Zrub v sedle Javorinka

02.04.16
Muránska planina, ako jeden z najmenej navštevovaných národných parkov SR, oficiálne povoľuje v návštevnom poriadku voľné táborenie a núdzové bivakovanie. Núdzovo bivakovať, resp. táboriť, možno kdekoľvek v tesnej blízkosti turistickej značenej trasy mimo oblastí maloplošných chránených území po dobu jednej noci. Vhodným objektom je koliba v sedle Javorinka.

• od turistickej orientácie v sedle Javorinka na južnom okraji drevoskladu v okrajovom lesnom poraste (nenápadná prístupová cestička k objektu) za 1 minútu,
  • z Červenej Skaly (vlak, bus) cez dolinu Stretení (po štátnej ceste) do sedla Javorinka po modrej značke za cca 1.15 h,
  • z Muránskej Huty (bus) po štátnej ceste do sedla Javorinka po červenej značke Rudnej magistrály za cca 1.00 h.

Typizovaná kolibka pre úkryt lesných robotníkov je zrubovej konštrukcie a krytá šindľovou strechou. Zrub je bez okien a vstup tvorí len otvor bez dverí. Slabé svetlo do vnútra prepúšťa vystupujúci dymník na hrebeni strechy. Podlahu tvorí udupaná hlina. Jediné zariadenie tvoria dve lavice na obvodových stenách. Na spanie nie sú vhodné, lebo sú úzke. Je potrebné si doniesť vlastnú karimatku a spací vak. Pohodlne sa zmestia štyria nocľažníci.

Na mapách je vyznačený prameň bezmenného ľavostranného prítoku Župkova v tesnej blízkosti objektu, na východ pri lesnej ceste na trase Rudnej magistrály (červená) - drevená studnička v poraste pod rampou.

Zrub v sedle Javorinka 04/09/17 22:10 3 príspevky

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

Túra Tiesňava Prieboj a Peňažná z Ihráča Vždy ma poteší, keď domáci poznajú svoje okolie, zaujímavé lokality v ňom, keď vedia ich históriu a hlavne, keď si uvedomujú jej krásu a význam. Nie je to vždy tak. Veď z nejednej pamiatky sa už stalo smetisko alebo bola zničená kvôli vlastnému sebeckému prospechu. Taktiež ma teší, keď si tieto vedomosti nenechajú len pre seba, ale pamiatku sprístupnia, hoci aj miestnym značením, a tak umožnia, aby aj iní ľudia mohli obdivovať jej krásu a oceniť jej hodnotu. dnes Danka Tomášiková Kremnické vrchy
Recenzia Fjällräven Keb – trekingová bunda Má výstredný dizajn, netradičnú materiálovú skladbu, svojou funkčnosťou sa najviac podobá softshellkám a je súčasťou setu s rovnomennými trekingovými nohavicami. Výrobca ju označuje za letnú, no treba poznamenať, že leto myslí švédske. U nás je vhodná skôr do prechodných období jari a jesene, keďže však nie je nepremokavá, nesmie pršať. Môže však poriadne fúkať, na čo má aj prispôsobenú špeciálnu kapucňu. Pre túto sezónu bola aktualizovaná podobne ako nohavice Keb. včera Ľubomír Mäkký Oblečenie
Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbeľ, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Michal Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbeľ a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. 15/10/19 Soňa Mäkká Reportáže

Zrub v sedle Javorinka 04/09/17 22:10 3 príspevky
    • Spišsko-gemerský kras: Muránska planina a Stolické vrchy - sedlo Javorinka

• 4 ľudia s vlastným spacím vakom a karimatkou na podlahe

• drevená studnička pod lesnou cestou v poraste poniže rampy, cca 100 m od útulne

• Červená Skala (vlak, bus) alebo Muránska Huta (bus)