Zrúcanina Brekovského hradu
Zrúcanina Brekovského hradu Zatvoriť

Túra Hrad Brekov a NPR Humenský Sokol

Jar sa blíži míľovými krokmi a turisti začínajú ožívať tak ako príroda. Nehovoriac o tých, ktorí aj počas zimy neodkladajú turistické topánky a žijú turistikou. V kluboch sa začína s akciami a otvorením 100 jarných kilometrov. Niečo také som potreboval tiež na oddych po dvoch túrach cez týždeň. Jednoducho povedané, oddychovku a trocha spoločnosti, ale aj niečo spoznať a tiež sa stretnúť s priateľmi.

1 deň
jar – 13.03.2016
Vihorlatské vrchy (podcelok Humenské vrchy)
pramene Majo a Pišta pod Brekovským hradom
Brekov (vlak, bus, parkovanie pri cintoríne)
Humenné-Podskalka (vlak, bus, parkovisko vedľa hotela na Podskalke)
» mapa momentálne nie je v ponuke

Nespočetnekrát som cestoval okolo alebo cez dedinu Brekov, ale ešte som nenavštívil zrúcaninu hradu Brekov. Vždy som ho obdivoval z okna auta alebo vlaku, dokonca aj z túr v okolí. Preto som veľmi neváhal nad akciou, ktorú usporiadali turisti zo Strážskeho a Michaloviec. Určite to nebude nič náročné a trocha spoznám okolie a stretnem sa s priateľmi.

Je nedeľa a pekný slnečný deň, aj keď trocha veterný. Števo má čaká na dohodnutom mieste a už sa presúvame smerom na Strážske a potom do dediny Brekov. Pod hradnou zrúcaninou otvoria miestni turisti každoročnú akciu 100 jarných kilometrov. Viac-menej je to spoločenská udalosť, tak na doobedie. To som ešte netušil, že sa nám dnešný výlet trocha pretiahne a budem mať možnosť vidieť jedno veľmi pekné miesto, o ktorom som uvažoval - NPR Humenský Sokol.

Len nedávno sme mali možnosť spoločnej akcie s Prvým Michalovským KST v našej časti Slanských vrchov, a to výstupu na Bogotu cez časť Čerepeš. Práve s Ivanom som sa tu stretol, a keď sa ma pýtal, čo dnes máme v pláne, tak som povedal, že som sa rozhodol len tak si trocha oddýchnuť a spoznať niečo nové, porozprávať sa s priateľmi, že som neuvažoval nad niečím na celý deň. Vraj idú ešte po Brekove do Humenného na náučný chodník Humenský Sokol. O tom som počul, a tak som vôbec nerozmýšľal a už to zo mňa vyšlo: "Môžeme sa k vám pridať?" Odpoveď bola že samozrejme áno, a tak sme sa mali na čo tešiť.

Trocha odbočím, ale pre článok som sa rozhodol aj napriek tomu, že len nedávno o hrade Brekov bol na Hikingu publikovaný iný. My sme si trocha poprezerali aj okolie kameňolomu a pozreli sa k Brekovskej jaskyni, ktorá sa objavila pri ťažbe v kameňolome a potom samotný Humenský Sokol stál tiež za námahu. Skutočne tam bolo nádherné prírodné prostredie z Humenských vrchov, časti Vihorlatského pohoria.

Brekovský hrad a jaskyňa

Brekov - Brekovský hrad - Veľká Artajama - Brekovská jaskyňa a späť

Auto parkujem pri brekovskom kostole a kráčam ulicou smerom nahor k odbočke k cintorínu. Odtadiaľ sa dostanem alejou Mateja Korvína až na lúku pod hradom s prístreškom, kde je zopár zanietených turistov. Prístrešok je ohradený a sú pri ňom dva pramene s menami Majo a Pišta. Odtiaľ je to len na skok pod hradnú bránu.

Hradná zrúcanina je situovaná nad obcou Brekov vo výške 280 m, pod vrchom Klokočiny. Prvé zmienky o gotickom hrade sú z roku 1307. Slúžil na ochranu uhorsko–poľskej cesty. Prví majitelia boli Pethinyiovci, potom ho mali od roku 1317 vo vlastníctve Drugethovci. V roku 1684 ho dal Imrich Tokolyi zbúrať. Pod hradom je malé múzeum, v ktorom sú umiestnené vykopávky z okolia. Dávnejšie tu stalo tiež stredoveké hradisko. Je vidieť, že sa pre záchranu pamiatky urobilo veľmi veľa. Je to tu vyčistené a pekné výhľady sú smerom k Vihorlatským vrchom a Humennému a tiež k Bukovským vrchom či Poloninám. Informačne tabule podávajú dostatok informácii o lokalite.

Na hradnom vrchu ešte jedna prírodná zaujímavosť - kameňolom, v ktorom počas ťažby bola vo vrchnej polohe odkrytá Brekovská jaskyňa, ku ktorej sa dá dostať pekným chodníkom. Ideme sa tam pozrieť, nie je to ďaleko, možno 500 m južným smerom. Najprv sa dostaneme k oplotenej diere s názvom Veľká Artajama - 48 m možno až 85 m hlboká. Je spojená s Brekovskou jaskyňou a Malou Artajamou. Jaskyňa sa objavila v lete v roku 1989 po odstrele v kameňolome. Od roku 1992 je uzavretá mrežou. Je v nej niekoľko menších a väčších dómov. Najznámejšie sú: Holubí s rozmermi 7 x 5 m a Blativý 5 x 15 m. Prebehli tu nejaké speleologické prieskumy.

