Zrub v sedle Javorinka

02. 04. 2016
Muránska planina, ako jeden z najmenej navštevovaných národných parkov SR, oficiálne povoľuje v návštevnom poriadku voľné táborenie a núdzové bivakovanie. Núdzovo bivakovať, resp. táboriť, možno kdekoľvek v tesnej blízkosti turistickej značenej trasy mimo oblastí maloplošných chránených území po dobu jednej noci. Vhodným objektom je koliba v sedle Javorinka.

• od turistickej orientácie v sedle Javorinka na južnom okraji drevoskladu v okrajovom lesnom poraste (nenápadná prístupová cestička k objektu) za 1 minútu,
  • z Červenej Skaly (vlak, bus) cez dolinu Stretení (po štátnej ceste) do sedla Javorinka po modrej značke za cca 1.15 h,
  • z Muránskej Huty (bus) po štátnej ceste do sedla Javorinka po červenej značke Rudnej magistrály za cca 1.00 h.

Typizovaná kolibka pre úkryt lesných robotníkov je zrubovej konštrukcie a krytá šindľovou strechou. Zrub je bez okien a vstup tvorí len otvor bez dverí. Slabé svetlo do vnútra prepúšťa vystupujúci dymník na hrebeni strechy. Podlahu tvorí udupaná hlina. Jediné zariadenie tvoria dve lavice na obvodových stenách. Na spanie nie sú vhodné, lebo sú úzke. Je potrebné si doniesť vlastnú karimatku a spací vak. Pohodlne sa zmestia štyria nocľažníci.

Na mapách je vyznačený prameň bezmenného ľavostranného prítoku Župkova v tesnej blízkosti objektu, na východ pri lesnej ceste na trase Rudnej magistrály (červená) - drevená studnička v poraste pod rampou.

Zrub v sedle Javorinka 04/09/17 22:10 3 príspevky

Túra Zaniknuté dediny (5) – Dara a Starina Voľné pokračovanie seriálu o zaniknutých dedinách nemôže obísť severovýchod Slovenska. Z dôvodu výstavby vodárenskej nádrže Starina bolo vysťahovaných a zbúraných sedem obcí na hornom toku rieky Cirocha. Všetkých sedem dedín obývali etnickí Rusíni, ktorí museli opustiť svoje domovy. 29/04/20 Tomáš Trstenský Bukovské vrchy
Extra Juraj Jánošík ako ťahák na turistov Od popravy zbojníckeho kapitána Juraja Jánošíka uplynulo viac ako 300 rokov. Napriek tomu, že len 1,5 roka zbíjal v hornouhorských stoliciach, dodnes ostalo prekvapivo veľa miest, ktoré sa spájajú s jeho pôsobením. Okrem rodiska je to tiež miesto úkrytu v Malohonte a miesta jeho posledných dní na Liptove. Nebudem popisovať život najznámejšieho karpatského zbojníka, o tom sa už popísalo dosť, ale vydáme sa na cestu Slovenskom, kde nájdeme pamiatky jánošíkovskej tradície. 18/04/20 Tomáš Trstenský Zaujímavosti
Komentár Prečo má Predné Solisko tri nadmorské výšky? Pri editovaní článku o Prednom Solisku ma zaujalo, že na dvoch mapách boli dve rozdielne nadmorské výšky. Keď som otvoril tretiu mapu, tak ma zarazilo, že tam bola úplne iná - tretia hodnota. Ako je možné, že sú na súčasných i starších mapách uvádzané tri rozdielne nadmorské výšky pre identický vrchol? 10/04/20 Tomáš Trstenský Zaujímavosti

Túra Žarnovica – rozhľadňa Háj – Nová Baňa Koncom apríla som sa mal nachádzať na inom kontinente, no pandémia a príslušné opatrenia zariadili, že si dovolenku čerpám doma. Aspoň že nemusím byť len v okrese bydliska a po lese môžem chodiť bez rúška! Vypísal som si trinásť rozhľadní dosiahnuteľných na otočku aj s túrou z Bratislavy a po štvordňovom prechode Prašník – Patrónka, som mohol začať behať po rozhľadniach. dnes Miroslav Svítek Vtáčnik
Túra Modranským chotárom Keď mi Roman poslal jeho článok, v ktorom popisoval prechádzku k starej oskoruši na Devíne a dodal: „Napíš niečo aj o modranských“, tak som si sprvu povedal, že čo tu budem písať, akú túru popisovať, veď sú len kúsok za hradbami mesta. včera Zdeno Vasilišin Malé Karpaty
Túra Roháčka od klenovskej strelnice a späť Život niekedy zamieša karty, radikálne zmení plány. Náhla zmena v tom mojom ma dočasne sťahuje na východ. Po prvotných, smutných dňoch sa začínam so situáciou vyrovnávať a istým spôsobom nedobrovoľnú sťahovačku plánujem využívať vo svoj prospech. V čase hodín voľna sa túlam po okolitých horách. Tu naberám silu a energiu pre ďalšie dni. Prechádzam si miesta, ktoré som už dávnejšie chcela navštíviť. 23/05/20 Andrea Grunská Čierna hora

Zrub v sedle Javorinka 04/09/17 22:10 3 príspevky
    • Spišsko-gemerský kras: Muránska planina a Stolické vrchy - sedlo Javorinka

• 4 ľudia s vlastným spacím vakom a karimatkou na podlahe

• drevená studnička pod lesnou cestou v poraste poniže rampy, cca 100 m od útulne

• Červená Skala (vlak, bus) alebo Muránska Huta (bus)