PR

Učíme sa behať a pohybovať vo Vibram FiveFingers®

sponzorovaný článok 14.06.16 Vibram FiveFingers® poznáme na trhu už od roku 2006. Od tejto doby je koncept minimalizmu a predovšetkým minimalistického behu predmetom neutíchajúcej verejnej diskusie. Ako máme pristupovať k celej tejto minimalistickej / na boso záležitosti? Je pravda, že žiadny jednoznačne správny prístup jednoducho nieje - všetko je individuálna záležitosť. Samozrejme by sme vám však chceli ponúknuť náš pohľad na vec. Veríme, že pohyb a beh vo Vibram FiveFingers® nás môže urobiť zdravšími, šťastnejšími a viac prepojenými s našim vlastným telom. Dúfame, že tieto informácie vám pomôžu objaviť, akým spôsobom si môžete práve vy zamilovať čaro prirodzeného pohybu.

Nosenie Vibram FiveFingers® pri vašich športových aktivitách (beh, fitness, vodné športy) alebo len tak pre zábavu robí vaše nohy prirodzene silnejšími a zdravšími. Netvrdíme však, že Vibram FiveFingers® sú jediné topánky, ktoré kedy budete potrebovať. Je veľa príležitostí, kedy vaše nohy potrebujú ochranu klasickej pevnej topánky. Ako vo všetkých aspektoch života, aj v obuvi je potrebná vyváženosť. Vibram FiveFingers® poskytujú zdravú alternatívu ku klasickej obuvi. Nasledujte nami predložené rády, pomocou ktorých vám pomôžeme pohodlne, bezpečne a efektívne prejsť na Vibram FiveFingers®.

Počúvajte svoje nohy!

Prechod z tradičných topánok na Vibram FiveFingers® môže zabrať svoj čas. Pre niekoho je to otázka týždňov, pre iného mesiacov, pre niekoho to môže byť aj rok či viac. Dôležitý aspekt je typ vášho chodidla, aktivity, ktorým sa venujete a spôsobu, akým sa pohybujete. Pokrok, ktorý zaznamenáte, bude na konci určite stáť za to - vaše nohy aj celé telo budú silnejšie a v lepšej kondícii. Všetko závisí na vrodenej biomechanike vašich nôh a tela a na stave vášho svalstva. Pamätajte si, že vylepšenia schopnosti svalov a ich využitie pri nosení Vibram FiveFingers® vedie k zlepšeniu vydže aj sily. To má zákonite pozitívny vplyv na vaše telo a celkovú fyzickú pohodu. Počúvajte svoje telo.

Prestaňte, ak vás bolí klenba, priehlavok, či akákoľvek iná časť nohy!

Je dôležité postupovať pri prechode na Vibram FiveFingers® pomaly, aby ste si mohli postupne vybudovať potrebnú silu v lýtkach a chodidlách a tým eliminovať akékoľvek nepohodlie. Obdobie zvykania je normálne, všetky príznaky nepohodlia by sa mali minimalizovať po týždni či dvoch nosenia. Pri behu vo Vibram FiveFingers® sa občas môže dostaviť bolesť klenby chodidla z došľapovania príliš vpred, vzhľadom k bokom a prílišného naťahovania prstov. Tiež k nej môže prispieť príliš tvrdý dopad na chodidlo.

Ak zažívate bolesť, prestaňte a nechajte svoje telo sa zahojiť.

Boľavé, unavené svaly sú normálne, zatiaľ čo bolesť kostí, kĺbov či šliach značí zranenia. Zo začiatku si so sebou nezabudnite nosiť svoju bežnú obuv ako zálohu.

Ak budete musieť uprostred svojho cvičenia prestať s Vibram FiveFingers®, môžete sa prezuť do svojich mäkkých bežeckých topánok a pokračovať.

Krok 1: Porozumejte svojim nohám

Vibram FiveFingers® napomáhajú prirodzenej podobe a funkciu vašich chodidiel. Než urobíte prechod k stálemu nosenie Vibram FiveFingers®, je dôležité dokonale sa zoznámiť so svojimi bosými nohami pomocou série zmyslových cvičení zostavených našou fitness poradkyňou Stacey Lei Krauss. Chodidlá sa skladajú z 52 kostí, 66 kĺbov, 40 svalov a stoviek zmyslových receptorov, šliach a väzov. Dohromady tvoria dvojicu z najúžasnejších funkčných mechanizmov nášho tela.

Napriek tomu má väčšina ľudí pocit, že je na ich chodidlách čosi vrodene "zlého": sú príliš široké, úzke, klenba je moc vysoká, moc plochá ... Tradičné topánky sa stali spôsobom, ako tieto domnelé abnormálnosti "opraviť". Výsledkom toho sa stavba našich chodidiel stala skrytou, neľúbosť vzbudzujúcou a veľmi citlivú - až oslabenú. Chodidlá si v našej kultúre získali nálepku čohosi "chybného", čo je pomocou topánok "opravované".

