Čertov most
Čertov most Zatvoriť

Ferrata Spielmäuer

Prvého mája otvorili nové ferraty na Spielmäueri. Kolega z Kremsu zavesil na internet fotoreportáž a po jej zhliadnutí bolo rozhodnuté. Toto musím vidieť. Tak nádherné skalné okná spojené s atraktívnou via ferratou som ešte nevidel.

vyššia, 4. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
1 deň
jar – 18.05.2016
Rakúsko: Alpy (Alpen) – Východné Alpy (Ostalpen) – Severné Vápencové Alpy (Nördliche Kalkalpen) – Mürzstegské Alpy (Mürzsteger Alpen) a Hochschwang
parkovisko pri Gasthof zur Post v osade Wegscheid na križovatke ciest

Wegscheid

Čosi po piatej som vyrážal z domu, smer Rakúsko. V Mürzzuschlagu som zbehol z diaľnice. Prešiel som cez Neuberg, Mürzsteg a čosi pred 8.30 h som odstavil tátoša v osade Wegscheid (818 m). Priamo na križovatke ciest je Gasthof zur Post (viď jeden z obrázkov) a pred ním veľké parkovisko.

Obliekol som si gate vhodné na lezenie a s ľahkým handrovým batohom som sa vybral podľa žltej šípky, na ktorej stojí “Klettersteig”. Všetko tu žiari novotou. Je tu nový, štrkom vysypaný chodník aj nový drevený most cez potok. Pri vstupe do lesa je fotobunka. Nachádza sa tu veľký lovecký revír a od turistov sa žiada, aby na ferratu išli najskôr dve hodiny po svitaní a najneskôr dve hodiny pred zotmením ju majú opustiť. Okrem toho tu platí sezónna uzávera. Trasa je prístupná iba od 1. mája do 15. septembra a potom od 15. októbra do 15. novembra.

Od osady treba vystúpať asi 300 výškových metrov, kým človek príde ku skalnej stene. Je impozantná. Tvorí ju takmer zvislá, 200 metrov vysoká skala, v ktorej je množstvo horolezeckých ciest a tri ferraty. Na nových lavičkách som sa zložil a navliekol som si ferratový set. Na hlavu som si nasadil prilbu a na ruky rukavice. Keďže tam okrem mňa nebolo ani nohy a skala bola miestami až previsnutá, priviazal som si na uško nielen odsedák, ale aj dva prusíky. Pre prípad, že by som spadol do úväzu.

Olivers Mariazeller Steig

Hore som sa pustil ferratou Olivers Mariazeller Steig. Istenie pozostáva z množstva malých U-čkových kramlí a hrubého lana. Železa je všade dosť a tam, kde chýba, sú do skaly vysekané umelé schody. Oficiálne má cesta náročnosť B/C, je to však skôr C-čko. V súčasnosti je pri nových ferratách trend znižovať náročnosť tak, aby stupnica nebola otvorená, ale aby končila E-čkom. Z toho dôvodu hodnotenie nových ciest nezodpovedá tomu, na čo si človek za roky zvykol.

Olivers Mariazeller Steig ide takmer stále zvislo nahor. Je tu jeden kramľový rebrík za druhým. Trasu spestrujú veselé obrázky. Najviac sa mi páčil obrázok rakety tesne za nástupom. Človek tu lezie kolmo hore ozaj ako raketa.

Felix Himmelsleiter

Asi v dvoch tretinách sa cesta vetví. Naľavo pokračuje Olivers Mariazeller Steig, napravo je Felix Himmelsleiter. Samozrejme, zahol som napravo, lebo lanový Felixov nebeský rebrík je najväčšou atrakciou tunajších ferrát. Rebrík je previsnutý, preto sa ide tak, že človek má skalu za chrbtom a pozerá sa do prázdna, respektíve do niekoľko stometrovej priepasti. Istiace lano je však na skale, takže sa na rebríku treba pri preklikávaní karabín dosť krútiť.

Prvé kroky na lanovom rebríku boli najnáročnejšie. Človek stúpi na lano, a ono povolí. Uf. Rukami som sa držal ako kliešť a pozeral som, že za uzlíkmi nenechali žiadnu rezervu. To tu takto vydrží celú sezónu? Dolu priamo podo mnou sa objavili ďalší lezci. Boli ešte pod rázcestím, takže som z nich videl iba farebné prilby. Snáď im nezletím na hlavu.

Celý roztrasený som vyšiel z rebríka na pevné kramle. Tu je dobré chvíľu si oddýchnuť, no ja som pokračoval ďalej, lebo skala je hodne exponovaná. Bola to chyba. Práve nad rebríkom je najťažšie miesto ferraty, pretože sa tam ide v miernom previse. Oficiálne je náročnosť ferraty D, čiže po starom D/E.

Tristans Kirchbogensteig

Vyliezol som ferratu a čo najrýchlejšie som zbehol dolu. Nato som opäť vystúpal ku skalnej stene. Teraz som zamieril na pravú ferratu. Volá sa Tristans Kirchbogensteig a jej náročnosť je C (čiže C/D). Táto trasa je oveľa pestrejšia ako Olivers Mariazeller Steig a je krajšia aj krajinársky. V hornej časti je nádherný skalný oblúk, na ktorý sa bočným pilierom lezie. Hore v oblúku je mostík z brvna, ale na ferrate sú aj ďalšie dva dvojlanové mostíky a lavička “na oddych”.

Teufels Brücke

Vyliezol som na ferratu a odskočil som si na vrchol Spielmäuera (1360 m). Stojí tu nový kríž. S pánom, čo ho tu inštaloval, som sa rozprával pred trištvrte hodinou na lavičkách pod skalou. Od kríža je pekný výhľad dolu na Wegscheid a na Hohe Veitsch.

Zaistené cesty som obehal, preto som cestou nadol zašiel k Taufels Brücke (Čertovmu mostu). Najprv som si skalný oblúk pozrel zhora, z ostrohu, a o pár minút zdola. Je neuveriteľné, do akých tvarov dokáže príroda vyformovať skaly. Tento skalný most je nádherný.

Wildkamm

O 13.00 h som bol dolu na parkovisku. Keďže času som mal dosť, rozhodol som sa, že si prejdem Wildkamm. Pred rokom aj pol sa mi to v hmle a šialenom vetrisku nepodarilo, dnes to vyšlo.

Hrebeň je vyznačený žltooranžovými pásikmi a chodník ide často po severnej strane, kde boli snehové fľaky. Miestami to bolo dosť zlé. Ľutoval som, že som si z domu nevzal čakan. Hrebeň je najkrajší v samom závere pri schádzaní z Großer Wildkammu (1874 m) do sedla pod Hohe Veitschom. Kdesi tam som sa predvlani otáčal. Výrazným žľabom som zbehol na chodník číslo 405 a okolo dvoch prameňov som sa cez nádherné lúčne sedlo Sohlen Alm vrátil na Niederalpl (1224 m).

Východná časť Hochschwabu nie je zrovna blízko, avšak ferraty na Spielmäuer patria k tým najatraktívnejším, aké som zatiaľ navštívil. Myslím, že bližšie k Slovensku sa zaujímavejšie ferraty nenachádzajú. Som si istý, že sa sem ešte zopárkrát vrátim.