Bivak

Táborisko Rakaťa (Rakyta)

24.09.16
V Národnom parku Slovenský kras je vyhlásených päť lokalít, kde možno legálne stanovať na základe návštevného poriadku. Na území Silickej planiny sú to tri miesta, no iba jedno je uprostred planiny. Ide o priestranstvo pri lesných chatách na Rakati (Rakyta), ktoré je ideálne na nocľah počas viacdňového prechodu pohorím.

• z horského priesmyku Soroška (Jablonovské sedlo) po červenej značke cez Zajačiu bránu za 1.50 h,
  • zo Silice (bus) po červenej značke cez Jašteričie (Silické) jazierko za 2.00 h,
  • zo Silickej Jablonice (bus) po miestnej žltej značke za 2.00 h,
  • z Krásnohorskej Dlhej Lúky (bus) po žltej značke na Škridlový košiar, po zelenej značke do Zajačej brány a po červenej značke za 2.30 h,
  • z Jovíc (bus) po modrej značke cez Lukáčovu bučinu, po zelenej značke okolo Dievčenskej skaly, cez Škridlový košiar , po zelenej značke do Zajačej brány a po červenej značke za 3.30 h.

Aj keď ide o vyhradené oficiálne táborisko, tak nečakajte žiadne špeciálne zariadenie. Na táborenie (stanovanie) možno využiť rozsiahlu poľanu Rakaťa (Rakyta) - priestranstvo okolo studne (biologické potreby vykonávajte čo najďalej od zdroja vody). Hneď vedľa turistického rázcestníka sa nachádza uzamknutá poľovnícka chata, ktorej areál je oplotený.

200 metrov severne od rázcestia sa nachádza ďalší objekt. Ide zrejme o bývalú horáreň (dnes neobývaná), ktorá je príležitostne využívaná miestnymi poľovníkmi. Na núdzový nocľah možno využiť krytú verandu pri vstupe do zrubu. Pod zastrešenú a do polovice stien prekrytú verandu sa pohodlne zmestia maximálne 4 nocľažníci na betónovej podlahe.

Na táborenie (stanovanie a zakladanie ohňa) možno využiť trávnaté priestranstvo pred chatou, ktorého súčasťou je upravené ohnisko s drevenými lavičkami a stolom. Za chatou sa nachádza suchý záchod (latrína). Zo strany od lesnej cesty je priestranstvo zrubu oddelené živým plotom zo smrekov. V čase mojej návštevy bolo okolie bez odpadkov, preto poprosím nasledovníkov o zachovanie poriadku, aby mohli všetci turisti využívať aj naďalej pekné miesto na táborenie.

Jediným zdrojom pitnej vody široko-ďaleko je murovaná studňa uprostred lúky. Je dobre viditeľná vďaka drevenej nadzemnej konštrukcii so šindľovou strechou z oboch smerov červenej značky. Voda sa naberá pomocou fľaše na šnúrke. V blízkosti (smerom na Silicu) sa nachádza ďalšia (stará) studňa, ale na pitie sa nevyužíva.

Táborisko Rakaťa (Rakyta) 24/09/16 21:42 2 príspevky

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

Recenzia Fjällräven Keb – trekingová bunda Má výstredný dizajn, netradičnú materiálovú skladbu, svojou funkčnosťou sa najviac podobá softshellkám a je súčasťou setu s rovnomennými trekingovými nohavicami. Výrobca ju označuje za letnú, no treba poznamenať, že leto myslí švédske. U nás je vhodná skôr do prechodných období jari a jesene, keďže však nie je nepremokavá, nesmie pršať. Môže však poriadne fúkať, na čo má aj prispôsobenú špeciálnu kapucňu. Pre túto sezónu bola aktualizovaná podobne ako nohavice Keb. dnes Ľubomír Mäkký Oblečenie
Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Mišo Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. včera Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. 14/10/19 Vladimír Mikuš Česko

Táborisko Rakaťa (Rakyta) 24/09/16 21:42 2 príspevky
    • Slovenský kras: Silická planina - poľana Rakaťa (Rakyta) pri poľovníckej chate

• vyhradené táborisko Správou NP Slovenský kras

• celoročná

• studňa Rakaťa (Rakyta)

• vonkajšie ohnisko, drevené sedenie, latrína pri bývalej horárni