Naše zmyslové cvičenia vám pomôžu znovu objaviť obrovský potenciál vlastných chodidiel a dospieť k lepšiemu porozumeniu toho, ako vyzerajú, aké pocity vyvolávajú a ako fungujú - pred i po prechode na Vibram FiveFingers®.

Krok 2: Skúšajte rôzne povrchy

Choďte, osahávajte, objavujte. Vaše chodidlá určujú tempo vášho pokroku. Tenká, ohybná a pretvorená podrážka vašich Vibram FiveFingers® dovoľuje chodidlám voľne sa ohýbať a krútiť. Každý z piatich prstov je samostatne oddelený - tak ako na vašej nohe. Vďaka týmto vlastnostiam je každý krok vo Vibram FiveFingers® lekciou o štruktúre, teplote a biomechanike.

Vaše chodidlá sú vynikajúce pre zbieranie informácií. Tisíce nervových zakončení posielajú cenné informácie do mozgu a oznamujú vášmu telu, kde v priestore sa nachádza a s akým terénom je v kontakte. Aktívne stimulácia týchto zakončení dosiahnete lepšiu rovnováhu, prekrvenie a celkového zdravia chodidiel.

Začnite precvičovaním nami odporúčaných zmyslových cvičení a všímajte si, ako sa vaše chodidlá cítia. Potom skúste chodiť po rôznych typoch povrchov. To je jeden z najpochopiteľnejších a najjednoduchších spôsobov, ako stimulovať a precvičovať chodidlá. Objavujte svoj domov a jeho okolie na boso alebo vo Vibram FiveFingers®. Všímajte si, aké máte pocity na hladkých / drsných povrchoch a skúšajte rozoznať signály, ktoré vaše chodidlá vysielajú do mozgu. Zrejme si všimnete, že sa vaše chodidlo inštinktívne prispôsobuje rozdielnym povrchom. Experimentujte v bezpečnom prostredí - na tráve, koberci, hline, hladkých kameňoch - vždy majte oči otvorené a dávajte si pozor na prípadné nebezpečné predmety.

Krok 3: Program cvičení pre chodidlá

Dvojtýždňový posilňujúci tréning.

Teraz, keď ste sa začali zoznamovať so svojimi vlastnými chodidlami, pravdepodobne ste si všimli, že nemajú moc sily. Je ťažké roztiahnuť či ovládať prsty? Alebo sú vaše nohy po dlhšej chôdzi na boso boľavé a unavené? Aby ste mohli bezpečne prejsť na nosenie Vibram FiveFingers® pri behu a cvičení, silne doporučujeme nasledujúce cviky pre posilnenie chodidiel.

Robte nasledujúce cviky v troch setoch po 20 opakovaniach, tri až päťkrát týždenne po dobu dvoch týždňov. Vaše nohy sa možno budú po cvičení cítiť unavene, ale nemali by ste pociťovať výraznú bolesť. Nakoniec sa táto séria cvičenia stane vašou bežnou zahrievacou rutinou.

  • Zdvihnite pätu
  • Zovrite palce
  • Pokrčte / vystrite špičky
  • Roztopenia prsty / dvakrát kliknite palcom
  • Postavte sa na vnútornú / vonkajšiu stranu chodidiel
  • Zdvihnite uterák zo zeme a podajte si ho z jednej nohy do druhej
  • Nikdy nepodceňujte moc chôdze na boso či vo Vibram FiveFingers®. Hodina až dve bežnej každodennej aktivity vykonávanej vo Vibram FiveFingers®je skvelým spôsobom, ako postupne vybudovať svalstvo chodidiel a členkov.

Prechod na Vibram FiveFingers®

Pravidlo č.1: Vždy načúvajte svojmu telu.

Každé chodidlo je iné, preto je dôležité načúvať práve tým svojim. Uvádzame tu niektoré často kladené otázky ohľadom behu a cvičenia vo Vibram FiveFingers® s odpoveďami lekárskeho poradného zboru Vibram.

Koľko času zaberie prechod na Vibram FiveFingers®?

Pre niekoho je to otázka týždňov, pre iného mesiacov, pre niekoho to môže byť aj rok či viac. Veľmi záleží na type vášho chodidla, aktivitách, ktorým sa venujete a spôsobu, akým sa pohybujete. Pokrok, ktorý zaznamenáte, bude na konci určite stáť za to - vaše nohy aj celé telo budú silnejšie a v lepšej kondícii. Všetko závisí na vrodenej biomechanike vašich nôh a tela a na stave vášho svalstva. Pamätajte si, že vylepšenia schopnosti svalov a ich využitie pri nosení Vibram FiveFingers® vedie k zlepšeniu vydže aj sily. To má zákonite pozitívny vplyv na vaše telo a celkovú fyzickú pohodu. Počúvajte svoje telo.

Ako by mali Vibram FiveFingers® sedieť?

