Test Northland Ogre 35+8

Hoci sa zima ostýcha prísť do našich horských končín, pozrieme sa dnes na batoh určený pre skialpinistov a zimných turistov. Jeho objem bezproblémovo pojme plnú poľnú a pri troške striedmosti sa doň nabalíme aj na víkendovku, ak sa spí na horskej chate. Batoh som mal k dispozícii niekoľko týždňov a tu sú moje dojmy.

Výrobca
Farebné kombinácie
šedo-červená, šedo-modrá
Páči sa mi
praktický objem, stabilný a pevný chrbtový systém, čelný vstup do spodnej časti batoha, vrecko na drobnosti na bedrovom páse
Nepáči sa mi
malý otvor pre hadičku vodného vaku, úchyty na čakan alebo paličky, malý objem vrchlíka
Ostatné info
je k dispozícii aj v prevední 28+5
Infocena
142.73 €

Prvé, čo ma na batohu upútalo, je jeho názov, ktorý možno pochopiť rôzne. Fanúšikovi animovaného filmu Shrek pripomenie túto nemotornú bruchatú dobrosrdečnú zelenú príšerku. Ogre totiž v angličtine znamená rozprávkového ľudožravého obra. V prenesenom význame je ogre aj obludne škaredý, krutý alebo barbarský človek. Samozrejme, nesmieme zabúdať ani na to, že Ogre je názov severopakistanskej hory (7285) v pohorí Karakoram, ktorý sa tiež volá Baitha Brakk. Práve tento posledný význam je asi dôvodom, prečo sa štíhly a už vôbec nie nemotorný batoh volá práve takto. Dosť bolo jazykového okienka, poďme sa radšej venovať samotnému batohu.

Dizajn a konštrukcia

Dizajn ani konštrukcia tohto batoha trendy v outdoore neovplyvnia. Ide skôr o osvedčenú štíhlu anatómiu nižšej strednej litráže. Má jednu veľkú komoru s prístupom cez klasický vrchlík, ktorý je však na môj vkus málo priestranný. Rovnako by som uvítal možnosť odopnúť ho a tak znížiť váhu, čo by sa mohlo hodiť pri lezeckom výstupe.

Po otvorení vrchlíka nám v ceste do hlavnej komory ešte bránia dve sťahovacie šnúry a naprieč umiestnený praktický zapínací popruh – ľahko ním pripevníme napr. lezecké lano alebo dočasne nepotrebný sveter, či bundu. Okrem prístupu z vrchu má batoh k dispozícii ešte jeden zdola cez menší pogumovaný zips. Ide o veľmi praktické riešenie, nakoľko sa bežne pri tomto type batohu stáva, že potrebná vec je na dne a to bez ohľadu na dômyselnosť balenia vecí. Otázka však znie, či zips dlhodobo vydrží namáhanie, najmä pri zapínaní.

Vnútri hlavnej komory je na strane chrbtového systému priestranné vrecko pre vodný vak, prípadne na veci, ktoré chceme oddeliť. Fanúšikov vodných vakov poteší špeciálny otvor pre hadičku a na ramennom popruhu aj háčik pre jej ďalšie uchytenie. Moja hadička sa však cez zmienený otvor neprepchala – problémom bol veľký kryt náustka.

Chrbtový systém zabezpečuje vysokú stabilitu aj plne naloženého batoha – pri prudkých pohyboch ostáva presne tam, kde má. Tvorí ho plastový panel, dve odnímateľné duralové výstuhy a teboxové polstrovanie plôch, ktoré prichádzajú do styku s chrbtom. Systém je výškovo nastaviteľný a batoh je tak vhodný ako pre mužov, tak aj pre ženy. Odvetranie patrí medzi tie lepšie – v miestach, kde sa chrbát zvykne potiť najviac, je styčnej plochy najmenej.

Bedrový popruh je tenší, no svoju úlohu spĺňa výborne – sedí presne a je aj pohodlný. Z oboch strán možno naň zavesiť lezecký alebo iný matroš. Na pravej strane je malá kapsička so zipsom na drobnosti. V prípade, ak niekomu bedrák viac prekáža ako pomáha, môže ho odopnúť.

Ako je už dnes bežnou praxou, aj Ogre má dvojité dno. Kus, ktorý som mal k dispozícii, však vo vzniknutom priestore nemá pláštenku. Neviem, či ide o voliteľné príslušenstvo alebo o vadu môjho kusu.

Pripínanie výstroje a výzbroje

Lyže sa pripínajú pomocou dvojice popruhov na každej strane – t.j. ide o klasické pripínanie každej lyže zvlášť a ich spojením v hornej časti do tvaru písmena A. Nevýhodou tohto spôsobu je, že trvá dlhšie ako napr. pri Treksport Eigeri, kde sa spojené lyže vložia do veľkého ucha a v hornej časti sa pripevnia sponou. A-čkové uchytenie však možno považovať za stabilnejšie.

Batoh má dva úchyty pre dva cepíny, prípadne pre jeden cepín a jedny trekové paličky. V dolnej časti sú dve klasické uchá, no horný systém pripínania je neštandardný prostredníctvom špeciálnych priťahovacích háčikov (viď obrázky).

Lezecký matroš možno pripnúť na bedrový pás a aj na ramenné popruhy bežným spôsobom.

Použité materiály a kvalita spracovania

Batoh pôsobí veľmi solídne a tak trochu tvrdo. Je ušitý z materiálu TERRON rôznej hrúbky a povrchovej úpravy, dno je však z osvedčenej Cordury 550. Všetky švy sú presné, no preferoval by som, keby ich bolo menej. Spony značky Duraflex majú príjemnú tvrdosť a ich chod je bezproblémový. Spona na hrudnom páse má aj integrovanú píšťalku, otváranie v rukaviciach je však trochu problematické. Netradične riešený háčik pre pripnutie paličiek alebo cepína považujem za potenciálnu slabinu, je otázne, koľko vydrží. Príjemnou drobnosťou sú bohaté odrazové plochy pre väčšiu bezpečnosť, či ľahšie hľadanie batoha (a jeho majiteľa).

Northland Ogre je podľa mňa vydarený produkt. Ak neprahnete po posledných výstrelkoch outdoor módy a potrebujete univerzálny batoh nižšieho objemu pre aktivity počas celého roka, plne odporúčam.