Strážca zámku
Strážca zámku Zatvoriť

Túra Náučný chodník hradisko Molpír

Cestovanie v čase je snom ľudstva odnepamäti, avšak skutočnosť nasvedčuje tomu, že túžba ľudstva bude neuskutočniteľná. Ak by sa cesta časom niekedy niekomu podarila, stretávali by sme sa už teraz s turistami z budúcnosti. A keďže sami seba dôkladne poznáme, teda svoju mentalitu a náturu, určite by niekto z tých návštevníkov svoju identitu odhalil. Keďže nemáme rukolapné dôkazy, že návštevy z budúcnosti sú realitou, cestovanie časom nám „nehrozí“. Je tu však jeden spôsob, ako sa v čase aspoň myšlienkami preniesť do dávnych čias, kedy vládli králi, zem obrábali poddaní a čas plynul akosi inak. Tým spôsobom je možnosť navštíviť sídla dávnych vekov, dotknúť sa rukou pozostatkov tvorby našich predkov a aspoň vo svojej fantázii prežívať udalosti staré tisícky rokov. Poďte s nami na Molpír nad obcou Smolenice.

1 deň
jar – 28.03.2016
Malé Karpaty (CHKO Malé Karpaty)
Trnava (vlak, bus) - Smolenice (vlak, bus, parkovanie pri kostole)
» č.1079 Malé Karpaty, Červ. Ka… (1:50.000)

Molpír v Malých Karpatoch

Malé Karpaty pri Smoleniciach skrývajú vo svojich útrobách rozsiahle hradisko Molpír s rozlou asi 13 hektárov, ktoré vzniklo v 6. storočí pred našim letopočtom. Uvedomenie si, že pozostatky stavieb sú staré 2600 rokov, teda predčia aj dobu Ježiša Krista, nás uvádzajú do nemého úžasu. Hradisko Molpír leží na rovnomennom kopci Molpír, ktorý sa majestátne týči nad obcou Smolenice v okrese Trnava. Dostať sa k nemu je veľmi jednoduché. Od kostola v obci vedie k nemu náučný chodník s viacerými zastávkami.

Celé hradisko sa skladá z troch nádvorí. Opevnenie je postavené z voľne kladených kameňov, čo v porovnaní s dnešnými stavbami dáva dnešným technológiám vysokú „latku“ na prekonanie. Stavby sú typické pre staršiu železnú dobu – tzv. Halštatskú dobu. Stavalo sa totiž bez malty. Počas prechádzky sa dozviete o živote obyvateľov hradiska, dotknete sa dávnych stavieb, ktoré by mali o čom rozprávať, keby vedeli. V teréne sú dobre viditeľné pozostatky pevnostného opevnenia, obydlí, tavných pecí, veží, opevnených brán, obetísk alebo vodných nádrží vytesaných do skaly.

Archeologickým výskumom sa zistilo, že tu vládla vyspelá remeselnícka výroba spracovania železa a bronzu. Takisto sa našli dôkazy o významnom obchodnom duchu miesta. V čase rozkvetu tu žilo asi 800 ľudí, ale po styku usadlíkov so kalenderberskou a lužickou kultúrou bolo hradisko na začiatku 6. storočia pred Kristom zničené. Zánik sídliska bol pravdepodobne veľmi búrlivý vplyvom vojenského konfliktu, nakoľko sa v okolí valov z jednej aj druhej strany našlo obrovské množstvo kovových streliek.

Okolie Molpíra

Smolenice – Smolenický zámok – smer Jahodník – prameň – Náučný chodník Molpír – Smolenice

Navštíviť hradisko Molpír je naozajstným zážitkom, ale netreba ostať len pri ňom. Od kostola v dedine sa pohodlnou cestou dostanete až k Smolenickému zámku, kde sídli Slovenská akadémia vied. Zámok je pre verejnosť otvorený v letných mesiacoch, môžete si prezrieť útroby zámku a nádvorie. Bol prestavaný na začiatku 20. storočia a napriek historickému vzhľadu je celá veža z betónu. Na malom priestore sa tak snúbi dávna história s novovekom.

Od zámku sa môžete vybrať po žltej značke smerom na Jahodník, pričom obchádzate nádherné umelo vytvorené jazero plné žiab a kačiek. Na jar je plné vody, ale postupne počas leta vysychá a môže sa stať, že úplne vyschne. To sa týka aj jediného malokarpatského – Hlbockého vodopádu, ktorý v plnej kráse môžete v Hlbockej doline vidieť len na jar. Po rovnej ceste smerujeme na rekreačné stredisko Jahodník, ktorý však nie je našim cieľom. Asi po 2 km sa dostávame k prameňu, ktorý vyviera takisto v plnej sile len jar. Jeho sila bola v čase našej vychádzka taká obrovská, že voda z kameňa striekala do vzdialenosti 5 m. Avšak ako prejdú jarné dni, prameň bude slabnúť až sa na celé leto, jeseň a zimu odmlčí. Za prameňom sa nachádza oplotený vrt vody, okolo ktorého sa skrúca lesná cesta. Touto cestou sa púšťame smerom k hradisku. Dostávame sa na hrebeňovku vrchu Molpír, z ktorého sa nám naskytne úžasný výhľad na Hlbockú dolinu, záver Hlbockej doliny v Smoleniciach, vidíme Záruby, Havranicu a oproti Majdán. Nie kyjevský, ale náš – karpatský. Je to malá osada s pílou, ku ktorej tiež vedie turistický chodník.

