Jasenina

16.04.16
Slovenské rudohorie je eldorádom tulákov a vandrákov. Rozsiahle horské chrbty umožňujú slobodné putovanie krajinou, kde sa možno zložiť "pod širákom" na noc takmer všade. Ak vás túlavé topánky zavedú do juhozápadného cípu pomedzia Veporských a Stolických vrchov, môžete na nocľah využiť prístrešok na kopci Jasenina.

• z Ďubákova (bus) po červenej značke na vrchol Jaseniny za cca 0.40 h,
  • zo Šoltýsky (bus) po NCH Ipeľ a červenej značke cez Ďubákovo na vrchol Jaseniny za cca 1.30 h,
  • z Kokavy-Línie (bus) po NCH Ipeľ a červenej značke cez Šoltýsku a Ďubákovo na vrchol Jaseniny za cca 2.30 h,
  • zo Zlatna (vlak, bus) po žltej značke cez osadu Adamka na vrchol Jaseniny za cca 3.00 h,
  • z Málinca (bus) po červenej značke cez osadu Brložno na vrchol Jaseniny za cca 3.30 h,
  • z Kokavy nad Rimavicou (vlak, bus) po červenej značke cez vrchy Roveň, Diel, Pálenica a Ďubákovo na vrchol Jaseniny za cca 3.50 h.

Na vrchole Jaseniny stoja dva objekty. Dominantou je drevená poschodová turistická rozhľadňa, ponúkajúca výhľad smerom na juh do Juhoslovenskej kotliny a na Cerovú vrchovinu. Druhým objektom je drevený turistický prístrešok zrejme z roku 2014 (podľa roku na priečelí). Je jednoduchej konštrukcie, ktorú tvorí drevené sedenie (stôl a dve lavice). Posedenie prekrýva väčšia dvojspádová strecha s asfaltovou krytinou. Strecha dostatočne pretŕča nad pôdorys sedenia, preto by nemal byť väčší problém s úkrytom pri daždi. Podlahu tvorí kamenná drť. Veľký stôl pojme len jedného nocľažníka, ktorý si musí ľahnúť uhlopriečne s vlastnou karimatkou a spacím vakom.

V susedstve besiedky sa nachádza vonkajšie ohnisko (dostatok dreva v okolí), ďalšie drevené lavičky (nevhodné na nocľah) a v lesnom poraste dve pamätné tabule (smer Málinec). Na prípadný nocľah sa dá využiť tiež plošina rozhľadne, len si treba pribaliť celtu, ktorou vytvoríte závetrie vo vzdušnej konštrukcii veže.

Na vrchole hory sa žiadny prameň nenachádza. Najbližšie pramene (zapnite si vrstvu "Pramene" na TuristickaMapa.sk) sú v okolitých horských samotách v nižších polohách masívu. Dve studničky sú južne pri samote Horná Závada (mimo značiek). Pri červenej značke je prameň v osade Brložno (1 hodinu chôdze juhozápadne od vrchu). Prameň na samote Chladná Studňa neodporúčam, lebo ide o výverové jazierko, z ktorého pije dobytok (potenciálne znečistenie).

Jasenina 24/04/16 15:03 6 príspevkov

Reportáž 500 km od Slovenska a predsa doma Kedysi to bola jedna krajina. Lenže je to už 300 rokov, čo naši krajania odišli z "Horných Uhier" na tzv. "Dolnú zem", na juh Uhorska. Dnes žijú v kraji Vojvodina na severe Srbska, ale tiež v Chorvátsku, Maďarsku a priľahlom cípe Rumunska. Dolnozemskí Slováci, ktorí tri storočia obývajú šíre roviny Veľkej dunajskej nížiny (Alföld). Že to nie je len pár vymierajúcich dediniek, sa dozviete. 21/01/20 Tomáš Trstenský Svet
Túra Via Dinarica (1) – planina Prenj Keďže sa radšej premávame po horách ako pretŕčame na sociálnych sieťach, tak sme sa na Silvestra pätica dohodli na letnom dvojtýždňovom puťáku. Teda, aby to bolo trendy, in a hipsterské, tak ide o diaľkový pochod, ktoré v posledných rokoch naberajú na popularite. Nie, žiadna Svätojakubská púť a ani SNP-čka. Tam je počas leta tlačenica. Vybrali sme si niečo menej masové. 14/01/20 Tomáš Trstenský Svet
Extra Rozhľadňa Pustý vrch nad Čiernym Balogom Horehronská obec Čierny Balog sa zaradila na zoznam obcí, ktoré neobišiel trend budovania turistických veží v blízkosti sídiel. Nová rozhľadňa stojí na typickom mieste, ktoré je ľahkým cieľom výletov pre rodiny s deťmi. Nie je ďaleko od obce, no kopec ponúka dobrý rozhľad. Paradoxne, aj bez veže, keďže celé temeno Pustého vrchu je odlesnené. 20/12/19 Tomáš Trstenský Zaujímavosti

Túra Hrebeňovka Považského Inovca Po prechode turistických magistrál konečne prišiel čas aj na "turistické chuťovky", ktorými sú hrebeňovky môjmu srdcu blízkych pohorí. Ani som nemusel dlho rozmýšľať a hneď som vedel, ktorá bude ako prvá. Považský Inovec mám veľmi rád a patrí medzi moje top pohoria. Nie je to síce pohorie, ktoré by vynikalo nadmorskou výškou alebo veľkou turistickou popularitou. Aj napriek tomu sa tu nachádza množstvo zákutí, ktoré sú nenápadné a predsa jedinečné. Veď kto by predsa nechcel navštíviť najstarší kostolík na Slovensku alebo zaujímavé jaskynné útvary v Krahulčích vrchoch. dnes Pavel Forgáč Považský Inovec, Strážovské vrchy
Túra Potulky s deťmi v okolí Makova Koniec jesene trávime s Hiking.sk partiou v Makove. Je to oddychová chata, rokmi pribudli deti a ubudlo prejdených kilometrov. Prírodu však máme radi, a tak každý deň zvládame pekné prechádzky miestnym chotárom. Keď budete v Makove a nebudete vedieť, kam ísť, tak sa pozrite na moje tipy. včera Andrea Morongová Javorníky, Západné Beskydy
Túra Sitno – okruh cez Vlčiu jamu Hrad Sitno pozná zo Slovenských povestí asi každý. No pre nás, turistov z východu, sú napríklad Štiavnické vrchy trocha od ruky, a tak sa do týchto končín nedostávame často. Tentokrát sme sa to však rozhodli zmeniť a kde inde začať spoznávanie pre nás neznámeho pohoria, ako práve na známom vrchu s hradom. včera Stanislav Ďurica Štiavnické vrchy

Jasenina 24/04/16 15:03 6 príspevkov
    • Stolické vrchy: vrchol Jaseniny

• 1 človek na drevenom stole prístrešku, prípadne ďalší ľudia na plošine rozhľadne

• pramene a studne v samotách okolo vrchu

• Ďubákovo (bus) - Jasenina (červená značka)

• drevená rozhľadňa, vonkajšie ohnisko, drevené sedenie