Chata

Rainerova chata

19. 01. 2007
Najmenšou a zároveň najstaršou zachovanou tatranskou chatou je Rainerova chata. Patrí medzi turistami k veľmi navštevovaným miestam, pretože sa nachádza v nižšej nadmorskej výške, neďaleko Hrebienka, Studenopotockých vodopádov a Zamkovského chaty. Tieto ciele zvládnu aj menej kondične pripravení turisti a predovšetkým rodiny s malými deťmi.

Počas zimy sa veľkému záujmu teší snehový betlehem, ktorý vlastnoručne vytvára chatár Peter Petras. Ak je sneh aj cez Veľkú noc, môžete tu vidieť aj obrovské veľkonočné vajíčko.

História

Chata vznikla v roku 1863 a dal ju postaviť nájomca Starého Smokovca Ján Juraj Rainer. V roku 1884 postavili urbárnici zo Starej Lesnej hneď vedľa väčšiu chatu, ktorú nazvali hotel Kamzík. Rainerova chata slúžila ako nocľaháreň pre vodcov, nosičov a študentov, neskôr ako sklad paliva i garáž. V roku 1980 bol Kamzík asanovaný. Správa TANAP-u dala v roku 1983 chatu ako pamiatkový objekt zreštaurovať.

Súčasným chatárom je Peter Petras, učiteľ z Kežmarku a dlhoročný vysokohorský nosič. V roku 1997 sa so súhlasom TANAP-u podujal zrekonštruovať interiér chaty a v nasledujúcom roku ju uviedol do prevádzky.

Na chatu sa môžete dostať z Hrebienka alebo od Zamkovského chaty po červenej magistrále. Vedie sem aj modrá značka od Studenopotockých vodopádov, ktorá pokračuje na Zbojnícku chatu. Viac v rubrike túry.

Ubytovanie

Na tejto malej chate sa ubytovanie neposkytuje. Slúži ako „bufet“ a náučné centrum TANAP-u.

Túry

Keďže na chate sa nedá prenocovať, nie je možné ju využívať ako východisko na túry. Môžete sa tu zastaviť na ceste od Hrebienka po Zamkovského chatu, od Tatranskej Lomnice cez vodopády Studeného potoka na Zbojnícku chatu. Neďaleko od vodopádov pokračuje žltá značka do Tatranskej Lesnej. Prechádza tadiaľto aj zelená značka vedúca z Hrebienka na Téryho chatu.

Ako tam je…

Chata pozostáva z malej miestnosti, kde je pec, pult, lavice a stoly. Chata pôsobí domácim dojmom, je v nej teplučko, väčšinou vždy plno. Je tu smiech, dobrá nálada, vôňa dreva a dymu a keď si tu chvíľu posedíte, možno si začnete pripadať ako v Tatrách minulosti…

Rainerova chata 05/04/20 06:50 355 príspevkov

Správa Po tretí raz vyberajú riaditeľa Štátnej ochrany prírody Štátna ochrana prírody je bez riaditeľa od konca apríla. Aktuálne prebieha už tretie kolo výberového konania. Dnes sa na verejnom vypočutí prezentovali Dušan Karaska, riaditeľ Správy CHKO Horná Orava, a Karol Pepich, riaditeľ Správy CHKO Strážovské vrchy. 25/09/20 Soňa Mäkká Správy
Správa Ferraty na Skalke doplnia o istiace prvky a zvýšia osvetu Vysokú úrazovosť na ferratách na Skalke by malo znížiť pretrasovanie niektorých zaistených ciest a doplnenie bezpečnostných prvkov. Výrazne by sa mala zvýšiť osveta návštevníkov. V krajnom prípade môže HZS pristúpiť k pokutám. 23/09/20 Soňa Mäkká Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Podcast O bratislavských lesoch s Jakubom Mrvom Lesy v okolí Bratislavy využívajú na rekreáciu desiatky tisíc ľudí denne. O zníženie ťažby v nich sa dlhé roky usiluje občianske združenia Iniciatíva Naše Karpaty. Na úrovni mestských lesov sa to už podarilo, no ďalšie obľúbené lokality spravuje štátny podnik Lesy SR. Prečo viazne dohoda s nimi, hoci mesto je ochotné podieľať sa kompenzácii straty, ktorá Lesom vznikne? 20/09/20 Soňa Mäkká Rozhovory

Túra Lačnovský kaňon, Zlá diera a Vrátnica Leto so svojimi horúcimi a slnečnými dňami prináša aj tmavé mračná a intenzívne búrky. Vo väčšine prípadov až v poobedňajšom alebo podvečernom čase, a tak je dostatok času na peknú turistiku. Využívam preto možnosť návštevy jedného pekného kaňonu v pohorí Braniska. Ak sa k tomu pridá ešte jedna jaskyňa a neskôr pekné skalné okno, tak je o zážitky postarané. Búrka nakoniec nebola, takže letná nedeľa dopadla nadmieru k mojej spokojnosti. dnes Marián Jaššo Branisko
Túra Tribečská osmička z Kostolian pod Tribečom Chcel som sa poriadne prebehnúť, ale čas mi momentálne nedovolil vybrať sa niekam na viacdňovú túru. Rozmýšľal som teda kam vybehnúť a nakoniec som zvolil svoju klasiku - severnou časťou pohoria Tribeč. Osmičkový okruh som vymyslel asi pred dvoma rokmi a odvtedy som ho prešiel snáď v každom počasí, ale vždy je to iné a vždy ma tu niečo prekvapí. včera Pavel Forgáč Tribeč
Túra Rudná magistrála 1. (Zlaté Moravce – Zaježová) Vydraté ramená od batohu, boľavé nohy, sem-tam otlačik a spanie na houmlesáka v spacáku na karimatke. Čo za hovadinu som si to zase vzala do hlavy, keď som fučala ako ježko na slnečnom úpeku, opretá o paličky a prehnutá v páse ako žeriav. ,,Chcela si prejsť Rudnú magistrálu?“ ,,Chcela... Tak nedaj na sebe znať, že ti to teraz nepríde ako dvakrát dobrý nápad...“ 26/09/20 Alexandra Uhlárová Javorie, Pohronský Inovec, +

Rainerova chata 05/04/20 06:50 355 príspevkov
    • Na Starolesnianskej poľane neďaleko vodopádov Studeného potoka.
    • neposkytuje
    • celoročná
    • voda nie je, avšak je tu možnosť kúpiť si nápoje