Keďže je Veľkonočný pondelok, krásne jarné počasie, na hrebeni sa to len tak hemží ľuďmi. Dokonca aj naše dievčatá sa nevyhli korbáču, ktorý si so sebou priniesli niektorí turisti. Hrebeňovka na vrchu Molpír nie je náročná, nakoľko vrch má výšku 354 m. Vrchol je posiaty borovicami a drienkami, ktoré práve kvitli, zem pokrýval neskutočne farebný koberec jarnej hluchavky. Jahody sa tiež nedali zahanbiť a svoje kvety vytŕčali na obdiv. Skaly sú pokryté lišajníkmi, machmi, v škárach naďabíte na skalné ruže a rozchodníky. V lete a na jeseň sa tu dá nazbierať pamajorán, medovka a iné liečivky. Celé hradisko sa nachádza po ľavej strane chodníka, po pravej je len hlboká a kolmá stráň zvažujúca sa do doliny Hlboča. Na konci nás prekvapil otvorený výhľad na Smolenický zámok, Smolenice, dokonca bolo vidieť celú Trnavu ako na dlani. Z nórskych a dánskych fondov na záchranu historických pamiatok bola poskytnutá dotácia vo výške cez 200 000,- € na obnovu hradiska, za tieto peniaze boli odstránené všetky náletové dreviny v okolí a odkryli sa tak majestátne výhľady spolu so zachovanými základmi opevnenia. Doslova dych vyrážajúci pohľad.

Na konci hrebeňa sa chodník stáča dolu. Prechádzame okolo pozostatku okrúhlej veže, míňame opevnenú bránu, sledujeme majstrovskú prácu dávnych predkov – stavbárov. Predstava, že bariéry tu stoja už 2600 rokov, bez použitia lepiaceho materiálu, v stave a pozícii ako boli vystavené, v nás vyvoláva obrovský obdiv a úctu. Zostupom do dediny míňame archeologické vykopávky, ktoré odhalili základy opevnení. Boli široké viac ako meter a spotreba materiálu musela byť obrovská. Bohužiaľ, bol materiál počas rokov pravdepodobne miestnym obyvateľstvom rozobratý a použitý na výstavbu iných sídiel.

Pomaly schádzame do dediny okolo miestneho cintorína a kostola. Medzi stromami sa prebleskujú steny kalvárie, ktoré sú v čase našej návštevy hodne obliehané. Pri kostole sme natrafili na krásny skvost v podobe obrovskej, imelom obalenej lipy, ktorej obvod odhadujeme na 5 až 6 m. Z vnútra je dutá, ale celý strom je dôkladne arboristicky ošetrený. Má teda šancu, že sa na jeho kráse pokochajú aj ďalšie pokolenia.

Našu túru zakončujeme v dedine na dobrej balkánskej zmrzline. Dopriali sme si každý štyri kopčeky lahodných ovocných chutí, obzerajúc si pritom Molpír odspodu. Veľa informácii o výskyte hradiska tu nevidíme, dokonca ani niektorí miestni nevedia, čo tam na kopci je (bolo). Na internete sme našli stránky, ktoré o hradisku veľmi zaujímavo prinášajú informácie. Odporúčame si pozrieť www.archeologiask.sk a www.hradiska.sk, kde nájdete všetky potrebné a dostupné informácie o lokalite.

Hradisko Molpír je možné zahrnúť do rozlične zvolených túr v okolí Smoleníc. Nakoľko smerovníky vás z lesných cestičiek na vrch nenavádzajú a ani neupozorňujú, riaďte sa podľa máp. Ak pôjdete po žltej značke z Jahodníka do Smoleníc alebo opačne, alebo budete zostupovať po zelenej zo Zárub a cez Čertov žľab, potom po modrej ku zámku, hradisko Molpír máte vždy po ceste, schované v húštine. Skúste teda pred prameňom odbočiť za oplotený vodný vrt a ocitnete sa v dávnej minulosti dýchajúcej tajomnosťou. A možno sa ocitnete na chvíľu aspoň imaginárne v minulosti, ktorá sa nevtieravým spôsobom vryje do pamäti.