Krásavica Poludnica
Krásavica Poludnica Zatvoriť

Túra Muránska Poludnica – prírodný klenot planiny

Pekný prechod dvomi prírodnými rezerváciami, kde vás zavedieme na krásnu vyhliadku muránskej Poludnice. Pokocháte sa pohľadom na nádhernú prírodu a načerpáte životnú energiu. Dúfam, že tieto miesta zostanú aj naďalej chránené a zvieratá nech tam majú svoj pokoj.

1 deň
leto – 03.08.2015
Slovenské rudohorie: Spišsko-gemerský kras - Muránska planina (Národný park Muránska planina)
vodojem pod Bobačkou
sedlo Predná hora (bus, parkovanie pri križovatke)
Muránska Huta (bus, parkovanie pri zastávke)
» č.1105 Muránska planina (1:50.000)

Sedlo Predná hora – Wesselenyiho jaskyňa – Veľká lúka-Piesky - Jaskova muka – Poludnica – Veľká lúka-Piesky - Veľká lúka – Pod skalou – Muránska Huta – sedlo Predná hora

Boli sme ubytovaní v peknej dreveničke v dedinke Šumiac priamo pod majestátnou Kráľovou hoľou. Naraňajkovali sme sa v tradičnej kuchynke a dobre posilnení sme sa odviezli autom do sedla Predná hora. Obdivovali sme peknú muránsku prírodu, nad Muránskou Hutou bolo vidieť vežičky kaštieľa Predná hora. V sedle sa nachádzajú nádherné mohutné pamätné lipy ako spomienka na pánov hradu Muráň.

Vybrali sme sa žltou značkou, ktorá vedie muránskou divočinou cez chránené územie Šiance, ktoré sú národnou prírodnou rezerváciou vyhlásenou v roku 1999 s výmerou 132 hektárov. Je to významná botanická, zoologická a geomorfologická lokalita Muránskej planiny. Vstúpili sme do obrovského báňu s hustou trávou a kríkmi. Cítila som sa tu ako v džungli a bolo vidieť, že tadiaľ veľa turistov nechodí. Chodník bol značený dosť slabo aj sme stratili značku. Stúpali sme lesom popod tajomné skaly i pomedzi popadané stromy. V lese bolo chladno a ranné hmly vytvárali tajomnú atmosféru divočiny. Chodník bol úzky a stále sme sledovali po pravej strane zaujímavé skalné hradby, skalné skrýše ako stvorené pre medvedí brloh. Nakoniec sme zostúpili strmým svahom a mali sme šťastie, že sme našli značku. Vstúpili sme do ďalšej húštiny a len som si pospevovala: "Na Kráľovej holi..." aby som na seba upozornila obyvateľa lesa - medveďa hnedého, ktorý má dobré podmienky na život v tunajšej divokej prírode.

Prekračovali sme popadané stromy a obdivovali sme machové skaly. Bučiny, dubiny a javory boli doplnené peknou kvetenou. Nachádzajú sa tu buky dosahujúce obrovské rozmery. Zbadala som vzácneho, zákonom chráneného chrobáčika - fúzača alpského, ktorý sa vyskytuje v prirodzených lesoch. Serpentínovým chodníčkom sme sa dostali k Wesselenyiho jaskyni. Dutina je dlhá 16 metrov a bola nazvaná podľa panovníka Muránskeho hradu - Františka Vešeléniho, z čias rozkvetu Muránskeho hradu v polovici 17. storočia.

Jaskyňa ukončila našu prechádzku divočinou a ďalej sme sa napojili na náučný chodník k Veľkej lúke. Kráčali sme lesnou cestou a začuli sme tesára čierneho ako klepká a ošetruje suchý strom až sa to v celej hore ozývalo. Na Veľkej Lúke, časť Piecky sme si prečítali veľmi peknú náučnú tabuľu o medveďovi hnedom, ktorú nafotil Michal Kalaš, riaditeľ Správy Národného parku Malá Fatra, ktorý robí zaujímavé prednášky o medveďoch. Bolo teplé letné počasie, tak sme si sadli do tieňa a obedovali sme šumiacky ovčí syr, oštiepok a slaninku.

