Gočálova búda
Gočálova búda Zatvoriť

Útulňa Gočálova búda

V Malých Karpatoch poznám veľa miest, kde sa dá prespať. Trampské búdy nezverejňujem, aj keď poniektoré sú voľne prístupné. Preto som bol priam nadšený, keď som pri túlaní sa po neznačkovaných kopcoch medzi Naháčom a Hradišťom pod Vrátnom, narazil na lesnej ceste na chatičku. Kľučku som skúsil s tým, že, samozrejme, bude zamknuté. Zistil som však, že je otvorené a potom som neveril vlastným očiam.

Malé Karpaty: medzi vrchmi Handliarovská skala a Šrenkov vŕšok
377 m n. m.
8 osôb
celoročná
700 m vzdialené prítoky Krupského potoka
Spojenie
Buková (vlak)
Prekážka (bus)

• 2,7 km od zastávky autobusu v osade Prekážka (miestna časť Trstína) a rovno po lesnej ceste až k chatke;
  • 4,5 km od zastávky vlaku Buková – po červenej smer Mihalinová a za železnicou; vpravo popri potoku Trstenák po lesnej ceste pod Šrenkov vŕšok a potom doprava po lesnej ceste k chatke;
  • 6 km od autobusu v Trstíne smerom na Prekážku a prvou lesnou cestou doľava k prítoku Krupského potoka, popri ňom až na križovatku lesných ciest a potom doprava lesnou cestou k chatke;
  • 4,5 km od smerovníka Mihalinová po žltej smerom na lúky Cerová, tu pokračovať po asfaltke na lesnú cestu popod Šrenkov vŕšok a potom doľava po lesnej ceste k chatke.

Drevená chatka s dosť veľkým krytým priestorom pred vchodom a malým krytým priestorom vzadu, ktorý slúži ako dreváreň. Vľavo pred vstupnými dverami je stolík s bandaskou. Čo v nej bolo za tekutinu som neskúmal, ale dá sa použiť, keby ste chceli zbehnúť nabrať si vodu do prítoku Krupského potoka.

Napravo od vstupných dverí je vešiak s dvomi šálkami. Predpokladám, že tu by sa mali odkladať mokré veci, aby nenakvapkalo z nich vnútri. Vstupné dvere sú presklené a bez mreží, čo ma hneď upútalo. Keďže návštevy sú tu vítané, tak to má logiku. Podlaha vnútri je pokrytá linoleom. Okná sú taktiež bez mreží. Uprostred je veľký stôl a okolo neho sedem vyrezávaných stoličiek. Steny sú obložené drevom. Za stolom do "L" sú dve váľandy. Na malom stolíku v rohu je riad, príbory, hrniec, panvica. V druhom rohu sú Peterky. Keďže chatka je v perfektnom stave, istotne ju dokážu vykúriť na „trenírkovú teplotu“ a dá sa na nich aj čo-to uvariť.

Strecha je pokrytá klasickou škridlou bez dier, a teda by nemalo dnu zatekať. V priam ideálnych podmienkach sa tu pohodlne vyspí určite osem ľudí. Na stole je kniha návštev a krátky popis histórie chatky, postavenej v roku 1959 pre potreby lesných robotníčok. V roku 2004 ju obnovili a starajú sa o ňu páni Bílik, Sucháň a Škrabák st. pre potreby milovníkov lesa.

Kúsok od chatky je latrína. V okolitom lese je dostatok dreva a netreba k tomu ani sekeru. Klobúk dole páni pred vami a že je aj po 12-tich rokoch vo vynikajúcom stave, tak aj pred tými, čo sem chodia. Len mi zostáva dúfať, že tak bude aj po zverejnení pre širšiu turistickú verejnosť. Miestni o nej určite vedia.

V tesnej blízkosti je len bačorina, ale podľa mapy na jednu i druhú stranu sa dá do 700 m zbehnúť k prítokom Krupského potoka. Alebo si nabrať dostatok vody, keď sem pôjdete, lebo vždy sa začína od nejakého potoka stúpať hore.