Xsocks Trekking Merino Light
Xsocks Trekking Merino Light Zatvoriť

Predstavenie Ponožky X-Socks Trekking Merino Light

Merino sa v outdoore už dávnejšie udomácnilo a momentálne ho vnímame najmä cez funkčné spodné prádlo. Môj prvý kontakt s vlnou však bol v prvých turistických ponožkách, ktoré mali vlnu ako súčasť zmesi. Boli to ponožky za vtedy horibilných 800,- Sk a šetril som na ne pekelne dlho. Osvedčili sa, fungujú dodnes a hoci som odvtedy vyskúšal kadečo, v ponožkách vyhľadávam práve zmes vlny a umeliny. Také sú aj nové turistické X-socks.

Výrobca
Materiály
55 % merino vlna, 28 % nylon, 14 % polypropylen, 3 % elastan
Farebné kombinácie
čierna so šedými a oranžovými prvkami
Páči sa mi
materiálová skladba, konštrukcia, komfort nosenia, nesmrdia, asymetrický tvar
Nepáči sa mi
nadčlenková časť by mohla pevnejšie držať
Infocena
28 €
Obchody
X-Bionic Eurovea, Bratislava
X-Bionic Sphere, Šamorín

Materiály

Najviac zastúpeným materiálom je merino vlna, ktorej je 55%. Nasleduje 28 % nylon, 14 % polypropylén a 3 % elastan. Vlna je tu v dvoch vyhotoveniach – klasická merino vlna (35 %) a DuraWool (34 %). Ten druhý variant je mix s polypropylénom, ktorý zabezpečuje lepší odvod vlhkosti, lebo merino pri väčšej zátaži nestíha. Nylon je tiež v dvoch vyhotoveniach – klasický pre zachovanie správneho tvaru a trvácnosti (21 %) a vo forme dutého vlákna Robur (7 %).

Dizajn a koštrukcia

Obal vás hneď ohúri množstvom detailov o tom, ktorá časť ponožky je k čomu určená alebo proti čomu bojuje. Taktiež nájdete informácie o tepelnom profile nohy, či ocenenia, ktoré značka získala. Keď sa do toho všetkého ponoríte, získate pocit dobre investovaných 28 eur a tešíte sa na najbližšiu túru. Skeptik si neodpustí poznámku, že značka to s marketingom celkom dobre vie.

Či ste priaznivec alebo skeptik, faktom ostáva, že materiálová skladba je vyvážená. Dáva do popredia merino vlnu, no nie ortodoxne. Keby jej bolo viac, mohli by sa prejaviť nevýhody ako strácanie tvaru, či horší odvod potu. Preto je doplnenie nylonom, polypropylénom a elastanom dobrou voľbou. Keď si prechádzam ponožky, ktoré najradšej nosím, vlna máva zastúpenie od 35 do 60 percent.

Tvar ponožiek je asymetrický a preto majú rozlíšenie pravej a ľavej. Je to dobré jednak preto, že dizajnér môže presnejšie umiestniť jednotlivé zóny a jednak preto, že počas nosenia dochádza k prispôsobovaniu tvaru. Na druhej strane, pokiaľ ponožku na nejakom neštandardom mieste viac zaťažujete, tak môže dochádzať k rýchlejšiemu opotrebovaniu, lebo náhodne nestriedate pravú a ľavú.

Rozloženie zón je orientované na zamedzenie tvorby otlakov – jednak odvodom potu a taktiež hrubšími a mäkšími zónami v miestach, kde sa často otlaky robia. Teda v oblasti prstov a v oblasti päty. Tiež achilovka má svoju zónu. Celá nášľapná časť je hrubšia a zas oblasť priehlavku tenká. Z pohľadu konštrukcie všetko tam, kde by ste od funkčnej ponožky v tejto cenovej kategórii očakávali. Dizajnér pri návrhu jednoznačne rozmýšľal.

Určenie

Testované ponožky sú vo variante light – to však nie je odkaz na tepelný komfort, ale na hrúbku ponožiek. Keďže do vysokých topánok sa trojsezónne hodia viac ponožky so strednou hrúbkou a do zimných podmienok ešte hrubšie, hlavným určením týchto ponožiek sú turistické a ferratové polovičky, prípadne approach obuv.

Prvé dojmy

Ponožky nosím približne mesiac a výlučne v polovičkách. Doterajšie skúsenosti sú dobré a kým teplota príliš nestúpla, komfort je na dobrej úrovni. Vyložene do horúcich podmienok pre prevahu merino vlny tieto ponožky vhodné nebudú. Trochu mi prekáža, že časť nad členkom trochu horšie drží na mojej tenkej nohe. Vo vnútri topánky je všetko na svojom mieste, nezhŕňa sa ani inak neposúva – to je dosť dôležité, aby som nedostal otlaky.