LaSportiva TX4 sú topánky, ktoré sa dobre cítia na vápenci, žule aj v lese
LaSportiva TX4 sú topánky, ktoré sa dobre cítia na vápenci, žule aj v lese Zatvoriť

Test Approach polovičky La Sportiva TX4

Túto letnú sezónu naraz testujem dva páry polovičiek, ktoré sú svojím konceptom od seba dosť vzdialené – Hanwag Lime Rock GTX a La Sportiva TX4. Prvé sú tuhé a majú GoreTex membránu, druhé sú mäkké a hoci sú celokožené, membránu nemajú. Teraz si poviete, že fajn, veď každé sú určené do iného prostredia. Omyl, oboje sú to approach polovičky, teda najmä do skalnatého terénu. V tomto článku vám predstavím druhé menované, talianske La Sportiva TX4.

Výrobca
Farebné kombinácie
oranžová/čierna, žltá/čierna
Páči sa mi
dizajn, netradičný tvar a vzhľad, celokožené vyhotovenie, pohodlné aj na každodenné nosenie, grip na skale, sťahovacia šnúrka aj okolo kotníka
Nepáči sa mi
premokavý jazyk, hoci celokožený zvršok vode odoláva dobre
Infocena

Aktualizácia
V máji 2017 boli pridané skúsenosti po ročnom testovaní a záver

Dizajn a materiály

Dizajn topánok je vydarený podobne, ako väčšina produktov La Sportiva. Táto talianska značka nedbá iba o funkčnosť ale nemenej dôležitý je aj vzhľad, ktorý má jasne komunikovať outdoorový štýl. Tieto topánky, najmä tvarovaním pogumovania špice, štylisticky odkazujú na lezky. Pri bežnom nosení to má podčiarkovať outdoorovú identitu ich používateľa. Lezkový styling umocňuje aj semišová koža, z ktorej je ušitý zvršok. V mojom prípade je žiarivo oranžovej farby, čo je tiež ľúbivé.

Okolo celej topánky je na koži nalaminovaná 1,5 mm hrubá PU ochrana. Má zdrsnený povrch, je rôzne štruktúrovaná a jej súčasťou je v zadnej časti rozmerné logo značky. Špica je chránená gumeným prvkom, ktorý zvyšuje odolnosť proti okopaniu a tiež svojou tuhosťou chráni prsty. V oblasti šnurovania je na koži našitý gumený materiál podobný hypalonu a v ňom sú dierky šnurovania. Šnúrky sú okrúhle a ich dĺžka je trošku pridlhá, asi rezerva pre ľudí so širokou tlapkou. Šnúrky nepovoľujú, no pred túrou aj tak volím dvojobtočenú mašličku, ktorá je pevnejšia a "spotrebuje" viac šnúrky, no stále je rozviazateľná potiahnutím.

Vnútorná stielka je z príjemného látkového meshu, keďže TX4 nemá membránu. To je z môjho pohľadu škoda, no v budúcnosti by sa tento model mal robiť aj vo verzii s membránou. Určite by som preferoval taký model, lebo hoci koža vode celkom dobre odoláva, jazyk kazí ambície vodeodolnosti. Je totiž vyrobený z tenkej, veľmi priedušnej textílie vyplnenej mäkkým polstrovaním. Jazyk je vďaka tomu mäkkučký, poddajný a pri ohýbaní nohy sa skvelo prispôsobuje, no pretečie ním dovnútra aj najmenšie množstvo vody. Takýto jazyk je dobrý do topánok, ktorých celý zvršok je dobre odvetraný – napr. La Sportiva TX3 je práve taká topánka. Pri tomto modeli mohol výrobca urobiť odolnejší jazyk.

So šnurovaním sa dizajnér celkom vyhral a nazval ho Mythos Lacing system. Tenká šnúrka ide od špice až k očku na päte akoby veľkými stehmi. V týchto stehoch sú vedené samotné šnúrky, pričom len posledné tri páry majú aj klasické dierky. Okrem pekného dizajnového efektu to lepšie roznáša sťahovací moment a taktiež čím silnejšie stiahnete topánku, tým viac to pritiahne pätu, čo zlepšuje fixáciu nohy.

Kopyto

La Sportiva robí tradične topánky s užším kopytom, alebo ak chcete, tesnejšie anatomicky tvarované. Také sú aj TX4. Päta veľmi dobre sedí, je obopnutá a pevne drží. Podobne presne padnúce sú aj v strednej časti, čo je zároveň dobre prispôsobiteľné šnurovaním. V prednej časti sa strih mierne rozostupuje, vďaka čomu dostávajú prsty dostatok priestoru. To je super pre pohodlné nosenie a predchádzanie otlakom. Ak tento priestor chcete zmenšiť, môžete pomocou šnurovania, ktoré ide až úplne k špici.

