Túra Poľovníkov vodopád

Ľahká poldenná vychádzka v podhorí Západných Tatier k neznámemu tatranskému vodopádu. Trasu je možné absolvovať kedykoľvek počas roka pešo alebo cestným či horským bicyklom. Nenáročná túra vhodná pre všetky vekové kategórie má svoje čaro hlavne v zime, keď dorazíte priamo k zamrznutému vodopádu na bežeckých lyžiach.

8,5 km
0,5 dni
leto – 01.06.2006
Tatry, časť Západné Tatry
Jalovec - pohostinstvo U capa Bobrovecká Vápenica: hotel Mních, penzión Ďumbier
hotel Mních, penzión Ďumbier, tur. chata pod Náružím
Liptovský Mikuláš (vlak, bus) – Jalovec (bus) alebo autom na parkovisko Bobrovecká Vápenica
VKÚ 1:50 000: č. 112 Západné Tatry
č. 111 Chočské vrchy
Turistický atlas Slovenska list č. 57

Jalovec – horský hotel Mních – Bobrovecká Vápenica (parkovisko) – rázcestie pod penziónom Ďumbier – sedielko Lipovca – lovecký zrub Vodopád – Poľovníkov vodopád a späť

Poldennú vychádzku začíname v malej liptovskej obci Jalovec, kam chodí autobus z Liptovského Mikuláša. Od konečnej zástavy autobusu pri drevenej zvonici, kultúrna pamiatka, kráčame hore dedinou k posledným domom. Nenápadný drevený rázcestník označuje začiatok žltej značky, smerujúcej k ústiu Jaloveckej doliny. Novou drevenou lávkou prekonávame bystrinu Jaloveckého potoka a okrajom smrekovej hory prichádzame k modernému horskému hotelu Mních. Tu na hotelovom parkovisku opustíme žltú značku. Volíme smer doľava od novej drevenej zvonice. Postavená je na objednávku hotela v štýle ľudového staviteľstva podľa originálu zo 17. stor. v neďalekej obci Trstené. Obslužnou cestou popred hotel s umelým jazierkom a kamennými sochami mníchov sa zakrátko dostaneme na záchytné neplatené parkovisko pod vŕškom s krížovou cestou a novodobou kaplnkou. Motorizovaní turisti sa môžu autom doviesť až na toto parkovisko, kde začína modrá turistická značka (smer Chata pod Náružím). Kráčame spolu s modrou značkou po asfaltovej ceste hore lúkou cez chatovú osadu Bobrovecká Vápenica, ktorá dostala meno podľa dnes už nefunkčného kameňolomu priamo oproti nám. Tesne pod penziónom Ďumbier pri informačnej tabuli TANAP-u a masívnom drevenom rázcestníku na križovaní asfaltových ciest opúšťame značku a smerujeme doľava ku kovovej závore cesty. Usmerní nás drevená tabuľka s bicyklom a nápisom „Vodopád 20 min“. Poľahky prekonáme nenápadné sedielko vrchu Lipovec. Odtiaľto asfaltová cesta mierne klesá okrajom poľany, z ktorej je pekný diaľkový výhľad na Nízke Tatry a Liptovskú kotlinu. Po pár minútach vidíme vpravo v zákrute cesty loveckú chatku Vodopád s veľkým nápisom „Lovu zdar“. Po prístupovej ceste vystúpime k zrubu, kde stojí aj drevený pútač. Poľovníkov vodopád je už na dosah ruky. Na posledné metre nás nasmeruje drevená smerovka s textom „K vodopádu“. Prekračujúc korene ideme chodníčkom do prírodného amfiteátra. Skalnou stenou vysokou 12 metrov preteká potok Stará voda s priamym spádom vody. Na vrchole vodopádu sú v koryte potoka vytvorené dva tzv. krútňavové hrnce. Tie vznikli neustálym pôsobením vody v málo odolnej vápencovej hornine. Počas mrazivých dní sa z Poľovníkovho vodopádu stáva ľadopád.

Návrat

Opísaná trasa vedie podhorím Západných Tatier. Orientácia v teréne nie je náročná. Ale je vhodné si priebeh vychádzky preštudovať v turistickej mape, keďže len z časti vedie po značených turistických chodníkoch. Neznačená časť kopíruje účelovú asfaltovovú cestu medzi Boroveckou Vápenicou a Liptovskými Matiašovcami so zákazom vjazdu, ktorú obľubujú cykloturisti. Ak ste prišli k vodopádu pešo od auta, návrat je späť po rovnakej trase na parkovisko Bobrovecká Vápenica. Ak ste prišli autobusom, môžete zísť voľným terénom popri potoku Stará voda cez lúky na autobus do obce Bobrovček. A ak ste prišli na bicykloch, môžete pokračovať ďalej po asfaltke až do Liptovských Matiašoviec. No a tým, čo sa málilo padajúcej vody, sú v ponuke ešte početné divoké vodopády v blízkej Jaloveckej doline.

Geografickú lokalizáciu Poľovníkovho vodopádu pomocou zemepisných súradníc a turistickej mapy nájdete na www.turistickamapa.sk.