Maringotka Gelharová nad Brezovicou

09. 04. 2016
Levočské vrchy sú stále pre širokú verejnosť neznáma oblasť. A hoci je všeobecne známe, že mieste lesy utrpeli poriadne rany, stále majú čo ponúknuť. Najmä severná časť pohoria ešte poskytuje mnohé pekné miesta. Zato so strechou nad hlavou v tejto časti to je obtiažnejšie. Preto prinášam aspoň krátky článok o malej búde nad obcou Brezovica, ktorá môže poslúžiť ako východiskový bod k začiatku alebo ku koncu túry.

Plechová búda sa nachádza nad obcou Brezovica a leží na výhodnej polohe v mieste, kde vedie cesta na vrchol Čiernej hory. Značky by ste hľadali márne. Táto časť pohoria je len pre dobrodruhov. Teda aj celý objekt je skôr pre dobrodružne založených ľudí. Neponúka žiadny extra komfort navyše. Len strechu nad hlavou a celkom pohodlne vyzerajúce kreslo s pohovkou. Na prespanie ideálne miesto. V prípade vetra a dažďa však nepoteší, že maringotka nemá ani dvere, ani okná. Pravdepodobne slúžila (možno stále slúži) pastierom dobytka.

Búda je pozostatok starého obytného prívesu z dôb dávno minulých. Plechy sú skorodované, ale stále v relatívne dobrom stave. Vnútorný priestor má rozmery približne 2 x 4 metre. Nocľah ponúkne najviac trom ľuďom. Studnička v bezprostrednom okolí nie je. Ale stačí zbehnúť z kopca do dediny, tam sa isto nájde niekto ochotný, kto doplní zásoby vody. Takisto sa pri objekte nenachádza ohnisko. Bolo by zbytočné, pretože les je dosť ďaleko (vysoko).

Maringotka Gelharová nad Brezovicou 09/04/16 00:00 nová téma

Túra Päť vihorlatských pralesov za dva dni Na turistike mám najradšej jej rôznorodosť - jeden deň môže byť človek na štítoch v Tatrách, potom v dolinách Slovenského raja, v jaskyni, v lužnom lese, v historických mestečkách... možností je vždy neúrekom. A jednou z nich je aj obyčajné motanie sa nádhernými lesmi či dokonca pralesmi a spoznávanie prírody v jej najprirodzenejšej forme. My sme sa počas veľkonočných sviatkov vybrali takto spoznávať pralesy vo Vihorlatských vrchoch. 29/02/20 Stanislav Ďurica Vihorlatské vrchy
Túra Sitno – okruh cez Vlčiu jamu Hrad Sitno pozná zo Slovenských povestí asi každý. No pre nás, turistov z východu, sú napríklad Štiavnické vrchy trocha od ruky, a tak sa do týchto končín nedostávame často. Tentokrát sme sa to však rozhodli zmeniť a kde inde začať spoznávanie pre nás neznámeho pohoria, ako práve na známom vrchu s hradom. 27/02/20 Stanislav Ďurica Štiavnické vrchy
Túra Strimba – výstup z Koločavy Ukrajina nás ako Východniarov láka svojou blízkosťou dlho, lenže všetky turistické plány brzdí predstava hodín v kolónach na hranici. Akosi sme to neustále odkladali a nechávali na inokedy. Na začiatok mája sme si všetci konečne vybavili voľno na predĺžený víkend a vybrali sme sa spoznať okolie známej a možno aj komerčnej dediny Koločava a Sinevirského národného parku. 11/02/20 Stanislav Ďurica Svet

PR Aj tvoje outdoorové oblečenie do prírody môže byť ekologické Čo je ekologická móda? Ohľaduplná výroba, ktorá berie pri svojej produkcii do úvahy svoj dopad na životné prostredie. Módny priemysel je druhým najväčším znečisťovateľom našej planéty, hneď po ropnom priemysle. Dnešný rýchly životný štýl a extrémne nakupovanie vo veľkých obchodných reťazcoch produkuje enormné množstvo odpadu, a to aj v odevnom priemysle. dnes sponzorovaný článok Oblečenie
Túra Zaniknuté dediny (6) – Javorina Sú to len tri či štyri ľudské generácie - a ako sa život zmenil! Na lazoch vo Veporských vrchoch mohol byť predlohou obrazov Martina Benku. Ubehlo ledva 100 rokov. Z výhonku na okraji lúky je statná jedľa, lúka tu už nie je, celkom zarástla. Ľudí, čo ju kosievali, zomlela vojna a spoločenské prevraty. Laznícky život sa ako-tak udržal v nižších polohách. Vysoko v horách nemali šancu ani najtvrdšie mozole. Ich jedinými pamätníkmi sú rumoviská a jedna malá biela kaplnka. dnes Matúš Morong Stolické vrchy, Veporské vrchy
Správa Na Veľký Grič mohla ísť nová ferrata, stopli ju úrady Mesto Handlová plánovalo postaviť na skalách pod vrcholom Veľkeho Griča novú ferratu. Charakterom by šlo zrejme o podobný projekt ako Skalka pri Kremnici. Úrady ju však stopli kvôli pralesu priamo v tejto lokalite. Zavážili aj skúsenosti z ferraty Skalka, kde sa nedodržiava sezónna uzávera. včera Soňa Mäkká Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)

Maringotka Gelharová nad Brezovicou 09/04/16 00:00 nová téma
    • Levočské vrchy: neznačenou cestou z obce Brezovica smerom na Čiernu horu

• 3 ľudia (1 na pohovke, 2 na zemi s vlastnou podložkou a spacákom)

• v dedine Brezovica

• bez ohniska, bez okien a dverí