Chata

Rainerova chata

19.01.07
Najmenšou a zároveň najstaršou zachovanou tatranskou chatou je Rainerova chata. Patrí medzi turistami k veľmi navštevovaným miestam, pretože sa nachádza v nižšej nadmorskej výške, neďaleko Hrebienka, Studenopotockých vodopádov a Zamkovského chaty. Tieto ciele zvládnu aj menej kondične pripravení turisti a predovšetkým rodiny s malými deťmi.

Počas zimy sa veľkému záujmu teší snehový betlehem, ktorý vlastnoručne vytvára chatár Peter Petras. Ak je sneh aj cez Veľkú noc, môžete tu vidieť aj obrovské veľkonočné vajíčko.

História

Chata vznikla v roku 1863 a dal ju postaviť nájomca Starého Smokovca Ján Juraj Rainer. V roku 1884 postavili urbárnici zo Starej Lesnej hneď vedľa väčšiu chatu, ktorú nazvali hotel Kamzík. Rainerova chata slúžila ako nocľaháreň pre vodcov, nosičov a študentov, neskôr ako sklad paliva i garáž. V roku 1980 bol Kamzík asanovaný. Správa TANAP-u dala v roku 1983 chatu ako pamiatkový objekt zreštaurovať.

Súčasným chatárom je Peter Petras, učiteľ z Kežmarku a dlhoročný vysokohorský nosič. V roku 1997 sa so súhlasom TANAP-u podujal zrekonštruovať interiér chaty a v nasledujúcom roku ju uviedol do prevádzky.

Na chatu sa môžete dostať z Hrebienka alebo od Zamkovského chaty po červenej magistrále. Vedie sem aj modrá značka od Studenopotockých vodopádov, ktorá pokračuje na Zbojnícku chatu. Viac v rubrike túry.

Ubytovanie

Na tejto malej chate sa ubytovanie neposkytuje. Slúži ako „bufet“ a náučné centrum TANAP-u.

Túry

Keďže na chate sa nedá prenocovať, nie je možné ju využívať ako východisko na túry. Môžete sa tu zastaviť na ceste od Hrebienka po Zamkovského chatu, od Tatranskej Lomnice cez vodopády Studeného potoka na Zbojnícku chatu. Neďaleko od vodopádov pokračuje žltá značka do Tatranskej Lesnej. Prechádza tadiaľto aj zelená značka vedúca z Hrebienka na Téryho chatu.

Ako tam je…

Chata pozostáva z malej miestnosti, kde je pec, pult, lavice a stoly. Chata pôsobí domácim dojmom, je v nej teplučko, väčšinou vždy plno. Je tu smiech, dobrá nálada, vôňa dreva a dymu a keď si tu chvíľu posedíte, možno si začnete pripadať ako v Tatrách minulosti…

Rainerova chata 06/01/16 16:18 352 príspevkov

Túra Náučný chodník Molpír s dieťaťom Oblasť Smolenického krasu je veľmi vďačná na turistiku. Už ako deti sme robili s mamou okruhy cez Havranicu, Záruby, Ostrý Kameň a Čertov žľab s bonusom vandrovania od a k železničnej stanici, ktorá je ďaleko od obce. Každá z lokalít je atraktívna a má svoj osobitý charakter, a to nespomínam jarné pohľady na jediný malokarpatský vodopád Hlboča či jaskyňa Driny. 24/10/19 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Michal Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. 15/10/19 Soňa Mäkká Reportáže
Správa Dobrovoľníci likvidovali nelegálnu skládku na Magurke Občianske združenie Priatelia Magurky a obec Partizánska Ľupča zorganizovali minulý víkend akciu „Čistenie prírody – Magurka, Nízke Tatry“. Jej cieľom bola likvidácia starej nelegálnej skládky odpadu v okolí bývalej banskej štôlne Rüsseger. Do čistenia sa zapojilo viac ako štyridsiatka dobrovoľníkov. 09/10/19 Soňa Mäkká Správy

Túra Javorinkou k hrebeňu Malej Magury Pekné počasie Mariánskeho leta mi spôsobilo alergické svrbenie piat. Jediným medikamentom bola možnosť to rozchodiť. Ordinujem si dva juhovýchodné podcelky Strážovských vrchov. Prechod hrebeňom Javorinky a prejdenie hrebeňa Malej Magury, ktoré lemujú v poloblúku severozápadný kraj hornej, Pravnianskej, časti Hornonitrianskej kotliny. dnes Vladimír Mikuš Strážovské vrchy
Prístrešok Chata Lesov SR Vydrica Pri mojom trojtýždňovom pobyte v kúpeľoch Sklené Teplice som neraz kráčal Vydričnou dolinou. Zatiaľ čo kroky drvivej väčšiny kúpeľných hostí sa končili pri odbočke k miestnej časti Sady, kde sa nachádzala stajňa miestneho salaša, ja som ju prešiel celú zopárkrát. Tak isto som vyšiel aj všetkými lesnými odbočkami z nej do okolitých lesov. Keď som si naplánoval, že neznačene prejdem cez Holý vrch Čečetkovým lesom na samotu Konice, narazil som pár metrov od asfaltky na chatu Lesov SR, štátny podnik Banská Bystrica, odštepný závod Žarnovica. včera Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Túra Okolo Omšenia cez Baské, Homôľku a Bartošovicu Bez mučenia sa priznám, že Strážovské vrchy sú pre mňa takmer nedotknutým terénom. Lezenie pri Omšenskej Babe a silvestrovský pobyt v Chvojnici sa odohrali ešte hlboko v minulom tisícročí. Už ani neviem, prečo som sa začal ňúrať v mape práve okolo Omšenia – vrchy, výhľady, pramene, prístrešky – každopádne sa mi zrodil v hlave hrubý koncept. Najprv som mal ísť sám, ale potom sa Monike podarilo odtrhnúť sa od povinností, a tak sme mohli vyraziť v kompletnej zostave aj s Hugom a Čili. 18/10/19 Pavol Timko Strážovské vrchy

Rainerova chata 06/01/16 16:18 352 príspevkov
    • Na Starolesnianskej poľane neďaleko vodopádov Studeného potoka.
    • neposkytuje
    • celoročná
    • voda nie je, avšak je tu možnosť kúpiť si nápoje