VHT

Raxalpe - najkrajší výstup na Heukuppe

09. 08. 2016
Heukuppe, vrchol Raxu, je oblý, trávou zarastený kopec. Zvyčajne sa naň chodí zo sedla Preiner Gscheid, pretože je pri výstupe najmenšie prevýšenie, okolo 1000 metrov. Mne sa však oveľa viac páčia výstupy od severozápadu z Hinternaßwaldu. Z tejto strany sa na Heukuppe ide pomedzi divoko rozoklané skalné veže.

Hinternaßwald

Aj cesta do Hinternaßwaldu je atraktívna. Za dedinou Naßwald je asfaltka vtesnaná do rokliny a prechádza skalou bránou. Ďalej sa ide údolím, v ktorom je množstvo prameňov. Vodou z nich sa zásobuje Viedeň.

V Hinternaßwalde je veľké parkovisko (712 m). Poobjímali sme sa s Rakúšanmi, ktorí nás omylom považovali za členov svojej skupiny, a vyrazili sme na prechádzku. Hneď za osadou je ďalšie skalné zúženie, ktorým človek príde do údolia Reißtal. Keď som ním išiel pred štyrmi rokmi, cez hrebeň Naßkamm sa valili hmly. Bolo to nádherné divadlo.

Naßkamm

Pri dolnej stanici materiálovej lanovej dráhy (852 m) chaty Habsburghaus sme zabočili na hrebienok Naßriegel. Začalo stúpanie. Nahodil som štandardné ratrakové tempo a po chvíli sme stáli pri prameni Schusterbründl. Prameň je tesne pod hrebeňom Naßkamm a je jedným z dvoch na trase.

Na hrebeni Naßkamm (1210 m) sme na drevách zjedli desiatu a pokračovali sme pohodlným, takmer horizontálnym chodníkom. Po chvíli sme prišli k dvom romantickým chatičkám. Dolná, Zimmermannhütte (1332 m), chátra, no na vedľajšej Gamseckerhütte by som vedel stráviť víkend. Chaty sú ešte v pásme lesa, tečie okolo nich potok a pod nimi je pekná skalná stena. Nad Gamseckerhütte je druhý prameň.

Wildes Gamseck

Vyšli sme do sedla Grabnergupfu (1553 m). Značka pokračuje zaisteným chodníkom Gamsecksteig (A/B), no my sme zamierili na východ. Neznačeným, avšak dobre vychodeným chodníkom, ktorý stúpa po severnej strane hrebienka, sme prišli pod západnú stenu Gamsecku. Z diaľky sa zdá byť skala neschodná, ale keď k nej prídete bližšie, stena začne ustupovať. Zrazu sa na nej objavia skalné vežičky, žľaby, hrebienky a rampy. Práve touto stenou vedie nezaistený chodník Wildes Gamseck náročnosti II UIAA. Chodník je značený červenými puntíkmi, takže sa pri troche pozornosti nedá zablúdiť.

Wildes Gamseck považujem za najatraktívnejší výstup na Heukuppe. Lezenie nie je náročné, II-ka je to iba na pár málo miestach. Niektoré sú však dosť exponované. Pred tromi rokmi som išiel výstup sám a priznám sa, bolo to pre mňa ľahšie ako dnes. Sám sa s rizikom vyrovnávam ľahšie, ako keď mám zodpovednosť aj za kolegu. A to aj vtedy, keď je kolega oveľa skúsenejší ako ja.

V závere výstupu sa ide pekným hrebienkom. Prelezie sa vklinený balvan a už je tu vrchol Gamsecku (1857 m). Z pahorka sa otvárajú výhľady na náhornú planinu Raxu, Schneealpe sme mali ako na dlani počas celého výstupu.

Heukuppe

Vybehli sme na Heukuppe (2007 m). Pred tromi rokmi som tu bojoval s víchricou, ktorá mi hnala do očí ľadové ihličky, dnes je však krásne. Kúsok pod vrcholom sa vyvaľoval jeden turista, inak bol kopec prázdny.

Zbehli sme na chatu Karl-Ludwig-Haus (1804 m). Kolega si dal pivo a mňa potešil letáčik s mapkou Raxu. Zdá sa, že je tu ešte jeden čiastočne zaistený chodník, ktorý som neprešiel. Na jeseň to musím napraviť.

Bärenlochsteig

Z Karl-Ludwig-Hausu sme zbehli do údolia. Minuli sme Ebnerhütte (1621 m) a dolinkou s bujnou vegetáciou sme prišli do Bärengraben. Kráčali sme po chodníku, na ktorom sa značkár vyšantil. Maľoval tu slniečka, mesiačiky a odkazy frajerke. Tie sme pred tromi rokmi čítali a bavili sa na nich, dnes sú nápisy nečitateľné.

V hornej časti dolinky je bujná vegetácia, je tam hotový prales, no nižšie je iba lúčka s nízkou trávou zovretá medzi biele vápencové steny. Je to poriadny kontrast. Prešli sme cez skalné okno a zahli sme doľava. Nasleduje členitý traverz, ktorý je na viacerých miestach istený (B). Keď sme tu išli pred štyrmi rokmi s deťmi, zostup Bärenlochsteigom nám zabral veľa času, takže na parkovisko sme prišli až za tmy. Teraz nám to ušlo rýchlejšie. V porovnaní s Wildes Gamseck je Bärenlochsteig malina.