Vraciame sa späť na lúku pod hradom, lúčime sa s priateľmi, ktorí v pohode oddychujú a opekajú si pri prístrešku. Schádzame alejou k autu, aby sme sa presunuli o niekoľko km smerom nad Humenné. Z mesta smerujeme do rómskej časti prezývanej Podskalka v smere Chlmec a Porúbka. Parkujem autá na parkovisku pri hoteli Na Podskalke, kde je na protiľahlej strane cesty vchod a začiatok náučného chodníka Humenský Sokol. Na ňom strávime druhú časť dnešného pekného a slnečného dňa. Vraj by už mali kvitnúť poniklec veľkokvetý, tak sa dáme prekvapiť.

NCH Humenský Sokol

Humenné, časť Podskalka - Humenský Sokol - Červená skala - Dúpna jaskyňa - Podskalka

Hneď na druhej strane cesty po vstupe do lesa je informačná tabuľa o NPR Humenský Sokol a o náučnom chodníku. Rozprestiera sa v katastroch mesta Humenné a dedín Ptičie, Chlmec a Jasenov s rozlohou 241,5 ha. Rezervácia bola vyhlásená v roku 1980 a člení sa na zóny A, B, C a D. Sú v nej chránené spoločenstva dubových bučín, drieňových dúbrav, popínavých rastlín a ďalšie druhy flóry a fauny. Súčasťou sú vápenaté pieskovcové zlepence a jaskyne. V roku 1993 vznikol náučný chodník s prírodovedným a ochranárskym zameraním v dĺžke 3,5 km a prevýšením 257 m. Má desať stanovíšť, o ktorých je písané len na začiatku, ďalej sú len označené číslom pri značke chodníka.

Pokračujme stúpaním a samozrejme majme oči otvorené pre to, čo nás cestou osloví. Obdivujem prvé skaly a kvety, ktoré sa nám objavujú, prechádzame bučinami, drienkovými dubinami a okolo popínavých rastlín až na hrebeň, kde sa chodník stáča na juh. Vpravo je vidieť skalu, ktorú si idem obzrieť. Následne pokračujem za priateľmi smerom k najvyššiemu bodu - Červená skala (447 m). Na južnej strane sa objavujú prvé poniklece veľkokveté. Skutočne nádherné kvietky, krásne fialové samostatne alebo aj v skupinkách. Dokonca je niekoľko jedincov v bielom farebnom prevedení. Vydriapeme sa aj na vrchol Červenej skaly a scenéria je neskutočne nádherná. Kruhový výhľad pri stopercentnej viditeľnosti musí byť úžasný. Dole ako na dlani je mesto Humenné, na východ Vihorlatské vrchy so svojimi vrchmi - vyhasnutá sopka Vihorlat, pod ním vpravo Kyjov, vľavo zas Motrogon a Sninský kameň a na juhu sa objavuje Jasenovský hradný vrch a rovnomenná dedina na úpätí. Bukovské vrchy, Ondavská vrchovina a Poloniny. Dediny Ptičie, Chlmec a bývalá nemocnica na Podskalke. Výhľad zhora určite stál za námahu i za presvedčenie od priateľov.

Po oddychu a nádhernom výhľade pokračujeme ďalej hrebeňom k miestu, kde chodník odbočuje nižšie okolo skalného útvaru k Dúpnej jaskyni. Je niečo cez 30 metrov dlhá. Odtiaľ je ešte vpravo po hrebeni vidieť nejaké skalné zoskupenie, ale nie už tak výrazné, a tak tam ani nejdem. Od jaskyne sa vraciame k vrcholu hrebeňa, potom prechádzame na druhú stranu, kde začíname schádzať dolinou stále nižšie až k studničke. Od prameňa je to dole len pár metrov, možno niečo cez 100 a je tu lúka s výhľadom na Vihorlat. Pokračujem po chodníku okrajom lesa, občas sa objaví nejaká skalka, ale už nič výrazné. Nad lúkou je chatka s posedením a potom nejaký ranč. Medzi kvetmi sa objaví niekoľko snežienok a za rančom vstup na náučný chodník, čím sme uzatvorili jeho celú trasu. Musím hneď povedať, že 3,5 km nám ukázalo nevšednú krásu.

Ani sa mi nesnívalo, že prežijem tak nádherný deň v krásnej prírode Humenských vrchov. Prvá časť nás obohatila o históriu, ale aj o nové poznanie okolia hradu Brekov s jeho jaskyňami. V poobedňajšej časti bolo ešte krajšie obohatenie v NPR Humenský Sokol a na jeho náučnom chodníku. Skutočne aj napriek sebazapreniu to stálo za námahu. Na to sú priatelia, aby poradili a ukázali zákutia, ktoré poznajú a podelili sa s nimi. Veď je potrebné zdieľať spoločne turistické zážitky, ktoré nás nesmierne obohatia o krásne duševné pocity, z prírodnej nádhery okolo nás. Musíme sa naučiť vnímať prírodu očami a zároveň srdcom. Potom sa nám za to odmení plným priehrštím krásy, ktorú sa nám pokúsi ukázať.