Útulňa

Gočálova búda

09.07.16
V Malých Karpatoch poznám veľa miest, kde sa dá prespať. Trampské búdy nezverejňujem, aj keď poniektoré sú voľne prístupné. Preto som bol priam nadšený, keď som pri túlaní sa po neznačkovaných kopcoch medzi Naháčom a Hradišťom pod Vrátnom, narazil na lesnej ceste na chatičku. Kľučku som skúsil s tým, že, samozrejme, bude zamknuté. Zistil som však, že je otvorené a potom som neveril vlastným očiam.

• 2,7 km od zastávky autobusu v osade Prekážka (miestna časť Trstína) a rovno po lesnej ceste až k chatke;
  • 4,5 km od zastávky vlaku Buková – po červenej smer Mihalinová a za železnicou; vpravo popri potoku Trstenák po lesnej ceste pod Šrenkov vŕšok a potom doprava po lesnej ceste k chatke;
  • 6 km od autobusu v Trstíne smerom na Prekážku a prvou lesnou cestou doľava k prítoku Krupského potoka, popri ňom až na križovatku lesných ciest a potom doprava lesnou cestou k chatke;
  • 4,5 km od smerovníka Mihalinová po žltej smerom na lúky Cerová, tu pokračovať po asfaltke na lesnú cestu popod Šrenkov vŕšok a potom doľava po lesnej ceste k chatke.

Drevená chatka s dosť veľkým krytým priestorom pred vchodom a malým krytým priestorom vzadu, ktorý slúži ako dreváreň. Vľavo pred vstupnými dverami je stolík s bandaskou. Čo v nej bolo za tekutinu som neskúmal, ale dá sa použiť, keby ste chceli zbehnúť nabrať si vodu do prítoku Krupského potoka.

Napravo od vstupných dverí je vešiak s dvomi šálkami. Predpokladám, že tu by sa mali odkladať mokré veci, aby nenakvapkalo z nich vnútri. Vstupné dvere sú presklené a bez mreží, čo ma hneď upútalo. Keďže návštevy sú tu vítané, tak to má logiku. Podlaha vnútri je pokrytá linoleom. Okná sú taktiež bez mreží. Uprostred je veľký stôl a okolo neho sedem vyrezávaných stoličiek. Steny sú obložené drevom. Za stolom do "L" sú dve váľandy. Na malom stolíku v rohu je riad, príbory, hrniec, panvica. V druhom rohu sú Peterky. Keďže chatka je v perfektnom stave, istotne ju dokážu vykúriť na „trenírkovú teplotu“ a dá sa na nich aj čo-to uvariť.

Strecha je pokrytá klasickou škridlou bez dier, a teda by nemalo dnu zatekať. V priam ideálnych podmienkach sa tu pohodlne vyspí určite osem ľudí. Na stole je kniha návštev a krátky popis histórie chatky, postavenej v roku 1959 pre potreby lesných robotníčok. V roku 2004 ju obnovili a starajú sa o ňu páni Bílik, Sucháň a Škrabák st. pre potreby milovníkov lesa.

Kúsok od chatky je latrína. V okolitom lese je dostatok dreva a netreba k tomu ani sekeru. Klobúk dole páni pred vami a že je aj po 12-tich rokoch vo vynikajúcom stave, tak aj pred tými, čo sem chodia. Len mi zostáva dúfať, že tak bude aj po zverejnení pre širšiu turistickú verejnosť. Miestni o nej určite vedia.

V tesnej blízkosti je len bačorina, ale podľa mapy na jednu i druhú stranu sa dá do 700 m zbehnúť k prítokom Krupského potoka. Alebo si nabrať dostatok vody, keď sem pôjdete, lebo vždy sa začína od nejakého potoka stúpať hore.

