Celkový pohľad (autor foto: Anton Zahradník)
Celkový pohľad (autor foto: Anton Zahradník) Zatvoriť

Útulňa Koliba Príslop

Počas mojich fotograficko-turistických potuliek po Veľkej Fatre som sa dostal koncom minulého roka do sedla Príslop. Z predchádzajúcej túry po turčianskom hrebeni pohoria som vedel, že kúsok pod sedlom sa nachádza malý prístrešok, kde som vtedy spal. Dnes je situácia iná.

Veľká Fatra: pod sedlom Príslop, v závere Veľkej (Nolčovskej) doliny
908 m n. m.
10 osôb
Celoročná, ale bez možnosti zakúrenia
Upravený prameň vedľa koliby
Kontakt
Urbár a pasienkové pozemkové spoločenstvo Nolčovo, urbarnolcovo.sk

Poniže prístreška v roku 2010 pri príležitosti celoslovenskej súťaže v kosení lúk „Nolčovská kosa“, Urbár a pasienkové pozemkové spoločenstvo Nolčovo vybudovalo novú kolibu. Spoločenstvo stavbu nielen financovalo, ale poskytlo aj drevnú hmotu na jej výstavbu. Koliba je pripomienkou na miestnych hospodárov, ktorí v lete pravidelne chodili kosiť horské lúky. V tých časoch podobné, resp. identické stavby slúžili na spanie alebo úschovu sena. Zaujímavosťou je, že všetky diely boli vyrobené priamo na mieste, vrátane šindľov na streche.

Stavba sa nachádza vo Veľkej Fatre, v oblasti turčianskeho hrebeňa, poniže sedla Príslop. Priamo vedľa nej prechádza zelená značka z Nolčova, ktorá pokračuje ďalej do sedla Príslop, kde končí. V sedle sa dá napojiť na červenú značku Veľkofatranskej magistrály, vedúcej po turčianskom hrebeni. Magistrála sem vedie z oblasti Krížnej alebo zo železničnej stanice v Ľubochni. Zo sedla sa ku kolibe dostanete asi za 10 minút. Z Nolčova po zelenej sem cesta trvá 3 hodiny. Červenou sa ide od Chaty pod Borišovom 6,5 hodiny a z Ľubochne takmer 6 hodín.

Opis objektu

Pýtaš sa cudzinče, čí je to dom?
Odpoviem pravdivo: „Ja bývam v ňom“.
Môj je on, i nie je, oddám ho ďalej druhému,
tretiemu po chvíli malej, tretí ho prepustí
štvrtému v smútku,
piateho nájde smrť v ukrytom kútku.
Pýtaš sa cudzinče, čí je to dom?
„Boží je, ja som len nájomník v ňom!“

Takýto pekný verš pripevnený na dverách privíta každého návštevníka pri vstupe do koliby. V jej interiéri sa môže uchýliť pred nepriazňou počasia aj väčšia skupina turistov alebo ju možno využiť na prenocovanie počas prechodu turčianskym hrebeňom horstva.

Ide o drevenú stavbu zrubovej konštrukcie obdĺžnikového tvaru s rozmermi približne 2,5 x 4 metre. Zastrešená je sedlovou strechou. Do dolnej časti sa vstupuje cez dvere umiestnené na priečelí. Interiér osvetľuje jedno okno na protiľahlej stene. K dlhším stenám sú pripevnené štyri sklápacie prične. Okrem toho sa tu nachádza dlhý stôl a stoličky. Podlaha je z drevených dosiek. Do rozľahlého podkrovia sa vstupuje z vonkajšej strany priečelia po rebríku. To osvetľuje len malý vetrák na štíte pod strechou. V objekte sa nenachádza žiadne vykurovacie teleso. V dolnej miestnosti sa na pričniach vyspia štyri osoby, do podkrovia sa pohodlne zmestí šesť ľudí. Matrace tu v čase mojej návštevy neboli, preto odporúčam použitie karimatky. Pred kolibou sa nachádza niekoľko stolov, lavice a upravené ohnisko. V neďalekom lese je postavená latrína. Samozrejme, aj tu platí, že si treba poodnášať svoje smeti a poupratovať prípadný neporiadok, aby slúžila všetkým a neprišlo k jej uzamknutiu.

Voda a okolie

Stredne výdatný prameň sa nachádza hneď za kolibou. Voda vteká do dvoch drevených válovov, odkiaľ sa dá pohodlne nabrať. V okolí sa na prenocovanie dajú využiť ďalšie dva prístrešky. Prvý, stojaci povyše, je podrobne opísaný v článku Prístrešok pod sedlom Príslop. Druhý prístrešok - Bochnicová sa nachádza poniže, vo Veľkej (Nolčovskej) doline. Z okolia sa určite oplatí navštíviť Nolčovskú Maguru a veľkofatranský Kľak. Oba vrchy poskytujú výborné výhľady hlavne západným smerom. Pekné sú tiež lúky v oblasti rázcestia Vyšné Rudno.