Podrážka

Spojenie podrážky so zvrškom je urobené metódou vstrekovaného polyuretánu, vďaka čomu sa výrobca mal možnosť pohrať s dizajnom aj tejto časti topánky. Zároveň je topánka veľmi dobre vytlmená a má až papučkové pohodlie. Medzipodrážka je skôr poddajná a mäkká, cítite tak väčšinu nerovností. Spolu s priliehavou Vibram Mega-Grip podošvou by podľa výrobcu mali mať topánky dobrý grip na suchej aj vlhkej skale.

Zaujímavosťou je, že najmä vpredu sa topánka smerom od zvršku nadol k podošve rozširuje, čo zväčšuje efektívnu došľapovú plochu a stabilizuje nohu aj v nesúrodom teréne. Ak zle našliapnete, topánka má do určitej miery tendenciu vás vrátiť a zamedziť podvrtnutiu.

Skúsenosti po roku

Už približne rok pravideľne nosím TX4. Boli vo vyšších aj nižších horách, v lese aj v meste. Obľúbil som si ich ako každodennú obuv najmä pre ich pohodlie. Sú mäkké a ani raz ma neotlačili. Trošku povolili do šírky a pravidelných nosením som sa aj vložka mierne prispôsobila tvaru nohy. Teraz by som preto isto volil o pol čísla menšiu veľkosť. Pomohlo by to najmä na skalách, kde by mi pevnejšie obopínali nohu. Vďaka ich mäkkému, až papučkovému vyhotoveniu predpokladám, že by to bolo úplne v pohode.

Ako môžete vidieť na novopridaných fotkách, v niektorých častiach dostala podrážka zabrať a štupľový dezén je značne zredukovaný. Za toto môže pravidelné nosenie v meste, na ktoré topánka nie je stavaná, no pri jej pohodlí som ju takto používal a bol som zvedavý, čo to urobí. Dalo sa to očakávať a kto si tieto topánky kúpi na hory, nemal by ich nosiť v meste. Boky podrážky sú tiež v poriadku s výnimkou malej dierky, ktorá vznikla na špici ľavej topánky (viď predposledná fotka), no zatiaľ to vyzerá tak, že je to len povrchové a dnu nepreniká voda.

Vizuálne síce koža stratila svoju oranžovú žiarivosť, no inak zvršok prežil útrapy používania bez viditeľných problémov. Koža nepreská, primerane drží svoj tvar, švy sa nepárajú a vnútorná stielka je bez viditelného opotrebenia a to aj v oblasti päty, kde je najviac namáhaná. Textilný lem pri členku je tiež v poriadku. Podobne je tomu v prípade textilného jazyka.

Z funkčného hladiska som s topánkami spokojný. Majú pomerne veľkú plochu podrážky, vďaka čomu sú stabilné. Na na skale držia dobre – tak na vápenci ako aj na žule. Mierne vlhká skala bola tiež OK, no vyslovene v daždi som ich neskúšal, lebo pre absenciu membrány a tiež vďaka textilnému priedušnému jazyku rýchlo premoknú.

Pozitívom je aj tvar kopyta – v prednej časti je veľa priestoru pre prsty, no päta je úzka, aby dobre sedela. Pri dobrom zošnurovaní sa vám ani nepohne a pritom v oblasti prstov dávajú dostatok priestoru (ak ich nezošnurujete vpredu natesno), čo je dobré najmä pri dlhších vzdialenostiach, lebo prsty sa budú o seba menej trieť a to redukuje riziko pľuzgierov.

Osobne som skôr zástancom tuhej turistickej obuvi a je jedno, či v hôľnom alebo skalnatom teréne, na ľahkej alebo náročnej túre. Preto som sprvu mal zmiešané pocity z TX4, ktoré sú úplne opačne nastavené. Vďaka tomu však získavajú na univerzálnosti, lebo pokiaľ vám outdoorový štýl vyhovuje aj v bežnom mestsko-pracovnom režime, budú vás tieto topánky lákať aj ku každodennému noseniu. Tu je však háčik. Podrážka na univerzálne nosenie nie je stavaná. Preto ak si ich nechcete rýchlo zničiť, odporúčam nenechať sa opantať ponúkaným pohodlím a radšej ich z botníka vyberať iba do prírody a je jedno, či to budú lesy, lúky, hole či skalnaté hory.

Celkovo oceňujem pohodlie, veľmi dobrý grip a napriek mäkkosti aj stabilitu pri chodení. Nezanedbateľnou výhodou je aj nízka hmotnosť – jedna topánka veľkosti UK10 váži 424 gramov.