Dobre najedení sme išli asfaltovou cestou a okolo nás boli vysokánske kvety. Z chodníka sme pozorovali výhľad na skalné bralo Cigánka s hradom Muráň. Prechádzali sme lesnou cestou až sme prišli ku zrubu Maretkiná. Nenápadný smerovník označoval 10 minút k vyhliadke Poludnica. Poludnica je zároveň národná prírodná rezervácia vyhlásená v roku 1984 s výmerou 330 hektárov. Ochraňuje krasový reliéf a biotopy vzácnej flóry a fauny Muránskej planiny. Územie predstavuje pravostrannú bralnatú stráň Dolinského potoka, rozčlenenú skalnými žľabmi a roklinami. Vyskytuje sa tu veľké množstvo chránených rastlín, územie patrí medzi významné botanické a zoologické lokality Slovenska s pozoruhodným krasovým reliéfom. V rezervácií sa vyskytuje tis obyčajný na skalnej stene Tatárky. Na bralách planiny sa vyskytuje lykovec muránsky - symbol planiny. Obrovský skalný útes Poludnica, vynárajúci sa z hustého lesa pri niekdajšej horárni Maretkiná, je najkrajšou a najznámejšou vyhliadkou Národného parku Muránska planina. Otvára sa z nej polkruhový výhľad južným smerom.

Lykovec muránsky je treťohorný relikt a endemit s výskytom jedine na Muránskej planine. Je chránený zákonom a rastlina je zapísaná v Červenom zozname rastlín Slovenska ako ohrozený druh.

Kráčali sme pekným lesíkom, až sme sa dostali k vytúženej Poludnici. Obrovské skalné steny a na okrajoch skál rástli borovice. Stáli sme ďalej od okraja a mali sme rešpekt z výšky. Treba si tu dávať pozor, lebo stačí chybný krok a letíte dolu zo strmej skaly. Sadla som si na skalu a vnímala som krásu pohľadov na obec Muráň a kopce Slovenského rudohoria. Letecký pohľad ako z vtáčej perspektívy vo mne ešte bude dlho uložený. Ťažko sa mi slovami vyjadruje pocit, ktorý som tu zažila. Stačí len ticho vnímať krásu prírody a slová sú zbytočné. Je to magické miesto.

Cestou späť sme vegetili na Veľkej lúke a pozorovali sme noriky muránske, ktoré voľne klusajú po obrovskej pastvine. Veľká lúka je vysoko položená krasová lúka s početnými krasovými javmi. Počas SNP krasové jamy zarovnali pre vytvorenie poľného letiska. Chov koní na Muránskej planine sa začal vybudovaním žrebčína na Veľkej lúke v roku 1950. Huculský kôň bol v roku 1979 zaradený do chráneného genofondu pôvodných a primitívnych plemien hospodárskych zvierat a za účelom jeho záchrany a rozvoja jeho chovu vznikla v roku 1994 Medzinárodná federácia huculského koňa. Huculský kôň je nenáročný a odolný kôň schopný sa prispôsobiť tvrdým horským podmienkam.

Z lúky sme odbočili na malý lesný chodníček a predierali sme sa hustou mladinou zarastenou vysokánskou trávou a okolo nás poletovalo plno včiel. Záverečné klesanie viedlo popri nádhernom Hutianskom potoku s vodopádikmi. V Muránskej Hute som odfotila pekný kostol so zelenou strechou, ktorý ukončil naše putovanie dvomi rezerváciami, ktoré mali nádych poriadnej divočiny.

Rozhodli sme sa ešte navštíviť krásny kaštieľ (zámoček) Predná hora, ktorý sa nachádza na peknom mieste obkolesený zeleným parkom a pár minút odtiaľ je poľovnícka drevená vila. Kaštieľ na Prednej hore dal postaviť Ferdinad Coburg, v tom čase bulharský cár. Od roku 1973 sa zmenil na protialkoholickú liečebňu. Neskôr k protialkoholickej liečbe pribudla liečba drogových závislostí.

Krásnu túru sme si vychutnali v našom obľúbenom salaši Zbojská, kde sme si pochutnali na výbornej cesnačke a chutnom oštiepku so zemiakmi. Pozdravili sme sa s domácimi a nakúpili sme ovčie výrobky. Vychutnávali sme si tunajšiu príjemnú atmosféru, ktorú nám spríjemňovali pasúce sa ovečky a pokojné psíky.

Zaujímavosti v okolí

• Hrdzavá dolina,
  • Martinova dolina,
  • Náučný chodník Muráň - Muránsky hrad,
  • Stolica (1476 m) - najvyšší bod Slovenského rudohoria a Stolických vrchov,
  • Tisovec: Hradová a náučný chodník Tŕstie,
  • Šumiac – Kráľova hoľa (1946 m) a súkromné múzeum zvoncov a spiežovcov Mikuláša Gigaca,
  • Šumiacka dolina - drevená zrubová stavba (jedna z prvých sáun v strednej Európe postavená po 1. svetovej vojne).