Turisticky zamerané X-Bionic tričko do letných podmienok
Turisticky zamerané X-Bionic tričko do letných podmienok Zatvoriť

Predstavenie Termotričko X-Bionic Trekking Summerlight

Minulé leto bolo aj na horách mimoriadne horúce a už teraz sa ukazuje, že tohtoročné bude asi na tom podobne. Prvá vrstva je v suchom a teplom počasí zároveň jedinou, preto musí spĺňať viacero funkcií. V rámci možností by v tričku nemalo byť teplo. Malo by odvádzať pot tak, aby nás občasný poryv vetra príliš neprefúkol na citlivých partiách. Zároveň by malo byť dostatočne odolné, aby ho nepoškodilo časté nosenie ťažkého batoha, či predieranie sa kosodrevinou. O toto všetko sa snaží termotričko X-Bionic Trekking Summerlite a zároveň pridáva snahu predchádzať prehriatiu organizmu.

Výrobca
X-Bionic
Model
Trekking Summerlight
Typ
funkčné tričko
Materiály
polyamid (86 %), elastan (12 %), polypropylén (2 %)
Farebné kombinácie
biela, čierna
Páči sa mi
hmotnosť, reglánový strih, príjemné na nosenie, rôzne funkčné zóny, antibakteriálna úprava
Nepáči sa mi
na začiatku stiahnutý pocit, dlhšie schne
Infocena
79 €
Obchody
X-Bionic Eurovea, Bratislava
X-Bionic Sphere, Šamorín

Tričko je k dispozícii v čiernej a bielej farbe a hoci bielym tričkám príliš nefandím, do teplých letných podmienok je pre mňa z funkčného hladiska jedinou rozumnou voľbou. Veľkosť sa pomerne ľahko vyberá, keďže tričko je veľmi elastické a možnosti sú len tri – S/M, L/XL, XXL. Som dosť chudý, no vysoký a preto som skúšal prvé dve možnosti a nakoniec som si vybral L/XL a to najmä z dôvodu dĺžky. Do šírky som nevnímal veľký rozdiel. Ako je na tom XXL verzia netuším, je to mimo môj zorný uhol.

Tričko má strednú kompresiu, no aj tak sa v ňom spočiatku cítite ako Exupéryho slon. Po chvíli to prestanete vnímať a ostane len na turistu nezvyčajná estetika. Navyše, musíte si tričko zakasať do nohavíc, prípadne až do treniek, lebo inak sa samovoľne vyhŕňa.

Balenie

V outdoore nie je zvykom sa príliš zapodievať balením, no pri X-Bionicu treba urobiť výnimku. 80-eurové tričko s krátkym rukávom sa dodáva vo vskutku luxusnej krabici. Eko-skeptikov hneď na prednej strane uzemní informáciou, že takto chráni životné prostredie, lebo nerobí katalógy, ale veľký obal slúži zároveň ako komunikačný kanál – ide o tzv. E.CO koncept. Toto tvrdenie podopiera zisk ocenenia Green Good Design Award.

Takže, tričko dostanete vo vskutku veľkej papierovej krabici, ktorá sa doširokva otvára a poskytuje veľký priestor pre ilustrácie a informačné texty. Kto vie anglicky a zároveň ho zaujíma každý detail, môže si ešte pred prvou túrou svoj nákup aj takto vychutnať. Však posúďte z fotiek.

Kvitujem snahu odkomunikovať všetky vlastnosti produktu, pretože v outdoore – najmä pri batohoch – človek občas nechápe, čo ktorým detailom mal dizajnér na mysli.

Koncept

Základným princípom, s ktorým operuje X-Bionic je, že pot síce odvádzať treba, no úplne sa ho zbavovať a čo najrýchlejšie ho odpariť nie je najlepší nápad. Pot má totiž dôležitú termoregulačnú funkciu, ochladzuje telo a tým ho chráni pred prehriatím. Vychádza z predpokladu, že pokiaľ všetok pot prostredníctvom funkčného prádla odparíme príliš rýchlo bez efektu ochlanenia, telo na to zareaguje ešte intenzívnejším potením. Okrem prehrievania tak dosiahnete navyše aj silnú dehydratáciu.

Preto majú tričká v zónach, kde sa človek najviac potí, "pasce na pot". Tie síce pot odvedú od tela, ten sa ale zároveň hneď neodparí a ochladzuje telesné jadro. Pokiaľ sa však telo ešte nepotí, tak vďaka tomu, že v tejto oblasti je látka zdvojená, lepšie chráni pre chladom. Takéto zóny nájdeme v náprsnej oblasti, v podpazuší a na chrbte. Miernym negatívom je, že efekt pomalšieho schnutia funguje nie len keď to má svoj zamýšľaný význam, ale aj keď tričko sušíte napríklad po vypraní, či na chate počas noci.

Ostatné časti trička sú navrhnuté tak, aby sa pot čo najskôr odviedol a neprekážal. Sú tu zároveň aj zosilnené zóny, ktoré rátajú s nosením batoha – ide o oblasť ramien a bedier.

Materiály a vyhotovenie

Trekking Summerlight má síce množstvo rôznych zón, no švov má málo. Strih je reglánového typu a rukávy sú prišité plochým švom. Lem okolo krku je mierne do V, čo je na športové tričko trochu nezvyčajné.

Materiálovo ide o zmes rôznych umelých vlákien. Prevláda polyamid (86 %), ktorý je doplnený elastanom (12 %) a polypropylénom (2 %). Skladbe zodpovedá aj ohmatový pocit, ktorý je čisto umelinový. Komu to prekáža, nech sa radšej tomuto tričku vyhne. Ja s tým problém nemám – v pohode zvládnem aj škriabavejšie merino aj komplet umelinu.

Prvé skúsenosti

Tričko mám od začiatku apríla a v tropických teplotách ho doposiaľ (našťastie) nebolo možné vyskúšať. Doterajšie testovanie prebiehalo pri teplotých medzi 10 a 23 °C. V nižších teplotách som ho nosil pod cyklodres alebo pod mikroflísku. Už približne od 15 °C sa dalo aj samostatne, ak nefúkal studený vietor. Výhodou trička je, že je odoláva miernemu vetru a tak keď sa hýbete, nie je problém ani pri 15 stupňoch ísť len v krátkom tričku. Práve pre túto vlastnosť som zvedavý ako na tom tričko bude pri teplotách nad 25 °C.

Funkcionalitu "zberačov potu" zatiaľ ohodnotiť veľmi neviem, hoci teória vyzerá rozumne. Zato som veľmi spokojný so spracovaním v oblasti ramien, kde bývajú ramenné popruhy batoha. Je to dobre vymyslené, lebo v tejto oblasti zvyknem mať dosť podráždenú pokožku po dlhom nosení batoha a často sa mi tam spraví aj vyrážka. S týmto tričkom je to o poznanie lepšie.

Tričko je síce kompletne z umelých vlákien, no vďaka antibakteriálnemu ošetreniu vlákien nezačne hneď zapáchať. Dva športové dni so strednou záťažou sú úplne v pohode, potom je to už testovanie trpezlivosti okolia. Kto sa potí menej, vydrží mu aj dlhšie.

Tričko X-Bionic Trekking Summerlight na mňa urobilo dobrý prvý dojem a teším sa na jeho ďalšie testovanie.