Útulňa

Vresovianka na Smrekovici

23.04.16
Branisko je pri pohľade do mapy rajom pre turistov. Mnoho skál, tiesňav, výhľadových bodov, krásnych lesov... A k tomu množstvo miest, kde sa dá stráviť noc pod strechou. Len máloktoré maličké pohorie má toľko zdokumentovaných búd a prístreškov. A hoci by to možno ani nebolo nutné, rád by som priblížil novovzniknutý prístrešok priamo na vrchole Smrekovica.

Smrekovica je najvyšším vrcholom pohoria Branisko a pravdepodobne aj najnavštevovanejším vrcholom horstva. Jeho vrchol ponúka široký rozhľad na Spiš. Na vrchu sa kedysi nachádzal drevený altánok, ktorý nebol k prenocovaniu veľmi vhodný, avšak jeho obnova bola priam neuveriteľná. Maličký altánok nahradil rozsiahly prístrešok s viacerými objektami v okolí.

O zámere, ani o ľuďoch, ktorí sa o stavbu postarali, neviem. Budem rád ak to niekto doplní do diskusie, nech im môžeme aspoň takto poďakovať za zveľaďovanie turizmu.

Samotný prístrešok má netradične veľké rozmery, čo je však škoda, že sa pri jeho stavbe asi viac myslelo na jeho duchovný účel ako na účel turistický. Samotný prístrešok má kvalitnú, masívnu konštrukciu, strechu, ktorá spoľahlivo ochráni pred dažďom a dve malé uzatvárateľné miestnosti po stranách, kde sa dá prespať. Nachádzajú sa v nich stoličky, stolík, vrcholová kniha, nejaké duchovné predmety využívané asi pri omšiach. Nečakajte však žiaden priestorový luxus. Človek dlhší ako 180 cm si nohy vo vnútri len ťažko vystrie a vedľa seba sa vyspia maximálne dvaja ľudia. Takže v oboch bočných miestnostiach sa vyspia v zákryte a za dverami maximálne 4 menší ľudia s vlastnou podložkou a spacím vakom. Ak vám stačí len strecha nad hlavou, tak v samotnom prístrešku sa vyspí viac ako 10 ľudí.

Hneď oproti prístrešku sa nachádza ďalší, menší altánok, ktorý je kvalitne zastrešený, ale nekrytý ani z jednej strany. Tu sa tiež pohodlne vyspí na zemi aj desiatka ľudí. Takže priestoru na prenocovanie je dostatok. Úplným luxusom je drevená latrína s pisoárom vo vnútri. Priamo pred prístreškom sa nachádza ohnisko a množstvo lavičiek na posedenie.

Studnička sa blízko vrcholu nenachádza. Pre vodu si treba zísť po žltej značke smerom ku Kravcovej alebo po modrej značke k prameňu Veľkej Svinky.

Vresovianka na Smrekovici 26/04/16 12:13 4 príspevky

Túra Pralesy Skalná Alpa a Jánošíkova kolkáreň Ráno sa budíme, až keď Slnko ohrieva stany na teplotu, že sa v nich nedá vydržať. Času máme dosť, celý deň pred sebou ale ja, ako vždy, mám v sebe nekontrolovateľnú túžbu vyraziť čím skôr, čo ospalým kamarátom lezie na nervy. Skorý ranný entuziazmus schladí spŕška nepekných zaspaných pohľadov a nadávok z hlbín stanov. To sa však mení po raňajkách. Všetci sa tešíme na nové, málo známe časti veľkofatranských pralesov. Dnes sa ocitneme s doprovodom z OZ Jantárová cesta uprostred krásneho pralesa Skalná Alpa a neskôr v Jánošíkovej kolkárni. 10/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Túra Spoznávanie veľkofatranského pralesa Smrekovica Navštíviť prales nie je až tak nemožné, ako sa bežnému človeku zdá. Prales je zvyčajne chápaný ako hustá džungľa v oblastí rovníka, niekde v Južnej Amerike alebo v Afrike. No prales nájdeme aj v našich horách. A tak k tomu stačí trocha voľného času a chuť spoznať les zvnútra a nesústrediť sa výhradne na najviac vyhľadávaný cieľ turistiky – výhľady a vysoké štíty. 03/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Túra Apuseni - čarovná tiesňava Cheile Galbenei Celé roky sme sa počas našich potuliek slovenskými horami dohodovali na tom, že konečne vyrazíme na turistiku do Rumunska. A keďže sme všetci z východu, hľadali sme zaujímavú lokalitu, ktorá bude čo najbližšie Slovensku. Voľba padla na pohorie Apuseni a krasovú oblasť Padis a ako vhodný čas sme si vybrali začiatok mája. O oblasti je na internete veľké množstvo informácií a plánovanie teda nebolo náročné. 19/03/19 Stanislav Ďurica Svet

Ferrata Berchtesgadenské Alpy – Hochthrony a Rauhenkopf Keď pôjdete diaľnicou popri Salzburgu, naľavo od cesty zbadáte vysoký kopec. Je to Salzburger Hochthron, najsevernejší výbežok Berchtesgadenských Álp. Už dlhšie som plánoval, že naň vyleziem, ale podarilo sa mi to až teraz. Pozrel som sa aj na Berchtesgadener Hochthron, najvyšší kopec na hrebeni, a na Rauhenkopf, čo by mal byť najkrajší “balkón” nad Berchtesgadenom. dnes Martin Knor Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Podcast Pacific Crest Trail s Filipom Valúchom (trojdielna miniséria) Diaľkové trasy sú dnes populárne. Nedávno sme sa v HIKING podcaste rozprávali s Julkou, ktorá prebehla Cestu hrdinov SNP za 12 dní. Teraz vám v trojdielnej podcastovej minisérii spolu s Filipom Valúchom predstavíme 4265 kilometrov dlhú Pacifickú hrebeňovku, tzv. PCT. Filip diaľkovú trasu z mexicko-americkej na kanadsko-americkú hranicu cez Kaliforniu, Oregon a Washington prešiel tento rok za 136 dní. včera Ľubomír Mäkký Svet
Túra Cez Hrádok na Čertove chodníky vo Vtáčniku Sú miesta, na ktoré chodíme radi. Neprekáža nám, aj keď je to niekoľkokrát za rok. Miestne príslušný genius loci zabráni, aby sa nám to zunovalo. Jedným takým je Hrádok nad Bystričianskou dolinou. Magické miesto, známe hlavne skalolezeckej verejnosti. Ja síce z výšok mám skôr závrate, neprislúcham k tejto spoločnosti, no je to tiež turisticky veľmi atraktívna oblasť aj pre bežného návštevníka. Bola viackrát spomínaná na Hikingu ako zaujímavá časť pohoria Vtáčnik. včera Vladimír Mikuš Vtáčnik

Vresovianka na Smrekovici 26/04/16 12:13 4 príspevky
    • Branisko: priamo na vrcholovom bode Smrekovica
    • 4 ľudia v zákryte v uzatvareteľnej miestnosti, cca 20 ľudí v otvorených prístreškoch s vlastnou podložkou a spacím vakom
    • žltou značkou pri Kravcovej alebo modrou značkou k prameňu Veľkej Svinky
    • vonkajšie ohnisko, lavičky, latrína, vrcholová kniha