Chata Lámaná skala
Chata Lámaná skala Zatvoriť

Útulňa Zrub Lámaná skala

Pri putovaní po desiatich kopcoch medzi Naháčom, Hradišťom pod Vrátnom, Dobrou Vodou a Jablonicou sa mi podarilo pri pohybe mimo značiek nájsť dve voľne prístupné chaty. Pravdepodobne sa tu turisti pohybujú len po značkách a hlavne po červenej. Inak si neviem vysvetliť, že oba objekty, ležiace priamo na lesných cestách, ešte nikto nepriblížil ostatným turistom. O Gočálovej búde som písal nedávno, tak teraz pár údajov o chate Lámaná skala. Teda pomenoval som si ju podľa miesta výskytu.

Malé Karpaty: nad dolinou potoka Raková v lokalite Lámaná diera
385 m n. m.
tri rozťahovacie pohovky, štyri epedy, drevená podlaha
celoročná
650 m od chaty prameň a potok Raková
Spojenie
vlakom na žel stanicu Buková, autobusom do Dobrej Vody, Hradišťa pod Vrátnom, Prekážky

POZOR: Objekt je od roku 2022 zamrežovaný a uzamknutý!

• Po červenej od železničnej stanice Buková smer Dobrá Voda a kúsok pred križovaním s asfaltkou na lúky Cerová, treba odbočiť na lesnú cestu doľava – 5 km.
  • Po červenej z Dobrej Vody smer železničná stanica Buková. Kúsok za križovatkou s asfaltkou z lúky Cerová, odbočiť doprava na lesnú cestu do kopca – 6,7 km.
  • Po žltej z Hradišťa pod Vrátnom k smerovníku Mihalinová a potom po červenej ako z Dobrej Vody – 10 km.
  • Po žltej od autobusu z Prekážky až na lúku Cerová a potom po asfaltke na červenú a kúsok za križovaním sa s ňou doprava do kopca – 7,2 km.

Ide o celodrevenú chatu s rozmermi približne 4 x 6 m. Strecha je kvalitná, sedlová, pokrytá pálenou škridlou. Hoci bol o chatu opretý rebrík, nenašiel som viditeľný vstup do podkrovia. Vzhľadom na priestrannosť chaty a to, že nie je zamknutá, to ale pre prípadného záujemcu o prenocovanie nehrá rolu. Na chate sú dve nezamrežované okná. Jedno na bočnej strane a jedno vedľa vstupných, nezamrežovaných dverí, na čelnej strane.

Do chatky sa vstupuje po kovových schodíkoch. Podlaha chaty je drevená, steny sú tiež obložené drevom. Napravo od vstupu do chaty je klasický sporák, na akom varila a vykurovala kuchyňu aj moja babka. Medzi ním a dverami je normálna kuchynská linka s umývadlom, aj keď na chate nie je voda. Pod skrinkou na stene sú koreničky a hoci som nepozeral so šuplíkov, predpokladám, že sú tam príbory a všetko potrebné ako v normálnej kuchyni. Uprostred miestnosti je stôl s piatimi stoličkami. Pri stenách sú oproti sebe tri rozťahovacie sedačky a na nich ešte náhradné epedy. Na skrinke vedľa stola je dokonca plynová bomba s varičom. V miestnosti je luster z jelenieho parožia, ale keď som skúšal vypínač, nezažal sa. Možno je niekde akumulátor, ale zas tak podrobný prieskum chaty som nerobil. Na stenách sú vešiaky a obrazy. Predpokladám, že ide o poľovnícku chatu. Osem ľudí sa tu musí elegantne vyspať a ani nepotrebujú karimatky.

Zvonku je pri stene chaty murovaný krb, kde by sa tiež dal robiť oheň. Ďalej je vedľa chaty je mohutný stôl a dve lavice. Dreva je nachystaného kopa, ale predpokladám, že záujemcovia o oheň si ho nazbierajú v okolitom lese. Keďže chata nebola zamknutá, pevne verím, že sa nikto nenahnevá, že som zverejnil jej existenciu a tak isto, že eventuálny nocľažník nezadá dôvod na jej zamrežovanie. Vážme si luxus voľne prístupný všetkým milovníkom pobytu v prírode.

Vodu som pri chate nevidel, leží v podstate na kopci. Ale dole pri červenej značke tečie potok Raková a na mape je naznačený prameň. Mala by to byť vzdialenosť 650 m a 90 výškových metrov. Pokiaľ na chatu pôjdete po červenej, treba na vodu myslieť pri odbáčaní do kopca a hneď si ju nabrať.