Prsty by mali presne sedieť do jednotlivých vreciek, váš najdlhší prst by sa mal dotýkať špičky topánky. Tradičný voľný priestor v oblasti prstov je u FiveFingers nežiaduci. Hoci je v poriadku, ak sa prsty dotýkajú konca topánky, uistite sa, že sa každý z nich môže plne natiahnuť. Ak je niektorý z prstov pokrčený z dôvodu nedostatku miesta, budete potrebovať väčšiu veľkosť. Naopak ak pri zohýbaní prstov niektorý vykĺzne z určenej kapsy, je potreba menšiu veľkosť. Nakoniec by ste mali nájsť taký pár, ktorý vám bude dokonale pohodlný a umožní vám vykonávať akékoľvek aktivity s maximálnou voľnosťou a prirodzenosťou - ako by ste na sebe ani žiadne topánky nemali.

Z nosenia Vibram FiveFingers® ma bolia nohy. Je to normálne?

Obdobie zvykania je normálne. Zo začiatku si potrebujú vaše chodidlá a lýtka nabrať silu a pohyblivosť. Nepríjemné pocity by sa mali minimalizovať po jednom až dvoch týždňoch. Nezabudnite postupovať pomaly a zamerať sa na budovanie sily chodidiel a lýtok.

Nosím ortopedické vložky. Môžem napriek tomu používať Vibram FiveFingers®?

Vibram FiveFingers® sú navrhnuté pre prirodzenejší pohyb chodidiel. Ako také sú určené na nosenie priamo na chodidle, dovoľujúc tak vašej nohe sa pohybovať skoro ako na boso. Ortéza je pomocné zariadenie, ktoré podporuje funkcie vašej nohy a kompenzuje prípadné odchýlky. Snaha o použitie ortézy spolu s Vibram FiveFingers® by popierala jej význam. Ak máte veľmi ploché nohy, budete sa musieť na nosenie Vibram FiveFingers® prepracovať postupne, pretože vaše svalstvo sa bude musieť prispôsobiť a získať silu.

Ako vybrať topánku Vibram FiveFingers®?

Vibram FiveFingers® ponúka vo svojej kolekcii, ako veľmi univerzálne prstové topánky ako KSO a SPRINT, tak aj modely zamerané na konkrétne aktivity, ako Bikila, Performa, KMD.

Prezrite si priloženú tabuľku a podľa Vašich požadovaných preferencií vyberte model. Tým kto doteraz s FiveFingers nemajú žiadnu skúsenosť odporúčame niektorý z univerzálnych modelov Prípadne nás môžete kontaktovať a my Vám s výberom poradíme.

Kde môžete kúpiť topánky Vibram FiveFingers®?

Ako v jednej z mála špecializovaných predajní na Slovensku máte možnosť vyskúšať a zakúpiť si obuv Vibram FiveFingers® v špecializovanej outdoor predajni Adam Sport v Ružomberku a takisto aj na e-shope

--
Pozn. redakcie: Tento text je PR článok zadávateľa. Neprešiel jazykovým ani redakčným spracovaním a nemusí vyjadrovať názor redakcie HIKING.SK.
Najnovšie články na titulke
 
Pozvánka Vysoké hory Nitra 2019 Tretí novembrový víkend bude v Nitre už po štrnástykrát patriť tradičnému festivalu. Pozostáva z hlavného festivalového dňa, soboty s bohatým programom pre širokú verejnosť, ktorému predchádza „detský piatok“ pre žiakov nitrianskych škôl. Podujatie uzavrie nedeľný poznávací výlet na Zobor. dnes Redakcia Festivaly a premietania
Podcast Pacific Crest Trail s Filipom Valúchom (trojdielna miniséria) AKTUALIZOVANÉ – Diaľkové trasy sú dnes populárne. Nedávno sme sa v HIKING podcaste rozprávali s Julkou, ktorá prebehla Cestu hrdinov SNP za 12 dní. Teraz vám v trojdielnej podcastovej minisérii spolu s Filipom Valúchom predstavíme 4265 kilometrov dlhú Pacifickú hrebeňovku, tzv. PCT. Filip diaľkovú trasu z mexicko-americkej na kanadsko-americkú hranicu cez Kaliforniu, Oregon a Washington prešiel tento rok za 136 dní. včera Ľubomír Mäkký Svet
Ferrata Berchtesgadenské Alpy – Hochthrony a Rauhenkopf Keď pôjdete diaľnicou popri Salzburgu, naľavo od cesty zbadáte vysoký kopec. Je to Salzburger Hochthron, najsevernejší výbežok Berchtesgadenských Álp. Už dlhšie som plánoval, že naň vyleziem, ale podarilo sa mi to až teraz. Pozrel som sa aj na Berchtesgadener Hochthron, najvyšší kopec na hrebeni, a na Rauhenkopf, čo by mal byť najkrajší “balkón” nad Berchtesgadenom. dnes Martin Knor Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.6 (0.1)