamenných murív. Takže pozor!

Pusté

Z hradu prudko zostupujem zelenou značkou popri bizarných skalných bralách do chráneného areálu Jelenská gaštanica. Križujem Ponitriansku magistrálu a dostávam sa na rozsiahle lúky Breziny. Odtiaľto je dobrý pohľad na zalesnený hlavný hrebeň Tribeča a zrúcaniny hradu Gýmeš. Opäť sa vnáram do lesa. Lesný chodníček je úplne zasnežený, ale husté značenie ma spoľahlivo privedie na lesnú cestu k rázcestiu Červený kríž. V roku 1944 tu havaroval americký bombardér B 17. Za rázcestím sa dostávam veľmi miernym stúpaním do traverzu masívu Veľkej skaly. Asi po polhodine prichádzam k rázcestiu Pusté. Tu sa rozhodujem, či pôjdem ďalej po zelenej značke na vrchol Veľkej skaly a cez ruiny hradu Oponice do rovnomennej obce. Alebo pôjdem po modrej do Horných Lefantoviec. Obe trasy sú zaujímavé. V prípade, že zvolíte smer na Oponice, čaká vás výhľad z Veľkej skaly, od náletovej zelene vyčistená ruina hradu Oponice a v samotnej obci dva kaštiele. Pokiaľ zvolíte ako ja smer Horné Lefantovce, od rázcestia Pusté prídete na rozsiahlu lúku pod Veľkou skalou. Ďalej popri plote zámockého parku sa dostanete k tur. smerovníku Hor. Lefantovce – liečebný ústav.

Horné Lefantovce

Obec Horné Lefantovce je známa najmä vďaka monumentálnemu kaštieľu, ktorý vznikol na základoch opevneného kláštora. Dnes sa tu nachádza liečebný ústav TBC. Interiér kaštieľa nie je verejnosti prístupný, ale návšteva exteriéru je veľmi príjemným spestrením túry. Od tur. smerovníka sem vedie významová odbočka. Po prehliadke a návrate späť ma čaká záverečný úsek asfaltkou do obce. Hneď za prvými domami prídem k parku s druhým kaštieľom. Vlastne ide o hrádok, ktorého palác bol prestavaný na kaštieľ. V parku a na nádvorí sú zakonzervované zvyšky veže, bašty, múrov opevnenia a mostu cez priekopu. To je ale už ozaj posledná zastávka trasy. Tých pár sto metrov k záverečnému tur. smerovníku netreba hádam ani opísať.

Upozornenie na záver

Pozor! V pohorí Tribeč údajne záhadne miznú ľudia! Správy o ich zmiznutí sa dodnes sporadicky objavujú v tlači. Preto časť slovenských ufológov Tribeč prirovnáva k Bermudskému trojuholníku. Tento fakt môžem potvrdiť! Sám som sa v roku 1985 v Tribeči na 5 dní stratil. Ale nemali to na svedomí mimozemšťania, ale jedna „víla“ z Topoľčian!