Príbeh

Búrka, záblesk v lese a...

10.06.16
4. júna 2016 bol sparný deň. Partia šiestich dospelých so šiestimi deťmi vo veku 7 až 12 rokov preliezla rebríkmi andezitovú lezeckú lokalitu Hrádok pod Vtáčnikom. V ďalšom stúpaní lesom po náučnom chodníku na samotný Vtáčnik je z času na čas počuť hrom, raz z jednej, potom z druhej strany. Príroda ako keby nás chcela vodiť za nos.

Naše zmysly v hustom bukovom lese majú pocit, že búrka sa vzďaľuje. Napokon hodinu cesty od vrcholu kompánia zastavuje, aby spravila rozhodnutie pokračovať, alebo sa vrátiť. Schádzajúci turisti opisujú, že nad výstupovou trasou sa oblačnosť trhá, ale po oboch stranách je tmavo. V mysli sa nám premieta holina vrcholovej čistinky s krížom. Otáčame sa naspäť, dole. Začína pršať. Hromy bijú.

Prebiehame lúku bývalého salaša a križujúce lesné cesty. V poslednej tretine zostupu sme už poriadne zmočení a rozrušení. V tom v lese medzi stromami sa (mapa) asi vo vzdialenosti 50 až 70 metrov a vo výške 1,5 - 2 metre nad zemou bez predošlého nejakého efektu zjaví záblesk so súčasným hromom. Niečo ako výbuch silvestrovského delobuchu. Nijaká čiara, žiadny viditeľne zasiahnutý strom či skala. Bez následkov. Len prásk, ticho, a nič.

Všade je mokro, voda tečie potokmi po chodníku, a vysoké stromy sú naokolo. Malé deti plačú, staršie behajú takmer v kruhu od ľaku, a podaktoré ženy si cvrknú. Po utíšení detí pokračujeme tak, ako sme boli predtým roztrúsení. Každý so svojimi myšlienkami. Nasledujú ďalšie a ďalšie zvuky trhajúcej sa oblohy. Hovorím si, máme šťastie, nezasiahol nás.

Prichádzame na Chatu pod Končitou. Sušíme si veci. Do neskorých večerných hodín pri pive či vínku príde niekoľkokrát na pretras aj dnešná udalosť. Nakoniec je prijatý názor, že nás pravdepodobne vystrašila bočná, respektíve vedľajšia vetva hlavného blesku. Z webových stránok čítame, že údajne týchto výbojov sa môže vyskytovať rádovo aj 30 až 40.

Zaver? Blesk a hlavne jeho postranné výboje môžu udrieť hocikam, kde by sme to podla inštruktáží nečakali! Odteraz a asi nadlho, keď zahrmí, sa vrátim späť a nebudem rozmýšľať, či len zmoknem. Niekto videl vidmo raz, dva razy či trikrát, ja len raz a teraz blesk pred očami! Snáď do tretice ďalší magický úkaz mi napovie, že ma hory prijali.

Búrka, záblesk v lese a... 11/06/16 23:11 33 príspevkov

Túra Beskid, Kasprowy Wierch a Dolina Gąsienicowa v zime V predchádzajúcej časti sme si predstavili prechádzku na hraničný hrebeň v letnom čase. Išlo o preskúmanie terénu pred zimou. Tentokrát sa po takmer rovnakých stopách vydáme bielou Gąsienicowou dolinou, keď bude lákadlom pohľad na zatvorenú slovenskú krajinu Vysokých a Západných Tatier. Na začiatok pridáme krátku prechádzku za výhľadmi ponad Kotlinu Zakopiańsku a na takmer celé Tatry. Posledný deň bude patriť vzácnemu zoskupeniu kolíb - “Bacówiek” na lúke Polana Kopieniec. 18/06/19 Roman Matkovčík Tatry, Západné Tatry, +
Túra Beskid, Kasprowy Wierch a Dolina Gąsienicowa v lete Frekvencia pomenovania Beskyd/Beskydy je tak častá ako napríklad Magura či Poľana. Pod označením Beskydy si môžeme predstaviť pohorie v Poľsku, v severovýchodnej Morave, na Orave či Ukrajine. Avšak my sa vyberieme na hrebeň Západných Tatier, ktorých najvýchodnejší vrchol je Beskid (slov. Beskyd) 2012 m. V jeho blízkosti si nenecháme ujsť dominantnejší vrchol Kasprovho vrchu (Kasprowy Wierch) s vrcholovou stanicou lanovky a meteorologickým observatóriom. Vychádzku zrealizujeme v lete a v druhom pokračovaní článku v zime, kedy bude pridanou hodnotou pohľad na zatvorenú slovenskú krajinu Vysokých a Západných Tatier. 11/06/19 Roman Matkovčík Tatry, Vysoké a Belianske Tatry, +
Túra Maroko krajina hôr a púšte: Jebel Toubkal a Sahara Človek by si mal plniť svoje méty, využiť príležitosti, ktoré sa naskytnú. Po Gerlachu, po zdolaní alpskej 3000+ a priblížení sa k 4000 ostal neprekonaný stupienok 4000+. Slovo dalo slovo a nadišiel čas zúčastniť sa 10-dňového pobytu na exotikou zaváňujúcom mieste v africkom Maroku. Čaká nás 6-dňový pobyt v horách Vysokého Atlasu a nazretie k okraju Sahary. 30/04/19 Roman Matkovčík Svet

Recenzia Detská nepremokavá bunda Skogstad Vadsø S nárastom výkonnosti dieťaťa rastú nielen prejdené kilometre a nastúpané metre, ale aj nutnosť kvalitnej výbavy. Ako bunda už nestačí lepší pršiplášť z hypermarketu, treba už serióznejšiu. Jednak s ohľadom na hmotnosť, ale aj šírku použitia – či už do veterného alebo daždivého počasia. Hoci osemročné dieťa sa ešte nepotí ako dospelák, už treba brať ohľad aj na priedušnosť. Tento rok Kubko preto nosí bundu Vadsø od Nórskeho Skogstad. dnes Ľubomír Mäkký Oblečenie
Správa Novela zákona o lesoch by mala pomôcť ochrane prírody Minulý týždeň schválil parlament popri novele zákona o ochrane prírody a krajiny aj novelu zákona o lesoch. Tá obsahuje viaceré ustanovenia, ktoré môžu pomôcť ochrane prírody. Paradoxne ide o prvý všeobecne záväzný právny predpis definujúci bezzásahový režim v slovenskej legislatíve. Okrem iného sa zaoberá ochranou pralesov a pralesových zvyškov, povoľuje tiež pasenie hospodárskych zvierat na lesných pozemkoch, ak si to vyžaduje program starostlivosti o chránené územie. Podľa zákona o ochrane prírody sa budú schvaľovať programy starostlivosti na územiach NATURA 2000. včera Soňa Mäkká Správy
Ferrata Dolomity – Tofana di Mezzo a Tofana di Dentro Tofany sú jednou z najznámejších častí Dolomitov. Výstup na Tofanu di Rozes som opísal v minulom článočku, v tomto opíšem okruh cez Tofanu di Mezzo a Tofanu di Dentro, ktorý som absolvoval hneď ďalší deň. Až večer pred túrou som si pozrel odhadované časy ferrát a trochu som sa naľakal. Naštudoval som si zopár ústupových trás, avšak dúfal som, že okruh zvládnem celý podľa pôvodného plánu. včera Martin Knor Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)