Valaská Dubová – Veľký Choč a späť

17.07.16

Valaská Dubová – Stredná poľana – Veľký Choč – Stredná poľana – Valaská Dubová

Po príchode do obce nečakajte žiadne oficiálne parkovisko. Zaparkujete najlepšie podľa svojho svedomia a vedomia na mieste, kde nebudete nikoho obmedzovať - tak ako som to spravil ja spolu s ostatnými motorizovanými turistami. Neviem si predstaviť ako to vyzerá počas najväčšieho turistického návalu.

K Strednej poľane

Hneď v úvode začíname miernym stúpaním. Ešte pred vstupom do lesa míňame väčší prístrešok spolu s informačnou tabuľou, ktorých je medzi Valaskou Dubovou a Strednou poľanou zasadených dokopy päť. Informujú o flóre a faune.

Príchodom do lesa sa nám začalo o niečo ťažšie kráčať. Avšak dôvodom nebolo očakávané strmé stúpanie, ale dosť kamenistá cesta a dusné ovzdušie z hroziacich búrok.

Dostávame sa popod Soliská a pokračujeme značne zúženou cestou, ktorá ich obchádza. Kráčame v rovnakom tempe, i keď výstup sa môže javiť o niečo strmší, no zbehlý turista by s tým nemal mať žiadny problém.

Prichádzame k smerovníku Strednej poľany. Opúšťame modrú značku, ktorá nás viedla z obce a napájame sa na zelenú - smer Veľký Choč.

Keď budete pokračovať po modrej značke, zhruba za dve minúty narazíte na "Hotel Choč", celkom priestrannú útulňu s vlastným vnútorným ohniskom. Od smerovníka ju nie je vidno. My sme ju zbadali až pri spätnom pohľade, keď sme opúšťali Strednú poľanu.

Taktiež by sa tým istým smerom mal nachádzať zdroj vody. Necelý kilometer smerom k Zadnému Choču ako informuje značka. Túto skutočnosť sme si však neoverili.

Veľký Choč

Úvodom badať značku, informujúcu o zimnom variante výstupu. Nechávame sa viesť oficiálnym turistickým chodníkom a zimnú trasu si odkladáme na zostup. Po pár desiatkach metrov od opustenia lúky Strednej poľany, je možné pozorovať pekný výhľad - stačí zastať a učiniť spätný pohľad. Nasleduje výstup, ktorý je však oveľa príjemnejší v porovnaní s prvou fázou etapy, keďže vzduch je oveľa dýchateľnejší a odkrývajú sa nám prvé panorámy.

Onedlho na to už stojíme pri smerovníku Veľkého Choču. Dostávame sa na samotný vrchol a osobne sa môžeme kochať sľubovaným kruhovým výhľadom. Počasie nie je najideálnejšie, takže niektoré pohoria sú nám zastreté. Na druhú stranu sme cestou stretli málo turistov a na vrchole sa ich tiež pohybovalo striedmo, takže sme si mohli vybrať ideálne miesto pre oddych.

Spätnú cestu sme si vybrali už spomínaným zimným variantom. Je to trasa po červenej značke smerom na Drapáč, kde narazíte na zaistenú cestu s reťazami. Po zídení najstrmšieho úseku sa cesta rozdeľuje na Vyšný Kubín a Valaskú Dubovú. V teréne to je dosť jasne označené, čiže zablúdenie nehrozí. Na mape však zimná trasa nie je vyznačená.

Zhrnutie

Veľký Choč splnil moje očakávania. Určite sa naň vyberiem znova, ale z inej svetovej strany. Variant z Valaskej Dubovej je síce najkratší, no prvotné stúpanie (nijak extra náročné) nebolo pre mňa ničím zaujímavé - čo sa týka scenérie.

Valaská Dubová – Veľký Choč a späť 02/09/17 14:52 2 príspevky

Túra Valaská Dubová – Veľký Choč a späť Veľký Choč - najvyšší vrch Chočských vrchov, známy predovšetkým svojím kruhovým výhľadom na Veľkú Fatru, Nízke, Vysoké a Západné Tatry a pri pohľade na sever i Oravu. Taktiež ďalší vrch, na ktorý som mal v pláne vystúpiť už dávno. Na vrchol je možné sa dostať po štyroch značkovaných chodníkoch. My sme sa ho rozhodli zdolať v najkratšom časovom úseku z obce Valaská Dubová. 17/07/16 Peter Remeň Veľká Fatra a Choč
Túra Malou Studenou dolinou Blíži sa posledný deň dovolenky vo Vysokých Tatrách a hľadáme si menej náročnú túru na nasledujúci horúci deň. Náš výber padol na prechod horskými chatami v Malej Studenej doline. Nasleduje domáca príprava, hrubý výpočet trasy a môže sa vyraziť. 11/09/15 Peter Remeň Vysoké a Belianske Tatry
Túra Brestová, Salatín, Baníkov a Tri kopy Jeden z plánov na leto bolo pre mňa vybrať sa na túru cez Roháče. Zámerom bolo prejsť cez Baníkov, Tri kopy a Roháčske plesá. Doposiaľ všetky moje túry mali okružný charakter a táto nebola výnimkou. Dohodli sme sa štyria kamaráti, počasie nám prialo, tak nám nič nebránilo plán uskutočniť. 08/09/13 Peter Remeň Západné Tatry

Prístrešok Pod Krkavou skalou Po dlhšom čase som si ako prístup na liptovskú vetvu hrebeňa Veľkej Fatry zvolil zelenú značku z Ružomberka ponad Vlkolínec. Celý čas som šliapal hustou hmlou s dohľadnosťou len pár desiatok metrov. Zrovna keď som dorazil k malej kaplnke, hmla sa začala trhať a povyše na okraji lesa som zbadal prístrešok. dnes Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč
Podcast O Geocachingu s Matúšom Morongom Geocaching je hra založená na hľadaní skrýš pomocou GPS. Pôvodne išlo o malú komunitnú záležitosť, museli ste totiž mať GPS prístroj, ktorý nebol práve lacný. Tak sa ku Geocachingu dostávali najmä turisti, ktorí mali takýto prístroj kvôli navigácii v horách. Zásadnejší prienik do mainstreamu prišiel s nástupom smartfónov. V dvanástej epizóde podcastu HIKING.SK sme sa rozprávali s Matúšom Morongom, našim autorom. Je dlhoročným kešerom, aktuálne pôsobí ako reviewer a medzi kešermi je známy pod nickom Rikitan. 20/11/19 Ľubomír Mäkký Rozhovory
Reportáž Divočina v Európe by mala mať viac ochrany V dňoch 20. - 21. 11. 2019 sa v Bratislave konala medzinárodná konferencia New initiatives from a decade of progress. Tento rok uplynulo 10 rokov od Uznesenia Európskeho parlamentu o divokej prírode v Európe. Témou konferencie bola predovšetkým Zelená dohoda – projekt pre novú Európsku komisiu, ktorý má zabezpečiť lepšiu ochranu prírody, najmä efektívnejšie ochrániť nedotknutú prírodu a pralesy v rámci Európy. Hovorilo sa aj o klimatickej zmene, ukladaní uhlíka, nelegálnej ťažbe a možnostiach jej kontroly, či ochrane vzácnych druhov rastlín a zvierat, ktoré priamo súvisia s ochranou pralesov. včera Soňa Mäkká Reportáže

Valaská Dubová – Veľký Choč a späť 02/09/17 14:52 2 príspevky
    • Chočské vrchy

• leto

• 05.06.2016

• bez zdroja vody na trase

• Valaská Dubová (bus, parkovanie v dedine)