Návrat

Na rázcestí sme prišli na chodník Wildfährte a pokračovali sme v zostupe. Je tu trochu exponovanejšia skalná stena. S deťmi sme ju prechádzali so zatajeným dychom, dnes sa mi zdala až príliš jednoduchá.

Nasledoval zostup šotolinovým kužeľom a chodník lesom. Ešte posledné obzretie sa za chrbát na skaly, medzi ktorými sme sa dnes motali, a už sme pri dolnej stanici materiálovej lanovky. O 19-tej sme sa vrátili k autu, takže nám dnešná prechádzka trvala presne 10 hodín.

Rád spoznávam nové miesta. Na staré sa vraciam iba vtedy, keď ozaj stoja za návštevu. Dnešnú trasu som v minulosti prešiel, je však tak atraktívna, že si ju zrejme ešte zopárkrát zopakujem.

Raxalpe - najkrajší výstup na Heukuppe 01/09/20 22:02 5 príspevkov

Túra Na najvyššiu halušku Nockberge sa dá do slovenčiny preložiť ako “Knedľové” či “Haluškové” hory. Kopce z odstupu naozaj vyzerajú ako knedle či halušky. Sú oblé, na hrebeňoch porastené vresom a čučoriedím. Prípadne trávou, keď ich zmenili na pasienky. Lenže keď podídete bližšie, na tých najvyšších sa ukážu skaly. Nie biele vápence, ale tmavé bridlice a žuly. Najvyššou haluškou je Eisenhut, na ktorý som sa vybral. 08/09/20 Martin Knor Svet
Ferrata Karnské Alpy – Kollinkofel Karnské Alpy som si obľúbil. Pohorie na hranici Rakúska a Talianska je geologicky veľmi pestré, ale najkrajšie kopce sú predsa len vápencové. Tento rok som vyšiel na Kollikofel, pod ktorým leží jediný ľadovec v pohorí. Aj som ho zhora videl. Cestou som išiel dve via ferraty a plajdal som sa lúkami, na ktorých kvitli záľahy kvetín. 01/09/20 Martin Knor Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Svet Mŕtve hory – Warscheneck a Schrocken Vlani som vyšiel na Warscheneck, najvyšší kopec východnej časti Mŕtvych hôr (Totes Gebirge), a zbehol som na Zeller Hütte. Na chate som chcel prenocovať s tým, že sa ďalší deň vrátim na hrebeň a pôjdem ním na Schrocken. Počasie však bolo proti. Už druhý deň boli kopce v oblakoch a sústavne mrholilo. Na chate som zrušil rezerváciu ubytovania a išiel som preč. Teraz som sa do Mŕtvych hôr vrátil s tým, že dokončím, čo som vlani začal. Túra bude trochu dlhšia, pretože sa najprv potrebujem dostať na chatu. Ale že mi bude trvať 13,5 hodiny, to som nečakal. 25/08/20 Martin Knor Svet

Pozvánka 12. ročník Horomil Festu v Považskej Bystrici bude! Od 24. do 26. septembra sa uskutoční už 12. ročník snáď najviac etablovaného festivalu v Považskej Bystrici – Horomil Festu. Ide o sviatok pre všetkých milovníkov hôr, cestovania a športu, ktorý sa každoročne koná v priestoroch Kina Mier v Považskej Bystrici. dnes sponzorovaný článok Festivaly a premietania
Túra Dolinou Parichvost na Baníkov Ak by ste sa mali rozhodnúť, či ísť na zaujímavý vrchol trasou cez horskú chatu alebo mimo nej, ako by ste sa rozhodli? Pár rokov dozadu by som určite volila túru cez chatu. Ale čím som staršia, tým mám na horách menej rada príliš veľa ľudí. Pretože, kde sa ľudia zoskupujú? Okolo chát. Takže keď sa rozhodujem, kade vyjsť na Baníkov, obľúbený vrchol v roháčskej časti Západných Tatier, čo mi padne do oka? Áno, správne, dolina Parichvost. Tam určite nikto nebude. Je rozhodnuté. Pôjdeme na Baníkov tade a nie cez Žiarsku chatu alebo zo Zverovky. dnes Andrea Morongová Západné Tatry
Podcast O bratislavských lesoch s Jakubom Mrvom Lesy v okolí Bratislavy využívajú na rekreáciu desiatky tisíc ľudí denne. O zníženie ťažby v nich sa dlhé roky usiluje občianske združenia Iniciatíva Naše Karpaty. Na úrovni mestských lesov sa to už podarilo, no ďalšie obľúbené lokality spravuje štátny podnik Lesy SR. Prečo viazne dohoda s nimi, hoci mesto je ochotné podieľať sa kompenzácii straty, ktorá Lesom vznikne? včera Soňa Mäkká Rozhovory

Raxalpe - najkrajší výstup na Heukuppe 01/09/20 22:02 5 príspevkov
    • Rakúsko: Alpy (Alpen) – Východné Alpy (Ostalpen) – Severné Vápencové Alpy (Nördliche Kalkalpen) – Raxalpe (Rax)