Gočálova búda 27/11/17 12:34 4 príspevky

Túra Olbramovice – Prčice Minulý rok som 53. ročník pochodu Praha – Prčice vynechal pre iný, pre mňa významný pochod, no tento rok som bol pevne odhodlaný pokračovať na jednej zo 17 peších trás. Prisľúbili mi spoluúčasť aj Igor a Ivana, moji tradiční parťáci. No a do toho prišiel pricviknutý nerv po Veľkonočnej turistike a zrážka so slovenskou zdravotníckou realitou. Keď píšem tieto riadky koncom mája, ešte stále mám tri týždne do návštevy neurológa, lebo skorší termín vraj nie je! Odtrpel som si svoje na Tomášovom pochode na počesť Štefánika, a tak som dúfal, že podobne zvládnem aj tohtoročnú trasu pochodu Praha – Prčice, len plánovanú z Týnce nad Sázavou som zamenil za kratšiu z Olbramovic. 04/06/19 Miroslav Svítek Svet
Túra Česká Kanada počas Veľkej noci Aj tento rok som privítal ponuku a s kamarátmi z TK Štart som sa rozhodol, ako pešiacka menšina, stráviť Veľkonočné sviatky. Pelé vybral Českú Kanadu a ubytovanie v kempe Komorník pri rybníku podobného mena a obci Strmilov. Dopravili sme sa sem v piatok piatimi autami pätnásti a desať bicyklov. Cestou sme sa zastavili v Jindřichovom Hradci a prezreli si pekné historické mestečko, zámok a Krýzovy Jesličky. Vraj je to najväčší, ľudový, pohyblivý Betlehem na svete s dĺžkou 17 m. Po príchode do kempu som obišiel rybník, ktorý je obklopený lesíkom, a tak množstvo chát nie je až tak na očiach. 21/05/19 Miroslav Svítek Svet
Túra Molpír, Driny, Červená, Jaseňové, Krč, Slepý a Holý vrch Už dlhšiu dobu som sa nevybral na kopce v rámci projektu Zimné výstupy na kopce Malých Karpát. Zároveň v spolupráci s KBT pripravujem obnovenie Odznaku za výstupy na 12 kopcov Malých Karpát, a tak som sa rozhodol v sobotu pred Veľkou nocou vybrať sa na sedem kopcov v okolí Smoleníc. Pridali sa ku mne kamaráti z TK Štart a hoci mala byť poriadna zima na apríl, nič nám nezabránilo vlakom z Bratislavy cez Trnavu, docestovať do Smoleníc. 02/05/19 Miroslav Svítek Malé Karpaty

Túra Prírodná rezervácia Peliny a Vinice Prijala som pozvanie na pobyt v českom mestečku Vysoké Mýto počas pracovného jarného týždňa s partiou vysmiatych chalanov, pre ktorých to bola služobná cesta a pre mňa dovolenka. Vyrazili sme ráno o pol šiestej do Mejta. Vysoké Mýto leží na rieke Loučné v orlickom kraji v nadmorskej výške 289 m. Mesto bolo založené v 13. stor. kráľom Přemyslom Otakarom II. Dominantou mesta je gotický chrám sv. Vavřinca, Chocenská, Pražská a Lytomyšlská brána. Je tu najväčšie štvorcové námestie v Českej republike (2 ha) a najväčší podnik na výrobu autobusov Iveco. dnes Tatiana Filipková Svet
PR Liptov Region Card – výhody aj možnosť výhry Regionálna zľavová karta Liptov Region Card umožňuje jej majiteľovi čerpať výrazné zľavy na ponuku služieb partnerských výletných miest, atraktivít a zariadení. S dobitým pobytovým balíkom má poistenie pátrania a záchrany v horách Slovenskej republiky, ktoré kryje náklady na prípadný zásah horskej služby. včera sponzorovaný článok Slovensko
Túra Prechod (ne)známym Vihorlatom II. Pred štyrmi rokmi som prvýkrát navštívil Vihorlatské vrchy a prešiel všetky zaujímavé miesta. Tým pádom to vyzeralo, že Vihorlat mám vybavený a môžem naň spokojne zabudnúť. Teda aspoň na nejaký čas. Ale keď som videl, že v jeho "závetrí" sú drevené cerkvi a že by sa to dalo spojiť s východným hrebeňom, tak som dumal nad prechodom (ne)známeho východného hrebeňa Vihorlatu. včera Henrich Tomáš Vihorlatské vrchy